کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۴۶

از افزایش تورم در آمریکا تا وابستگی شدید اروپا به روسیه

​در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیر اقتصادی در سراسر جهان داریم.

از افزایش تورم در آمریکا تا وابستگی شدید اروپا به روسیه

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) در تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۲۳ ( ۱۰ شهریور ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی اعلام کرد:

 

  • آمار جدید فدرال رزرو امریکا از هزینه‌های خدمات و کالا

بر اساس آمار وزارت بازرگانی که روز پنجشنبه منتشر شد، شاخص تورم ترجیحی، فدرال رزرو آمریکا(بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا)، در ماه جولای افزایش یافت. شاخص نرخ اصلی هزینه‌های مصرف شخصی (PCE- آماری که نمایانگر مخارج خانوار در یک دوره مشخص است) در ماه جولای ۴.۲ درصد افزایش یافت که نسبت به رشد سالانه ۴.۱ ، مطابق با انتظارات بود. این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد: افزایش ۱۴۴.۶ میلیارد دلاری PCE در ماه جولای نشان دهنده افزایش ۱۰۲.۷ میلیارد دلاری هزینه خدمات و ۴۱.۹ میلیارد دلاری هزینه کالاها بوده است.

 

  • اتحادیه اروپا همچنان به روسیه وابسته است

واردات گاز طبیعی مایع (LNG) اتحادیه اروپا از روسیه با مجموع ۱۳.۲ میلیارد متر مکعب از ژانویه تا جولای به رکود بی‌سابقه‌ای رسیده است. به گفته سازمان بین‌المللی غیر دولتی Global Witness و مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک CREA با اینکه کشورهای اتحادیه اروپا مجموع هدفی را برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه در چند سال آینده تعیین کرده اند، اما به بزرگترین مشتری روسیه در LNG تبدیل شده‌اند.

The Wall Street Journal 1 September

روزنامه یو اس‌ای تودی (USA Today) همچنین در بخش اقتصادی نسخه امروزش به گزارش موارد زیر پرداخت:

 

  • امید به ثابت ماندن نرخ تورم

بر اساس برآوردهای فوری منتشر شده توسط دفتر آمار اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه، نرخ تورم سالانه مصرف‌کننده منطقه یورو به طور شگفت‌انگیزی در ۵.۳ درصد در ماه آگوست ثابت ماند. داده‌ها نشان می‌دهد که کاهش سالانه نرخ انرژی در ماه آگوست ۳.۳ درصد بوده است. پیش‌بینی می‌شد که نرخ موادغذایی، الکل و تنباکو پس از افزایش ۱۰.۸ درصدی در ماه ژوئیه ۹.۸ درصد نسبت به سال در ماه آگوست افزایش یابد.

 

  • مشارکت ترکیه و سازمان ملل برای احیای قرارداد غلات

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد که بسته جدیدی از پیشنهادات ارائه شده توسط سازمان ملل با مشارکت ترکیه می‌تواند مشکل غلات دریای سیاه را حل کند. وی افزود: این توافق هم برای امنیت غذایی جهان و هم برای ثبات و صلح در دریای سیاه بسیار مهم است.

USA Today 1 September

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) نیز اخبار اقتصادی زیر را گزارش کرد:

 

  • ادامه رقابت پلتفرم‌های مطرح دنیا

ایلان ماسک در پلتفرم ایکس منتشر کرد که کاربران به زودی می‌توانند از این برنامه برای برقراری تماس تصویری و صوتی استفاده کنند. برنت تیل، تحلیلگر ارشد می‌گوید که مارک زاکربرگ، مدیرعامل پلتفرم متا، احتمالا نگران این اعلام نیست. تیل توضیح می‌دهد: من فکر می‌کنم بازار به اندازه کافی بزرگ است و کاربران به دلایل مختلف به سمت پلتفرم‌ها می‌روند. تبلیغ‌کنندگان دلارهای خود را از x به پلتفرم‌های دیگر منتقل می‌کنند.

 

  • اقتصاد چین همچنان در سرازیری رکود

اقتصاد چین همچنان به ناامیدی خود ادامه می‌دهد زیرا همچنان در تلاش است تا از اثرات قرنطینه‌های ویروس کووید نجات یابد. براساس داده‌های جدید اداره ملی آمار که در روز پنجشنبه منتشر شد، دومین اقتصاد بزرگ جهان شاهد کاهش فعالیت کارخانه‌ها برای پنجمین ماه متوالی در آگوست بود.

Financial Times 1 September

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر