تورم در اقتصاد ایران ماندگار می‌شود؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: در دو صورت می‌توان انتظار کاهش تورم را داشت: حذف تنش‌های سیاسی و کارآمدی دولت؛ در غیر این صورت، تورم در اقتصاد ایران ماندگار خواهد شد.

تورم در اقتصاد ایران ماندگار می‌شود؟

شاید تورم در این روزها یکی از دغدغه‌های اصلی همه مردم باشد؛ تورمی که زندگی ما را در بر گرفته و براساس گزارش مرکز آمار، تورم نقطه‌ای، تورم ماهانه و تورم سالانه مرداد ۱۴۰۲ به ترتیب ۳۹.۸درصد، ۲.۴درصد و ۴۶.۷درصد بوده است.

اما سوال اینجاست که وضعیت تورم به چه شکلی خواهد بود؟ هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی، بدین پرسش پاسخ می‌دهد؛ به گفته او، در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، اگر تورم ماه گذشته که حدودا ۲ درصد بوده ادامه پیدا کند (۱.۵ تا ۲ درصد خوشبینانه‌ترین حالت است)، طبیعتا انتظار می‌رود که تا پایان سال نرخ تورم تقریبا در محدوده ۴۰ درصد باشد. 

وی در خصوص امکان کاهش نرخ تورم گفت: در صورتیکه پول‌هایی که آزاد شده است تبدیل به کالاهای اساسی شود و حجم واردات به شدت افزایش یابد، می‌توان انتظار کاهش نرخ تورم را داشت.

حق شناس در پاسخ به این سوال که آیا تورم ۹.۵درصدی برنامه هفتم محقق خواهد شد یا خیر گفت: سال‌هایی مثل سال ۹۵ و ۹۶ که روابط ایران با دنیا به روال عادی برگشت تورم پایین را شاهد بودیم ، اگر تنش ‌های سیاسی حل شود و دولت هم دولت کارآمدی باشد دست یابی به این رفم امکان‌پذیر است، لذا با دو شرط امکان تحقق این برنامه وجود دارد؛ ۱. تنش‌های سیاسی حذف شود. ۲. دولت کارآمد باشد.

او در خصوص ارزیابی خود از تورم تا پایان سال گفت:اگر انتطارات در خصوص برجام و نیز فروش نفت ایران محقق شود، طبیعتا کاهش تورم پیش‌بینی پذیر خواهد بود؛ اما در صورتی که برجام به نتیجه نرسد  و فروش نفت هم نداشته باشیم، تورم در اقتصادمان ماندگار می‌شود.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر