تیتر کوتاه گزارش می دهد

صفر تا صد هزینه های سفر به کربلا + مدارک مورد نیاز

یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در هزینه های سفر به کربلا،انتخاب روش و زمان سفر خواهد بود. هزینه این سفر در ماه‌های محرم و صفر مسلما افزایشی خواهد بود.

صفر تا صد هزینه های سفر به کربلا + مدارک مورد نیاز

کربلا به موجب اهمیت مذهبی بالایی که برای شیعیان دارد، همواره زیارت گاه بسیاری از مردم کشورمان است. در سال‌های گذشته به موجب همه گیری ویروس کرونا، سفر‌های خارجی همینطور سفر به کربلا نیز محدودیت‌های مختلفی داشت و به همین جهت بسیاری از عاشقان زیارت ائمه (ع) در کشور عراق به توفیق زیارت دست نیافتند.

اما سال ۱۴۰۲ به موجب کاهش مبتلایان به کرونا و همچنین تعداد فوتی ها، محدودیت‌های سفر به کربلا با کاهش محسوسی مواجه بوده است. البته لازم به ذکر است که تزریق سراسری واکسن تاثیر به سزایی در این امر داشته است. قبل از هر سفر قطعا باید به بررسی شرایط سفر به آن منطقه پرداخت.

در ادامه قصد داریم به بررسی هزینه های سفر به کربلا بپردازیم. با تیتر کوتاه همراه باشید.

هزینه‌های سفر به کربلا

هزینه‌های سفر به کربلا همچون سایر سفرهای زیارتی و سیاحتی به عوامل مختلفی وابسته است و مسافرانی که قصد سفر به این مکان مقدس را دارند، بر اساس خدماتی که دریافت می‌کنند باید هزینه متناسب با آن را برای خرید تور و یا بلیط پرداخت نمایند. مدت زمان اقامت در زمان سفر به کربلا ، کیفیت هتل محل اقامت، نوع وسیله نقلیه انتخابی برای سفر و سایر خدمات جز عواملی است که بر هزینه‌های سفر به کربلا تاثیر می‌گذارد. به صورت کلی هزینه سفر با تورهای زمینی مقرون به صرفه تر از سفر با تورهای هوایی است.معمولا هزینه تور و بلیط به مقصد شهرکربلا در ماه‌های محرم و صفر و مناسبت‌های مذهبی بیشتر از سایر روزهای سال می‌باشد.

در سفر به کربلا قبل از هر چیز باید برای دریافت پاسپورت و در صورت دارا بودن آن، باید برای تمدید آن اقدام کرد.

هزینه دریافت پاسپورت:

پاسپورت-کربلاهزینه سفر عتبات عالیات توسط سازمان حج و زیارت تعیین می شود و یک بازه از مبالغ را نسبت به هتل، تور، پرواز و یا نوع سفر زمینی مشخص می کند. در سال ۱۴۰۲ مبلغ تعیین شده برای تورهای زمینی و هوایی کربلا، ۴.۷۵۰.۰۰۰ تومان تا ۱۷.۰۰۰.۰۰۰ تومان است که این بازه می تواند با توجه به مسائلی که عنوان شد متغیر باشد.

هزینه سفر به کربلا با تور هوایی

بازه قیمت تورهای هوایی کربلا از ۱۳ میلیون تا ۱۷ میلیون تومان است که تمام این تورها به مدت ۸ روز است.این هزینه ها در مدت زمان اربعین کمی با افزایش روبرو می شوند که البته بنا به دستور سازمان حج و زیارت باید از این اتفاق جلوگیری شود..برای کودکان زیر ۲ سال، ۱۰ درصد از هزینه بزرگسالان و برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال باید ۸۰ درصد از هزینه های بزرگسالان پرداخت شود.

هزینه سفر به کربلا با تور زمینی

سفرهای زمینی هزینه های کمتری در پی خواهند داشت. سفر به کربلا با تور زمینی معمولا به مدت ۷ الی ۸ شب برگزار می شود که هزینه ای نزدیک به ۵ تا ۷ میلیون دارند. این مبلغ می تواند برای تورهای کربلا از شهرهای دورتر و شرقی ایران، نزدیک به ۷ میلیون و شهرهای نزدیک تر، تا ۴.۷۰۰.۰۰۰ تومان نیز برسد. تور زمینی کربلا برای کودکان زیر ۲ سال رایگان است ، اما برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال، باید ۸۰ درصد از هزینه بزرگسالان پرداخت شود.

پیاده روی-اربعینهزینه سفر به کربلا در پیاده روی اربعین

در این مورد هزینه‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند. به صورتی که حتی ممکن است فقط با ۱.۵۰۰.۰۰۰ تومان این سفر را به اتمام برسد. البته در این ایام هزینه اتوبوس ها، کرایه‌های داخل مسیر و در برخی موارد بلیت هواپیما افزایش می‌باید. در این نوع سفر به کربلا میتوان با ماشین شخصی یا وسیله حمل و نقل عمومی به مرزهای مجاز مانند مرز مهران و خسروی دسترسی پیدا کرد.

در سفر با وسایل حمل و نقل عمومی نزدیکترین شهر به مرز مهران، ایلام است. نزدیکترین شهر به مرز خسروی، کرمانشاه و نزدیکترین شهر به مرز شلمچه و چذابه، اهواز یا خرمشهر است. با تهیه بلیت اتوبوس می‌توان به این شهرها رسید و پس از آن تا مرز از تاکسی یا اتوبوس استفاده کرد تا به پایانه مرزی رسید.

نرخ کرایه های شهرهای عراق برای یک نفر

مهران به کربلا = ۱۴۰۰۰ الی ۱۵۰۰۰ دینار

مهران به نجف =۱۷۰۰۰ الی ۱۸۰۰۰ دینار

نجف به کربلا=۳۰۰۰ الی ۳۵۰۰ دینار

نجف به کاظمین = ۹۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰ دینار

کربلا به کاظمین = ۷۰۰۰ الی ۸۰۰۰ دینار

مسیر شلمچه تا نجف

اتوبوس مبلغ ۱۲۰ هزار تومان

دستگاه ون مبلغ ۱۵۰ هزار تومان

ماشین سواری مبلغ ۲۰۰ هزار تومان

مسیر چذابه تا العماره

ماشین سواری مبلغ ۷ هزار دینار

ون از العماره تا نجف مبلغ ۲۰ هزار دینار

اتوبوس از العماره تا نجف مبلغ ۸ هزار دینار

ون از چذابه تا نجف مبلغ ۲۰ هزار دینار

ون از العماره تا نجف مبلغ ۱۵ هزار دینار

رعایت نکات بهداشتی در سفر به کربلا

شرایط بهداشتی هنوز بعد از گذشت سال‌ها از جنگ عراق و امریکا نابسامان است و رعایت این نکات بهداشتی در سفر به کربلا و نجف ضروی است. این موارد عبارتند از:

 حتما در زمان سفر به کربلا از آب‌های آشامیدنی بسته‌بندی شده برای نوشیدن استفاده شود. (هر بطری آب معدنی کوچک ۲۵۰ و بطری بزرگ ۵۰۰ دینار، هر قرص نان ۱۲۵ تا ۱۵۰ دینار)

برای سه وعده غذایی در یک روز در غیر ایام دایر بودن موکب‌ها در عراق، به طور متوسط برای یکنفر روزانه مبلغ ۳.۵۰۰ تا ۴.۰۰۰ هزار دینار هزینه لازم است.

وسایل-سفروسایل مورد نیاز و ضروری در سفر کربلا

گذرنامه

کارت شناسایی ویژه، «به واسطه ی دفتر زیارتی صادر می‌گردد.»

 پول ایرانی و یا ارز

لباس متناسب

 مهر و تسبیح و کتاب دعای کوچک به همراه ساعت.

 حوله و ملحفه

مسواک ،خمیر دندان و شامپو

داروهای تجویزی از سوی پزشک معالج‌

 تلفن همراه خود و پاور بانک و شارژر، دوربین عکاسی در صورت نیاز.

 زیرانداز مسافرتی

از به همراه داشتن وسایلی چون لپ تاپ، تبلت و دیگر اشیا قیمتی بپرهیزید

به موجب شرایط مختلف و همچنین ازدیاد جمعیت در ماه محرم در کشور عراق، بهتر است قبل از اقدام به سفر کربلا آخرین شرایط آن بررسی شود.

برچسب‌های خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر