ذخایر طلای چین رکورد زد

بنابر اعلام بانک مرکزی چین، میزان ذخایر خریداری شده طلا در این کشور در ماه ژوئن (خرداد-تیر) با افزایش ۲۳ تنی روبرو شده است.

ذخایر طلای چین رکورد زد

میزان ذخایر طلای چین در هشت ماه گذشته رو به افزایش گذاشته است.

براساس داده های رسمی که بلومبرگ به آنها اشاره کرده، در حال حاضر میزان ذخایر طلای بانک خلق چین حدود ۲۳۳۰ تن برآورد شده است. .

تشدید نگرانی های جهانی در خصوص مسائل اقتصادی و ژئوپلیتیک از یک سو و رویکرد چین برای خاتمه دادن به سلطه دلار، پکت کوشیده است میزان ذخایر طلای خود را افزایش دهد.

از دیگر سو، سایر بانک های جهانی نیز در حال افزایش ذخایر طلای خود هستند.

به استناد آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۲۲، تقاضا برای فلز زرد به طور سرسام آوری افزایش یافت و این روند تا سال جاری ادامه یافت و میزان تقاضا برای خرید طلا در سه ماهه اول سالانه ۱۷۶ درصد افزایش یافت.

اگرچه پیشتر دلار به عنوان یک دارایی قابل اعتبار به شمار می آمد، اما وقوع جنگ در اوکراین سبب شد دلار دیگر به عنوان واحد پولی قابل اعتماد به شمار نیاید.

به باور کارشناسان جهانی، اعمال تحریم های غرب علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین، عملاً دست مسکو را از ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارز خارجی خود قطع کرد.

براساس گزارش شورای جهانی طلا در ماه مه، ۶۲ درصد از بانک های مرکزی تخمین می زنند که ذخایر طلای کشورها در آینده رو به افزایش گذارد.

علاوه بر طلا، ذخایر ارز خارجی چین نیز نسبت به ماه می ۱۶.۴ میلیارد دلار افزایش یافته است.پ

افزایش ذخایر طلای بانک‌های مرکزی جهان

بانک‌های مرکزی در سراسر جهان سال گذشته با افزایش نرخ تورم و تشدید سیاست‌های پولی، رکورد خرید طلا را ثبت کردند که تقریباً یک چهارم تقاضای جهانی را تشکیل می‌داد. بر اساس نظرسنجی شورای جهانی طلا که در ماه مه منتشر شد، در حالی که خریدها در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ کاهش یافت، حدود ۲۴ درصد از مقامات پولی قصد دارند در ۱۲ ماه آینده دارایی خود را افزایش دهند.

از نظر بیشترِ بانک‌های مرکزی در سراسر جهان، در حال حاضر طلا به‌عنوان دارایی ذخیره اهمیت بیشتری یافته است؛ این موضوع نشان می‌دهد روند دلارزدایی در سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.

بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، ۶۲ درصد از بانک‌ها انتظار دارند طلا در پنج سال آینده سهم بیشتری از کل ذخایر را به خود اختصاص دهد در حالی که سال گذشته، این میزان، ۴۶ درصد بود.

این روند در سال جاری ادامه یافته است؛ زیرا در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی، خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی، در مقایسه با سال گذشته، ۱۷۶ درصد افزایش یافته است؛ با این حال، بین چشم‌انداز بانک‌های مرکزی در کشورهای پیشرفته و کشورهای در حال توسعه اختلاف وجود دارد و کشورهای نوظهور به نقش طلا در آینده خوش‌بین‌تر هستند؛ به عنوان مثال، بانک‌های مرکزی کشورهای نوظهور انتظار داشتند ذخایر دلار کاهش یابد؛ در حالی که بسیاری از اقتصادهای پیشرفته پیش‌بینی کردند که سطح ذخیره دلار بدون تغییر باقی بماند.

شورای جهانی طلا در گزارش خود نوشت: بانک‌های مرکزیِ بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه، نگرانی‌های مداوم خود را درباره تأثیر ژئوپلیتیک بر تصمیم‌های مدیریت ذخایر خود ابراز کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها، طلا را راهی برای مدیریت این ریسک‌ها ارزیابی می‌کنند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر