پول چینی چطور جای دلار را گرفت

رئیس بانک دولتی "وینشیکنومبانک" روسیه در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ تأکید کرد که یوان چین به تدریج دلار آمریکا را از مزیت رقابتی خود محروم کرده و به جایگاه ارز ذخیره جهانی نزدیک شده است.

پول چینی چطور جای دلار را گرفت

به گزارش تیترکوتاه؛ ایگور شووالوف، رئیس بانک دولتی "وینشیکنومبانک" روسیه روز پنجشنبه در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ تأکید کرد که یوان چین به تدریج دلار آمریکا را از مزیت رقابتی خود محروم کرده و به جایگاه ارز ذخیره جهانی نزدیک شده است.

به گفته شوالوف، کشورهای سراسر جهان در حال حاضر پیشرفت‌های "قابل توجهی" در جهت کنار گذاشتن وابستگی خود به دلار داشته‌اند و "این روند ادامه خواهد یافت."

وی افزود: حتی کسانی که با ایالات متحده روابط خوبی دارند، با مشاهده تقابل اقتصادی و مالی کنونی، از توسعه سیستم‌های تسویه حساب جایگزین که به سوئیفت و دلار متکی نیستند - برای امنیت خود حمایت خواهند کرد... این مسئله اعتماد یا عدم اعتماد نیست. این یک واقعیت زندگی است که باید با ایجاد سیستم‌های پرداخت جدید بر آن غلبه کرد.

وی افزود که وینشیکنومبانک در تسویه حساب‌های بین المللی با شرکای خارجی از دلار استفاده نمی‌کند و در عوض پرداخت‌ها را به یوان و سایر ارزهای کشورهای "دوست" انجام می دهد.

این مقام روسی تاکید کرد که یوآن اکنون به یک ارز ذخیره جهانی تبدیل شده است و این بر کسی پوشیده نیست.

بر اساس داده‌های صندوق بین المللی پول (IMF)، سهم دلار از ذخایر ارزی جهانی در سه ماهه چهارم سال 2022 به کمترین میزان در سه دهه اخیر یعنی 58 درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، بسیاری از کشورها که نگران افزایش بدهی ایالات متحده و تحریم‌های گسترده اعمال شده با استفاده از این ارز هستند، در تعاملات برون مرزی خود شروع به دور شدن از دلار آمریکا کرده‌اند.

روسیه که سال گذشته با تحریم‌های بی‌سابقه‌ای از سوی واشنگتن مواجه شد، تقریباً تمام تجارت انرژی خود را به ارزهای ملی، به‌ویژه روبل و یوان تغییر داده است.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر