«لری الیوت» روزنامه گاردین؛

چرا غرب باعث فقیر شدن کشورها می شود

خبرنگار یک روزنامه انگلیسی درباره تاثیر سیاست های مالی کشورهای غربی بر شرایط اقتصادی کشورهای در حال توسعه و فقیر می نویسد و معتقد است که بازنده اصلی این تصمیم ها، مردم کشورهای فقیر هستند.

چرا غرب باعث فقیر شدن کشورها می شود

گروه بین الملل تیترکوتاه- «لری الیوت» روزنامه گاردین: وعده های شکست خورده، فرصت های از دست رفته و ناکامی در دیدن تصویر بزرگتر، این داستان رویکرد غرب به کشورهای در حال توسعه در سال های اخیر است. برای کمک به بحران آب و هوا تعهد اعطای بودجه صورت گرفته اما تحویل داده نشده است. واکسن ها احتکار شده و بودجه های حمایتی کاهش یافته است.

از هر منظر اعم از ژئوپلیتیک، اقتصادی، بشردوستانه یا زیست محیطی بی تفاوتی نسبت به آنچه در نقاط دیگر دنیا اتفاق می افتد فاجعه آمیز است. اگر غرب می‌خواهد با نفوذ پکن در آفریقا مقابله کند، مواد خام و فلزات مورد نیاز خود را برای انقلاب صنعتی سبز خود تامین کند، از بحران بدهی جلوگیری کند و امیدی به مقابله با گرمایش جهانی داشته باشد، باید به سرعت دست به کار شود.

شکی نیست، اخیرا زندگی در کشورهای توسعه یافته سخت شده است. تورم بالا، استانداردهای زندگی را کاهش داده و افزایش نرخ بهره، پرداخت بدهی خانوارها و دولت ها را دشوارتر کرده است.

اما اگرچه زندگی در غرب سخت است، اما در جهان در حال توسعه و نوظهور بسیار سخت تر است. همانطور که بانک جهانی در گزارش اخیر خود در مورد اقتصاد جهانی به صراحت اعلام کرد، کشورهای فقیر بزرگترین بازنده ناشی از تأثیر ترکیبی همه گیری کووید، حمله روسیه به اوکراین و اقدامات ضد تورمی اتخاذ شده توسط بانک مرکزی ایالات متحده و سایر کشورهای غربی هستند. بانک های مرکزی کشورهای در حال توسعه به اقدامات حمایت‌گرایانه قانون کاهش تورم آمریکا و واکنش اروپا به آن با نگرانی نگاه می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند بخشی از انقلاب صنعتی سبز باشند، نه اینکه با تصمیم‌گیری‌های سیاسی خودخواهانه در واشنگتن و بروکسل از آن حذف شوند.

در حالی که کشورهای غربی از قبل با مشکلات خود درگیر بوده اند، وضعیت در کشورهای جنوب کره زمین به تدریج تیره تر شده است. هدف سازمان ملل برای ریشه کن کردن فقر شدید تا سال 2030 به راحتی نادیده گرفته خواهد شد، تعداد بحران های آب و هوایی بزرگ، در حال افزایش است و تعداد کشورهایی که یا در تنگنای بدهی یا در آستانه آن قرار دارند در حال افزایش است.

بدتر از همه، سیستم مالی جهانی در حال در هم پاشی است، کشورهای فقیری که با دلار آمریکا وام گرفته‌اند در حال مجازات شدن هستند، زیرا نرخ‌های بهره آمریکا در حال افزایش است. کشورهای فقیر برای رشد پایدار به منابع مالی بیشتری نیاز دارند و برای تحقق این امر نیاز به اصلاح در سیستم مالی جهانی وجود دارد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر