روزنامه گاردین؛

بیشترین ضرر اقتصادی برای کدام کشورهاست

جنگ‌ها و بحران های آب و هوایی، بیشتر از سایر کشورها باعث ایجاد ناراحتی در کشورهای کم‌درآمد می‌شوند.

بیشترین ضرر اقتصادی برای کدام کشورهاست

گروه بین الملل تیترکوتاه- روزنامه گاردین: بانک جهانی اعلام کرده است که فقیرترین کشورهای جهان بزرگترین بازندهای اقتصاد جهانی هستند که در کنار آمدن با تأثیر ترکیبی همه‌گیری کووید، تهاجم روسیه به اوکراین و اقدامات ضد تورمی سخت بانک‌های مرکزی ناکام مانده‌اند.

این نهاد مستقر در واشنگتن در به گزارش شش ماهه خود اعلام کرد جامعه بین المللی برای دستیابی به اهداف توسعه ضد فقر سازمان ملل در سال 2030 از مسیر خود خارج شده و نسبت به خطر یک بحران بدهی جدید برای کشورهای آسیب پذیر هشدار داد.

بانک جهانی اعلام کرده است که اقتصاد جهانی با وجود اصلاح اندکی پیش‌بینی‌های رشد سال 2023 خود با مشکل مواجه است و دیگر از رکود دوم در عرض سه سال بیم ندارد. این گزارش می‌گوید که اخبار خوش‌بینانه مربوط به گذشته بوده است و پیش‌بینی می‌کند که در نیمه دوم سال به دلیل تأثیر نرخ‌های بهره بالاتر در کشورهای ثروتمند به کشورهای نوظهور و در حال توسعه، کاهش یابد.

«ایندرمیت گیل»، اقتصاددان ارشد بانک جهانی می گوید، اقتصاد جهانی در موقعیتی نامطمئن است و تا پویایی مورد نیاز برای از بین بردن فقر، مقابله با تغییرات آب و هوا و تجدید سرمایه انسانی فاصله زیادی دارد.

در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه، فشار بدهی به دلیل نرخ بهره بالاتر در حال افزایش است. ضعف های مالی در حال حاضر بسیاری از کشورهای کم درآمد را در تنگنای بدهی قرار داده است. در همین حال، نیازهای مالی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار بسیار بیشتر از خوش بینانه ترین پیش بینی هاست.

بسیاری از کشورها تحت تأثیر تورم بالا، افزایش نرخ بهره و سطح بدهی بی سابقه، فقیرتر شدند. 14 کشور کم درآمد در حال حاضر در تنگنای بدهی یا در معرض خطر بالای بدهی قرار دارند که این رقم در سال 2015 تنها شش کشور بوده است.

جنگ‌ها و بحران های آب و هوایی، بیشتر از سایر کشورها باعث ایجاد ناراحتی در کشورهای کم‌درآمد می‌شوند. به طور متوسط، کشورهای فقیر تنها 3 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای آسیب پذیرترین شهروندان خود خرج می کنند، در مقایسه با میانگین 26 درصد برای اقتصادهای در حال توسعه.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر