پوتین آب پاکی را روی دست دلار ریخت

رئیس‌جمهور روسیه گفت اکثر مبادلات تجاری این کشور با شرکای خود با ارزهای ملی دو کشور انجام می‌شود.

پوتین آب پاکی را روی دست دلار ریخت

روسیه و شرکای تجاری اصلی این کشور مثل چین و هند بعد از اقدام آمریکا و کشورهای غربی در تحریم مسکو به استفاده از ارزهای ملی مانند روبل و یوان روی آوردند.

پوتین گفت: «امروز حدود 90 درصد از مبادلات با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا با روبل انجام می‌شوند. بیش از 80 درصد مبادلات با چین به روبل و یوان انجام می‌شوند.»

اتحادیه اقتصادی اوراسیا ائتلافی به رهبری روسیه است که پنج کشور پساشوری شامل ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه را گرد هم می‌آورد.

داده‌هایی که وبگاه خبرگزاری راشاتودی منتشر کرده نشان می‌دهد تجارت دوجانبه میان روسیه و چین بین ماه ژانویه تا مه به بیش از 93 میلیارد دلار رسید. این رقم افزایش 40.7 درصدی نسبت به یک سال قبل‌تر را نشان می‌دهد.

صادرات چین به مسکو هم نیز 75 درصد رشد کرد. این رقم بیشترین افزایش رقم صادرات چین از زمان آغاز عملیات روسیه در اوکراین محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که روسیه با بیشترین سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از شریکان تجاری چین در سطح جهان است.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت دولت روسیه در حال اماده کردن مکانیسم‌هایی جدید است تا بتواند پاسخگوی تقاضاهای جدید برای تجارت غیردلاری در مبادلات برون‌مرزی باشد.

ماه گذشته، معاون نخست وزیر روسیه، الکساندر نواک اعلام کرد که مسکو در تجارت انرژی با همه شرکای خارجی خود از ارز ملی استفاده خواهد کرد. او گفت که بیشترین تسویه حساب‌های این حوزه به ارز یوان و روبل انجام می‌شود و مسکو قصد دارد در صادرات انرژی به طور کلی از یورو و دلار دست بردارد.

مسکو و پکن، به ویژه بعد از اقدام کشورهای غربی در تشدید تحریم‌ها علیه روسیه به بهانه جنگ اوکراین هر دو تلاش کرده‌اند وابستگی خود به دلار و یورو را در تجارت بین‌المللی کاهش دهند.

ولادیمیر پوتین پیشنهاد داده که یوان چینی باید در تجارت خارجی روسیه، نه تنها در معاملات با چین، بلکه با کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین نیز به طور گسترده‌تر استفاده شود.

سیاست‌گذاران هندی هم در ماه‌های اخیر گام‌هایی در جهت گذار از دلار به روبل و روپیه در تجارت دوجانبه با مسکو برداشته‌اند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    هی وای کمر دلار شکست آمریکا بدبخت شد خخخخ

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر