حذف دلار در تجارت با ایران کلید خورد

حذف دلار در تجارت با ایران کلید خورد

ناظران اقتصادی و مطبوعات پاکستان با استقبال از تصمیم دولت این کشور برای اجرای سازوکار تهاتر در تجارت با جمهوری اسلامی ایران، گفتند که حذف دلار در همکاری‌های بازرگانی تهران و اسلام‌آباد کلید خورد.

به گزارش تیترکوتاه؛ بخشنامه رسمی وزارت بازرگانی پاکستان در اعلام فهرست کالاهای تجاری برای تجارت تهاتری با ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های چاپی و الکترونیکی این کشور داشته و کارشناسان این طرح را برای کاهش فشار دلار و بهبود وضعیت واردات و صادرات پاکستان موثر دانستند.

مطبوعات پاکستان نوشتند که اجرای رسمی تجارت تهاتر با ایران، روسیه و افغانستان به ویژه هموار شدن واردات فرآورده‌های نفتی از کشور همسایه ایران نوید خبرهای خوش برای جامعه بازرگانی و صنعتی پاکستان است و اینکه دیگر خبری از ارز به ویژه دلار آمریکا نیست و همسایگان نیازهای متقابل را با یکدیگر مبادله می‌کنند.

«محمد صادق» نماینده ویژه سابق نخست وزیر پاکستان در امور افغانستان با ابراز اطمینان از تصمیم دولت اسلام‌آباد در صدور بخشنامه کالاهای مورد نظر برای تجارت تهاتر با ایران و دو کشور دیگر، گفت: این یک گام بلند برای تغییرات معادلات منطقه‌ای است و پیشبرد آن در گروی هماهنگی و همکاری نزدیک تمام طرف‌ها می‌باشد.

وی در حساب کاربری رسمی خود در توییتر نوشت: تجارت تهاتر فشار دلار آمریکا بر مراودات با همسایگان را کاهش داده، تجارت را گسترش و دسترسی آسان مردم ۴ کشور به بازار و کالاهای تولیدی یکدیگر را امکان پذیر می‌کند.

تارنمای خبری «وی نیوز» پاکستان چراغ سبز این کشور برای عملیاتی کردن سازوکار تهاتر با جمهوری اسلامی ایران را گامی مهم برای غلبه بر هژمونی دلار تعبیر کرد و نوشت: تجار و صنعتگران پاکستان با روش آسان تهاتر اکنون می‌توانند نفت خام، گاز مایع و دیگر محصولات شیمیایی را از ایران تامین کنند.

شبکه خبری «HUM NEWS» پاکستان گزارش داد که مرحله جدید در مراوادات تجارت مشترک با ایران آغاز شد و با بخشنامه رسمی وزارت بازرگانی واردات و صادرات بین پاکستان با ایران، روسیه و افغانستان با روش تهاتر آسان می‌شود.

سایت خبری شبکه «جیو» پاکستان نوشت که نفوذ دلار در مراوادات تجاری با ایران کم رنگ می‌شود و با اجرای سازوکار تهاتر دو کشور در مسیر تامین نیازهای متقابل قرار گرفتند. در این گزارش آمده است که شرکت‌های دولتی و خصوصی در پاکستان با تبعیت از قوانین و شرایط ابلاغی از سوی وزارت بازرگانی این کشور، تجارت با ایران به روش تهاتر را توسعه دهند.

روزنامه اردو زبان «جنگ» چاپ شهر راولپندی نیز امروز نوشت که تجارت ایران و پاکستان بدون دخالت دلار به روش تهاتر وارد مرحله جدیدی می‌شود.

روزنامه «دنیا» چاپ شهر اسلام‌آباد امروز گزارش داد که عملیاتی شدن سازوکار تهاتر تشویق منطقه برای هم افزایی و استفاده از ظرفیت‌های متقابل برای دسترسی آسان به نیازهای یکدیگر است. این روزنامه نوشت که اجرای رسمی تجارت تهاتر با ایران و روسیه یک ابتکار خوشایند است که می‌تواند حجم تجارت منطقه‌ای و با کشورهای همسایه را به ۵۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

براساس این گزارش، دولت پاکستان روز گذشته فهرست رسمی کالاهای تجاری مشمول سازوکار تهاتر میان دو همسایه را منتشر کرد که بر اساس آن واردات نفت خام و میعانات گازی از ایران به پاکستان تسهیل می‌شود.

وزارت بازرگانی پاکستان امروز با صدور بیانیه رسمی که یک نسخه آن در اسلام‌آباد قرار گرفت اعلام کرد که احکام قانونی نظارت برای پیشبرد سازوکار تهاتر میان پاکستان با سه کشور ایران، روسیه و افغانستان اعلام شده و دستورالعمل‌های درج شده در این حکم لازم الاجراست.

وزارت بازرگانی پاکستان اعلام کرد که واردات صیفی جات، مرکبات، آجیل، ادویه، مواد معدنی، فلزات، فرآورده‌های نفتی از جمله نفت خام و میعانات گازی (LPG – LNG) ، محصولات شیمیایی، پلاستیک و فولاد از ایران مجاز خواهد بود.

همچنین صادرات لبنیات، غلات، مواد پروتئینی، مرکبات، صیفی جات، اقلام شیرینی، لوازم آرایشی، محصولات بهداشتی، اقلام چوبی، کالاهای نساجی، پوشاک، آلومینیوم، لوازم خانگی، تجهیزات الکترونیکی (به استثنای موتور سیکلت و تراکتور)، ابزار جراحی و لوازم ورزشی از پاکستان به ایران نیز تحت سازوکار تهاتر مجاز اعلام شد.

ناظران اقتصادی در پاکستان با استقبال از شیوه نامه جدید وزارت بازرگانی در راستای تسهیل واردات و صادرات با ایران مطابق با سازوکار تهاتر، معتقدند که با این روش وابستگی به دلار در تجارت دوجانبه کاهش یافته و جلوی فعالیت‌های غیررسمی تجارت و قاچاق نیز گرفته می‌شود.

امسال حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان برای اولین بار از ۲ میلیارد دلار عبور کرد و پیش بینی می‌شود با عزم مقام‌های بلندپایه دو کشور برای افزایش همکاری‌های تجاری به ویژه کمک به تسهیل و روان‌سازی تجارت مرزی در آینده نیز حجم تجارت دوجانبه به رقم ۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر