کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با تیترکوتاه؛

ایران و هشت کشور آسیایی دلار را دور می زنند

ایران و هشت کشور آسیایی دلار را دور می زنند

یک کارشناس اقتصادی گفت: اجرایی شدن عدم وابستگی معاملات به انواع ارزها موجب مقابله با تحمیل اقتصادی و سیاسی آمریکا به کشورمان کمک خواهد کرد تا سیستم بانکی و مالی در رابطه با کشورهای مختلف بدون مشکل کار خود را انجام دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی تیترکوتاه؛ پنجاه و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی با حضور 9 کشور عضو و 3 کشور ناظر یعنی روسیه، بلاروس و افغانستان در ایران برگزار شد که اتحادیه پایاپای آسیایی که با هدف کاهش نیاز و وابستگی به ارز‌های جهان روا به ویژه دلار در دهه 70 میلادی تاسیس شده است.

هم اکنون ۹ کشور آسیایی عضو اتحادیه پایاپای آسیا هستند و کشور بلاروس و موریس، آفریقا درخواست عضویت در این اتحادیه را داده‌اند و درخواست آنها در این اتحادیه در حال بررسی است.

تضعیف دلار می‌تواند تهدیدی جدی برای نفوذ آمریکا در صحنه جهانی باشد. این چشم‌انداز برای آمریکایی‌ها نگران‌کننده است و این نگرانی در گزارش‌های اخیر اندیشکده‌های آمریکایی نیز به وضوح منعکس شده است و کشور‌ها به طور فزاینده‌ای به دنبال کاهش اتکای خود به دلار هستند و از نشانه‌های کاهش وابستگی کشور‌ها به استفاده از دلار، کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی کشورهاست.

مجید شاکری کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی تیترکوتاه در خصوص تاثیرات تجارت و دلار زدایی و دستاورد اتحادیه پایاپای آسیا؛ گفت: انتظار می‌رود با مدیریت محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی تلاش و برنامه‌های بانک مرکزی همچنان تاثیر‌گذار و مطلوب باشد و به مرحله اجرایی خود برسند و رئیس کل بانک مرکزی همانطور که برنامه‌های خود را با هدفمندی آغاز کرده است؛ همین روند را اگر همچنان ادامه دهد قطعا شاهد ثبات و پیشرفت بیشتری در حوزه ارز و مبادلات بین‌المللی خواهیم بود.

2315

وی افزود: قطعا با اعمال مدیریت و تثبیت ارز مبادله‌ای، دیگر کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیا به دنبال ذخیره‌سازی دلار نخواهند رفت به طور مثال هیچ کشوری در پی ذخیره‌سازی یوان‌چین، لیر ترکیه یا ریال نیست و صرفا ارزها، وسیله مبادله خواهند بود.

شاکری گفت: در نشست اجلاس بین‌المللی اتحادیه پایاپای آسیا اهداف بسیار مهم و بزرگی از دلار زدایی، کاهش نیاز و عدم وابستگی به برخی ارزها به خصوص دلار دنبال شد و اتحادیه پایاپا آسیایی در توسعه تجارت کمک‌های شایانی خواهد کرد و هزینه‌های مبادلات اقتصادی را کاهش می‌دهد و راه را برای دستیابی آسان‌تر می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: اجرایی شدن عدم وابستگی معاملات به انواع ارزها موجب مقابله با تحمیل اقتصادی و سیاسی آمریکا به کشورمان کمک خواهد کرد تا سیستم بانکی و مالی در رابطه با کشورهای مختلف بدون مشکل کار خود را انجام دهد.

20230522194406cb-حذف دلار1

راه اندازی پیام رسان جایگزین سوئیفت تا یک ماه آینده

وی افزود: بانک مرکزی حدود یک‌سال گذشته یک پیام‌رسان اختصاصی برای مبادله پیام‌های بانکی بین اعضای اتحادیه پایاپای طراحی و در اجلاس سال‌گذشته مطرح کرد که در این مدت در کمیسیون‌ها تخصصی بررسی شده و اعضای این اتحادیه بر لزوم جایگیزینی یک پیام‌رسان اختصاصی بین اعضا و جایگیزینی آن به جای سوئیفت اشاره کردند.

این کارشناس اقتصادی افزود: کاهش وابستگی به دلار، رونمایی از شبکه پیام‌رسان بین‌بانکی به جای سوئیفت اهداف و دستاوردهای بزرگ و مهمی است که می‌تواند به مبادلات مالی و تجاری کشورهای عضو اتحادیه پایاپای اسیا کمک قابل توجهی کند.

وی ادامه داد: پیام‌رسان جایگزین سوئیفت احتمالا طی یک ماه آینده در میان اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی اجرا می‌شود و این پیام‌رسان فقط برای اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی و ارتباط آنها با یکدیگر است که البته می‌تواند نیاز اعضا را پوشش دهد و جایگزین سوئیفت شود که باعث کاهش هزینه مبادلات بین اعضاء خواهد شد.

مجید شاکری گفت: البته نمی‌توان انکار کرد که دلار امروز مبنای مبادلات مالی در تجارت‌جهانی است، اما با اقدامات و برنامه‌های اتحادیه پایاپای آسیا می‌توان در رفع موانع مبادلات ارزی الخصوص بخش واردات و صادرات تاثیر گذار خواهد بود و قطعا مبادلات مالی و تجاری با روش کنونی هزینه‌بر است، اما می‌توان با تحقق اهداف اتحادیه پایاپای آسیا و دلارزدایی در معاملات بخش زیادی از مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان را بر طرف کنیم.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر