روابط عمومی بانک مرکزی در‌ گفت‌و‌گو با تیترکوتاه:

چرا آمار مربوط به مسکن از سوی بانک مرکزی منتشر نمی‌شود

آخرین آمار تحولات مسکن از سوی بانک مرکزی مربوط به آذرماه سال‌گذشته است و با پیگیری مشخص شد که معاون اقتصادی بانک مرکزی از انتشار این آمار جلوگیری می‌کند.

چرا آمار مربوط به مسکن از سوی بانک مرکزی منتشر نمی‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی تیترکوتاه؛ بانک مرکزی طبق قوانین خود پیش‌از نیمه هرماه گزارشی درباره تحولات مسکن در تهران منتشر می کند، اما طی چندماه گذشته بانک مرکزی از شرایط مسکن در شهر تهران آماری منتشر نکرده است.

آخرین گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی مربوط به آذرماه سال 1401 می  شود و تا به امروز حدود 5 ماه است که بانک مرکزی از انتشار آمار جدید شانه خالی کرده.

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران درحالی که سابق بر این ماهانه اعلام می‌شد، از مرداد سال‌گذشته شاهد ارائه آماری جداگانه و مستقل از سوی مرکز آمار بوده ایم.

 

photo_2023-05-28_13-14-14
دست و دل بانک‌مرکزی از دادن آمارهای مربوط به مسکن در پایتخت می‌لرزد و طبق گفته‌های رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه، آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار، سامانه «ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور» است.

متوسط قیمت مسکن از سوی مرکز آمار به دو شکل اعلام می‌شود ابتدا به شکل میانگین وزنی و دوم به‌شکل میانگین حسابی. منظور از متوسط قیمت وزنی مسکن، مجموع ارزش املاک فروخته شده به مجموع مساحت املاک به‌فروش رفته است و میانگین حسابی، متوسط قیمت یک متر آپارتمان مسکونی را نشان می‌دهد و به‌همین خاطر بین این دو عدد همیشه در گزارش‌های مرکز آمار تفاوت‌هایی وجود دارد به طور مثال میانگین قیمت وزنی مسکن در تهران دی‌ماه (1401) به حدود ۵۵ میلیون تومان رسید و میانگین قیمت حسابی عدد 52 میلیون و 700 هزار تومان را نشان می‌دهد. همین داده‌ها، نشان می‌دهند تورم ماهانه قیمت مسکن در تهران بعد از مرداد سال 99 به یک عدد دو رقمی رسیده و نزدیک به 10 درصد افزایش یافته است. از طرفی تورم نقطه‌به‌نقطه قیمت مسکن در پایان دی‌ماه(1401) حدود ۶۶ درصد برآورد می‌شود. یعنی تهرانی‌ها برای خرید یک آپارتمان مسکونی در دی‌ماه(1401)، 66 درصد بیشتر از دی‌ماه پارسال دست به جیب شده اند.

طبق پیگیرهای خبرنگار بانک-بیمه تیترکوتاه، دلایل اعلام شده از سوی بانک مرکزی حاکی از آن است که عدم انتشار گزارش تحولات مسکن تهران به دلیل کوتاهی معاون اقتصادی بانک مرکزی صورت میگیرد و که البته این مساله توسط مقامات بانک مرکزی در حال بررسی است.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر