آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت- آستارا در آینده نزدیک

آغاز عملیات اجرایی راه آهن رشت- آستارا در آینده نزدیک

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه عملیات اجرایی راه آهن رشت- آستارا با مشارکت روسیه در آینده نزدیک آغاز خواهد شد، گفت: احداث و بهره‌برداری این قطعه ریلی، فصل نوینی در کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب خواهد گشود.

به گزارش تیترکوتاه از وزارت راه و شهرسازی؛ «شهریار افندی زاده» که در نشست وزرای حمل و نقل کشورهای همسایه عراق و اعضای شورای همکاری خلیج فارس در بغداد به نمایندگی از کشورمان سخنرانی کرد، با اشاره به تکمیل ظرفیت‌های حمل و نقلی ایران اعلام کرد: در چند روز اخیر، توافق احداث قطعه ریلی رشت تا آستارا در مرز کشور با جمهوری آذربایجان به طول ۱۶۲ کیلومتر و با هدف ظرفیت سازی تردد سالانه ۱۵ میلیون تن بار در این مسیر تا سال ۲۰۲۶ میلادی، با مشارکت دولت فدراسیون روسیه در تأمین مالی، احداث و تأمین تجهیزات و تدارکات منعقد می‌شود و عملیات اجرایی در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

وی افزود: احداث و بهره‌برداری این قطعه ریلی، فصل نوینی در کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب خواهد گشود. به نحوی که تمام بازیگران عرصه حمل و نقل، لجستیک و زنجیره تأمین منطقه‌ای و جهانی تابعه کشورهای عضو این کریدور و سایر کشورها از شرق و جنوب شرق آسیا تا کشورهای جنوبی دریای عمان و خلیج فارس، همچنین منطقه قفقاز، روسیه و اروپا، از مزیت‌های پرشمار این مسیر از حیث امنیت، ایمنی، زمان و هزینه حمل و نقل بهره‌مند خواهند شد.

حمل و نقل از خلیج فارس تا بنادر روسیه از طریق ریل و دریا

افندی زاده تأکید کرد: در چند ماه آتی و پس از اتمام مراحل پایانی عملیات اجرایی، خط راه‌آهن رشت به کاسپین در شمال ایران و کرانه دریای خزر به طول ۳۷ کیلومتر تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد. بدین ترتیب، با اتصال بندر اقتصادی و راهبردی کاسپین به شبکه ریلی کشور در شهر رشت، امکان حمل و نقل ترکیبی از بنادر واقع در خلیج فارس تا بنادر روسیه از طریق ریل و دریا، فراهم خواهد شد و مسیری با مزیت‌های منحصربه‌فرد و با صرفه در کریدور شمال-جنوب ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: بندر امیرآباد در شمال ایران و در ساحل دریای خزر، با دارا بودن اراضی وسیع لجستیکی و امکانات بندری و مجهز به خدمات ترابری غله، کالای عمومی، نفتی، رو-رو، کانتینری، نگهداری و پردازش کالا، به شبکه ریلی کشور و از این طریق به بنادر شهید رجایی و امام خمینی در جنوب کشور و در سواحل خلیج فارس متصل می‌باشد. این بندر متصل به ریل، قابلیت ایفای نقشی ممتاز در کریدورهای ترانزیتی شمالی-جنوبی و شرقی-غربی دارد که بر همین اساس، بهره‌گیری از این ظرفیت‌های بالقوه، در اولویت قرار دارد.

راه‌آهن چابهار- زاهدان فیزیکی بیش از ۶۵ درصد

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه عظیم اتصال بندر راهبردی و اقیانوسی چابهار در جنوب شرقی ایران و در ساحل دریای عمان به شبکه راه آهن کشور در شهر زاهدان به طول حدود ۶۳۰ کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۵ درصد و در ادامه آن، اتصال ریلی تا شهر مشهد در شمال شرق کشور به طول حدود ۹۱۰ کیلومتر برای دسترسی به مرز ریلی سرخس با کشور ترکمنستان و فراتر از آن، در اولویت است.

وی تصریح کرد: اتصال بندر بوشهر در خلیج فارس به شبکه ریلی کشور، به عنوان پروژه‌ای راهبردی دیگر با طول ۴۵۰ کیلومتر که نقش مهمی در کریدور شمال-جنوب دارد، تأمین اعتبار شده و اجرای آن در دست اقدام است. در صورت تکمیل این پروژه، گزینه جدید و مطلوبی در حمل و نقل ریلی کریدور شمال-جنوب، از بندر بوشهر تا دریای خزر و شمال غرب کشور فراهم خواهد شد.

اتصال جدید به شبکه ریلی ترکیه از «چشمه ثریا»

افندی زاده گفت: در حال حاضر شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران در شرق، به کشورهای همسایه پاکستان و افغانستان متصل است. همچنین، از طریق اتصالات ریلی با کشور ترکمنستان، امکان تردد ریلی با کشورهای آسیای میانه و فراتر از آن، کشورهای روسیه و چین برقرار است. در شمال غرب و غرب کشور، شبکه ریلی به کشور ترکیه برقرار است و پروژه اتصال جدید به شبکه ریلی ترکیه از نقطه‌ای به اسم چشمه ثریا در شمالی‌ترین نقطه ایران و شرقی‌ترین قسمت کشور ترکیه در دست مطالعه و بررسی است.

وی افزود: همچنین برقراری دو نقطه اتصالی ریلی با کشور عراق با همکاری طرفین در دست اقدام می‌باشد. این اتصالات عبارت‌اند از خسروی در ایران تا خانقین و پس از آن تا بغداد در عراق و نیز، پروژه ریلی شلمچه در ایران تا بصره در عراق، به طول ۳۵ کیلومتر که طبق هماهنگی طرفین، عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست بغداد بیان کرد: همگام با این اقدامات، اقداماتی دیگر نظیر نوسازی و دوخطه کردن، هوشمندسازی و مدرنیزه کردن فرآیندها و مدیریت حمل ریلی، برنامه نوسازی و توسعه ناوگان ریلی و ارتقای بهره وری در شبکه راه آهن کشور، مدیریت و صرفه جویی در سوخت راه آهن، اولویتهای اساسی دیگر و مد نظر دولت جمهوری اسلامی ایران است.

افندی زاده در پایان سخنانش با اشاره به آمادگی برای دریافت نقطه نظرات حاضران، با قدردانی از میزبانی عراق از وزرای حمل ونقل اظهار امیدواری کرد که با توجه به اراده همه طرفها، در آینده نزدیک شاهد تقویت و تحکیم هرچه بیشتر و مؤثرتر در حوزه کریدورهای و مسیرهای ترانزیتی در این پهنه جغرافیایی باشیم.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
پیشنهاد سردبیر