گزارش ویژه تیتر کوتاه

کوییک صاحب خواهر شد/ همه‌ چیز درباره خودرو اطلس + عکس

سایپا طی دو دهه اخیر، رهبر بازار خودروهای اقتصادی در ایران بوده است. این شرکت در ابتدا محصولات خانواده پراید را با تنوع گسترده به بازار عرضه کرد و پس از آن تیبا و تیبا ۲ را جایگزین آن‌ها نمود و پس از مدتی نیز کوییک و ساینا به عنوان نسخه‌های فیس‌لیفت تیبا و تیبا ۲، جایگزین نسل اول خود شدند.

کوییک صاحب خواهر شد/ همه‌ چیز درباره خودرو اطلس + عکس

به گزارش خبرنگار اقتصادی تیترکوتاه؛ سایپا طی دو دهه اخیر، رهبر بازار خودروهای اقتصادی در ایران بوده است. این شرکت در ابتدا محصولات خانواده پراید را با تنوع گسترده به بازار عرضه کرد و پس از آن تیبا و تیبا 2 را جایگزین آن‌ها نمود. پس از مدتی نیز کوییک و ساینا به عنوان نسخه‌های فیس‌لیفت تیبا و تیبا 2، جایگزین نسل اول خود شدند. اکنون نیز این شرکت قصد دارد با معرفی خودروهایی همچون سایپا اطلس و سایپا سهند، روند تولید خودروهای اقتصادی را ادامه دهد.

نخستین تصاویر سایپا اطلس در آذرماه 1401 منتشر شدند و انتظار می‌رود این خودرو اقتصادی طی سال 1402 به بازار عرضه شود. سایپا اطلس در واقع نمونه فیس لیفت کوییک است که همراه با امکانات بیشتر و پیشرانه بازنگری شده به بازار می‌آید.

البته همان‌طور که انتظار می‌رود، این خودرو از کوییک گران‌تر خواهد بود!

photo_2023-05-28_09-52-50

اطلس، جدیدترین محصول خانواده سایپا است که بر پایه پلتفرم X200 ساخته شده است. با ایجاد تغییرات قابل توجه در ظاهر داخلی و بیرونی خودرو، همچنین اضافه کردن امکانات و تجهیزات بیشتر، سایپا به دنبال کسب رضایت حداکثری مشتریان و به‌خصوص جوانان و بانوان، این خودرو را تولید کرده است.

این خودرو در بخش فنی از یک پیشرانه 1,5 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ با کد M15 با توان 90 اسب بخار در 5250 دور در دقیقه و گشتاور 137 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه بهره می‌برد. بر اساس تیپ این خودرو از 5 سرعته دستی و گیربکس CVT بهره می‌برد.

از جمله مزایای جدید این محصول، می‌توان به طراحی تریم داخلی دو رنگ به همراه مولتی‌مدیا ایستاده، سانروف در خانواده تیپ ۲، صندلی با استحکام بالا، موتور با قدرت بیشتر نسبت به نسخه‌های قبلی، روشن شدن خودکار چراغ‌ها نسبت به نور محیط (Auto Light) و ترمز کنترل پایداری ESC اشاره کرد.

سایپا قصد دارد تا اطلس را در دو تیپ و چهار نسخه S، L، G و E عرضه کند. تفاوت تیپ‌ها در امکانات رفاهی و ایمنی آن‌ها قرار دارد و مهم‌ترین وجه تمایز ظاهری آن‌ها، در متفاوت یا همرنگ بودن رنگ سقف با بدنه و ملحقات رنگی است.

دو تیپ S و G به گیربکس 5 سرعته دستی مجهز شده‌اند و تیپ‌های L و E به گیربکس CVT مجهز هستند.

1

تفاوت تیپ پایه اطلس و تیپ فول اطلس

براساس آخرین اطلاعات موجود، شرکت سایپا قرار است خودرو اطلس را در چهار تیپ مختلف، راهی بازار کند که عبارتند از:

تیپ دنده‌ای ساده: اطلس S

تیپ دنده‌ای فول: اطلس G

تیپ اتومات ساده: اطلس L

تیپ اتومات فول: اطلس E

اما صرف نظر از تیپ خودرو، شرکت سایپا یکسری از امکانات و تجهیزات را بصورت استاندارد روی همه چهار تیپ اطلس قرار داده است که عبارتند از:

کنترل کشش یا TCS

کنترل پایداری یا ESC

کمکی ترمز یا BAS

ترمز ضدقفل یا ABS

توزیع نیرو ترمز یا EBD

کمکی حرکت در سربالایی یا HSA

چراغ ترمز اضطراری یا ESS

چراغ مه شکن جلو و عقب

چراغ بدرقه

چراغ دی لایت

چراغ اتو لایت (سنسور نور)

دو ایربگ

تهویه مطبوع نیمه اتومات

نشانگر تعویض دنده یا GSI

نشانگر سرویس دوره ای یا EPS

صندلی ایزوفیکس

صندلی 4 حالته دستی سرنشین جلو

سنسور عقب

سنسور فشار باد تایر

تنظیم دستی ارتفاع نور چراغ جلو

فرمان دی کات

باربند اسپرت

نویگیشن آفلاین

قابلیت اتصال موبایل به سیستم چندرسانه ای (میرور لینک)

خروجی 12 ولت

photo_2023-05-28_09-54-09علاوه بر ویژگی‌های فوق، بعضی از آپشن‌های خودرو اطلس، فقط در برخی تیپ‌های آن وجود دارد که در جدول زیر، این آپشن‌ها را مشاهده می‌کنید:

تفاوت تیپ های سایپا اطلس

نوع تیپ تیپ 1 تیپ 1 تیپ 2 تیپ 2
نام مدل اطلس S اطلس L اطلس G اطلس E
گیربکس 5 دنده دستی CVT 5 دنده دستی CVT
مانیتور 7 اینچ x دارد دارد دارد
دوربین عقب x دارد دارد دارد
دکمه کنترلی فرمان x دارد دارد دارد
آینه تاشو برقی x دارد دارد دارد
آنتن سقفی x دارد دارد دارد
تریم دو رنگ x دارد دارد دارد
صندلی روکش چرم x دارد دارد دارد
کروز کنترل x دارد x دارد
کیلس استارتر x دارد x دارد
صندلی تاشو عقب دارد x دارد x
سانروف x x دارد دارد
سقف رنگی x x دارد دارد
صندلی برقی راننده x x x دارد
صندلی راننده با گرمکن x x x دارد
شیشه دودی عقب x x x دارد
سنسور باران x x x دارد
توییتر x x x دارد
رادار نقطه کور x x x دارد

مشخصات فنی سایپا اطلس منتشر شد

شرکت خودروسازی سایپا، برای نخستین‌بار اطلاعات فنی سایپا اطلس را منتشر کرد که براساس آن، خودرو جدید اطلس قرار است در تیپ 1 و تیپ 2 به تولید برسد اما هر کدام از این تیپ‌ها نیز دارای نسخه دنده‌ای و CVT هستند:

نوع تیپ تیپ 1 تیپ 1 تیپ 2 تیپ 2
نام مدل اطلس S اطلس L اطلس G اطلس E
گیربکس 5 دنده دستی CVT 5 دنده دستی CVT
نوع موتور M15I یورو پنج با دریچه گاز برقی
حجم موتور 1.5 لیتری
تعداد سوپاپ هشت سوپاپ VVT
حداکثر قدرت 90 اسب بخار
حداکثر گشتاور 137 نیوتن متر
مصرف ترکیبی 6.9 لیتر
سایز تایر 185/65R14
حجم باک 41 لیتر
نوع ترمز جلو دیسکی
نوع ترمز عقب کاسه ای

خودرو اطلس سایپا، بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، بدنه‌های VP  خودرو اطلس، که اواخر شهریورماه تولید شده بود، با رنگ‌های جذاب برای انجام تست‌های مختلف مونتاژ و آماده شده است. با هماهنگی شرکت‌های سازه گستر، مگاموتور، پلاسکوکار، قالب‌های صنعتی و سایپا آذین قطعات مونتاژی این خودرو تهیه شده است. قالب‌های این محصول توسط شرکت معتبر خارجی طراحی و ساخته شده و قطعات نمونه طراحی شده در اواسط آبان وارد کشور شد.

04

خودروها با رنگ‌های محدودی ارائه می‌شوند و تنوع رنگی به شدت کم است. اما برای خودروهای VP رنگ‌های مختلفی از خانواده سبز، آبی، قهوه‌ای و قرمز با ترکیبات جذاب در نظر گرفته شده است. 

تمامی رنگ‌آمیزی خودروها در سالن‌های رنگ سایپا و با اپلیکیشن اعمال رنگ توسط فرآیندهای تولیدی انجام شده تا بتوان از رنگ‌های متنوع سایپا تولید و عرضه کرد. سایپا قصد دارد تا برای تیپ‌های تولیدی این خودرو، استاندارد رنگی تعریف کند. البته رنگ خودروها به درخواست مشتریان تولید و عرضه خواهد شد. 

طراحی سایپا اطلس با الهام از پوزه کوسه

علیرضا مصدقی، مدیر پروژه اطلس سایپا، درباره عملکرد گروه سایپا گفت، که این خودروساز در تلاش است تا محصولات خود را با کیفیت و تنوع بیش‌تری عرضه کند، تا رضایت مشتریان افزایش یابد.

بر اساس گفته‌های وی، تنوع در محصولات بالا رفته و در خانواده SP100 خودروهای شاهین با پیشرانه جدید، شاهین اتوماتیک و سایپا آریا دنده‌ای و اتوماتیک در حال توسعه هستند؛ در خانواده X200 نیز اطلس وجود دارد. اطلس سعی دارد تا علاوه بر افزایش کیفیت، از نظر اقتصادی و رقابتی نیز جایگاه خوبی را کسب کند.

وی درباره طراحی خودرو اطلس گفت: «برای طراحی اطلس از پوزه کوسه الهام گرفته شده است. این مورد در قسمت‌های چراغ، سپر و جلوپنجره کاملاً مشهود است. ویژگی‌های آن شامل تریم داخلی دورنگ، سانروف، سیستم کنترل پایداری، تشخیص نقطه کور، آنتن کوسه‌ای، صندلی برقی در برخی از تیپ‌ها و لامپ‌های LED جلو، سنسور باران، گرمکن آینه‌های جانبی، نمایشگر 7 اینچی، است.»

طبق گفته‌های آقای مصدقی، اطلس در چهار تیپ تولید می‌شود؛ دو تیپ با گیربکس دستی ساده و آپشنال و دو تیپ با گیربکس اتوماتیک ساده و آپشنال. کیفیت ساخت خودرو اطلس بسیار مورد توجه بوده و در این راستا، نفوذ صدای موتور به داخل کابین کاهش یافته است.

وی افزود پیشرانه M15 پلاس برای اولین بار روی خودرو اطلس نصب خواهد شد. این پیشرانه با تکنولوژی VVT طراحی شده و توان آن 9 درصد، گشتاور 8 درصد و مصرف سوخت 5 درصد بهبود یافته است. تغییراتی روی سر سیلندر، منیفولد، میل‌سوپاپ، بلوک سیلندر، درپوش سوپاپ و ... ایجاد شده است.

مصدقی گفت که با وجود حمایت‌های مدیر ارشد گروه، توسعه پروژه اطلس پرشتاب بوده و در تاریخ 25 شهریورماه، تولید 27 بدنه در مرحله VP قرار گرفت. این بدنه‌ها در مرحله رنگ‌آمیزی هستند و احتمالا در مهرماه به مرحله مونتاژ می‌رسند.

50966_5vdf4wqalzdpaw1pcct

داخل اطلس سایپا

نخستین تصاویری که از سایپا اطلس منتشر شدند، تنها به ظاهر خارجی خودرو می‌پرداختند و تصوری از نمای داخلی برای ما فراهم نمی‌کردند. با این حال اگر تصاویر رونمایی اطلس در نمایشگاه‌های خودرو را مشاهده کنیم، می‌توانیم تصویری از فضای داخلی این خودرو را در ذهن خود مجسم کنیم. همانند فضای خارجی سایپا اطلس، فضای داخلی آن نیز نسخه تغییر یافته کوییک محسوب می‌شود. بخش بالایی داشبورد با رنگ کرم مزین شده است و به جای نمایشگر دیجیتال ساده، یک نمایشگر لمسی بزرگ قرار گرفته است که پیش از این در کوییک اتوماتیک نیز مورد استفاده قرار گرفته بود. فرمان خودرو نیز از همان نوعی است که در کوییک S یا ساینا S مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی دریچه‌های تهویه نیز تا حدی تغییر کرده است اما قسمت میانی داشبورد که محل قرارگیری سیستم صوتی و سیستم تهویه است، همچنان با سایر محصولات خانواده کوییک و ساینا مشابهت دارد.

از آن جایی که پلتفرم سایپا اطلس با کوییک یا تیبا 2 تفاوتی ندارد، بنابراین انتظار داریم که فاصله بین دو محور این خودرو نیز همچنان 2412 میلیمتر باشد که برای یک هاچ‌بک کوچک قابل قبول خواهد بود. در واقع سایپا اطلس و کوییک به عنوان رقبای اصلی پژو 206 تیپ 2، فضای پای بیشتری را در کابین ارائه می‌دهند در حالی که فضای صندوق بار آن‌ها نسبت به پژو 206 اندکی کمتر است.

طراحی اطلس سایپا

بررسی طراحی خارجی سایپا اطلس را می‌توان در یک عبارت خلاصه کرد: فیس‌لیفت فیس‌لیفت‌ها! در واقع سایپا اطلس نسخه فیس لیفت سایپا کوییک محسوب می‌شود که خود این خودرو نیز نسخه فیس لیفت تیبا 2 بود. بنابراین می‌توان گفت که سایپا اطلس نسل سوم تیبا 2 است که در سال 1402 و حدودا ده سال پس از معرفی نسخه اصلی، به بازار عرضه خواهد شد.

88705

امکانات و تجهیزات اطلس سایپا

همانند بخش پیشرانه، سایپا اطلس در بخش امکانات و تجهیزات نیز با بهبودهایی همراه بوده است. از جمله امکانات قابل توجهی که به سایپا اطلس در مقایسه با سایپا کوییک اضافه شده‌اند، می‌توان به سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم کنترل پایداری و کروز کنترل اشاره کرد. همچنین رادار نقطه کور، سیستم کمک به حرکت در سربالایی، دوربین 360 درجه و سانروف نیز از دیگر امکانات آپشنال این خودرو خواهند بود که احتمالا در نسخه اتوماتیک قابل دسترسی هستند.

رقبای اطلس سایپا در بازار

خودروهای اقتصادی سایپا همچون کوییک و تیبا 2، همواره رقبای جدی پژو 206 محسوب می‌شدند. با تغییر سبد محصولات دو شرکت، اکنون دو جین رقیب را در بازار هاچ‌بک‌های اقتصادی می‌توان مشاهده کرد. نخست کوییک و کوییک R هستند که رقبای جدی پژو 206 تیپ 2 محسوب می‌شوند. در سوی دیگر سایپا اطلس به رقابت با محصول جدید ایران خودرو یعنی پژو 206 تیپ 3 با سقف شیشه‌ای مشغول خواهد شد، در حالی که می‌توان این خودرو را به عنوان رقیبی برای پژو 207 نیز تصور کرد. برگ برنده سایپا اطلس در مقابله با محصولات ایران خودرو، امکانات ایمنی استاندارد همچون سیستم کنترل پایداری است که وجود آن برای تمامی خودروها الزامی محسوب می‌شود. سایپا وعده داده است تا اطلس را در قالب 4 تیپ به تولید برساند و در صورت عملی شدن این وعده، گروه بزرگی از مشتریان قادر به خرید اطلس خواهند بود.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر