سیر تا پیاز خودرو سهند سایپا/ قیمت باورنکردنی این خودرو

سیر تا پیاز خودرو سهند سایپا/ قیمت باورنکردنی این خودرو

اخیرا تصاویری از خودرو سهند منتشر شده که لوگو شرکت پارس خودرو روی آن دیده می‌شود؛ این محصول طبق پلتفرم X۲۰۰ سایپا طراحی شده و به‌نوعی، ادامه دهنده راه تیبا و ساینا و نسخه سدان خودرو اطلس محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خودرو تیترکوتاه؛ سال ۱۴۰۰ بود که مطلع شدیم دومین خودروساز بزرگ کشور قصد دارد یک سدان جدید با نام سهند سایپا را به بازار ارائه دهد. در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۱ فرصتی پیش آمد تا نمونه‌ اولیه این خودرو به همراه مشخصات کلی آن به نمایش درآید. در ادامه قصد داریم به بررسی ماشین سهند سایپا پرداخته و مشخصات فنی سهند سایپا به همراه دیگر ویژگی‌های این سدان جدید مبتنی بر پلتفرم تیبا ایکس۲۰۰ را به اطلاعتان برسانیم. با مجله خودرو همراه مکانیک همراه باشید.

معرفی سهند سایپا و بررسی طراحی

متاسفانه در اینجا با یک محصول جدید که بر اساس پلتفرمی مدرن ساخته شده باشد، طرف نیستیم. سهند سایپا در واقع فیس‌لیفت خودرو ساینا محسوب می‌شود که نمای جلو و پشت آن به طرز کاملا زیبا و دلچسبی تغییر کرده است. انصافا این تغییرات ظاهری به ویژه در نمای جلو و عقب کاملا هماهنگ، زیبا و متناسب با یک خودروی اقتصادی امروزی از آب در آمده و برخلاف دوران گذشته که معمولا خودروهای فیس‌لیفت داخلی طراحی چندان جذابی نداشتند، نمی‌توان انتقادی منصفانه را به آن وارد دانست.

همچنین درپوش موتور نیز با حجم پردازی‌ها و چین‌خوردگی‌های جذاب‌تری همراه شده که جلوه اسپرت و عضلانی‌تری برای این سدان کوچک پدید آورده است. اما متاسفانه باید گفت که این طراحی زیبا در نمای جلو و عقب چندان تناسبی با استایل کلی بدنه به ویژه در نمای جانبی ندارد. زیرا ناحیه کناری این خودرو در واقع مشابه بدنه تیبا و ساینا است که همان فریم قدیمی خود را کاملا حفظ کرده و تغییر اساسی به‌جز تحول رینگ‌ها در آن مشاهده نمی‌شود.

اما تحول اساسی دیگر سهند در بخش کابین رخ داده است. استفاده از داشبورد جدید با طراحی زیباتر از گذشته می‌تواند یکی از نقاط قوت نمای داخل سهند سایپا در مقایسه با محصولاتی همچون ساینا و کوییک باشد. در اینجا از غربیلک فرمان مشابه کوییک اتوماتیک پلاس استفاده شده اما سایر قسمت‌ها تغییر کرده و طراحی جذاب‌تری در معرض دید می‌گذارد.

صفحه کیلومترشمار نیز از عقربه‌های مکانیکی با حالت قرینه برخوردار است که پیش از این مشابه آن در محصولاتی مثل ام وی ام x22 دیده شده بود. درمجموع به عنوان یک خودروی اقتصادی می‌توان به کابین سهند سایپا امتیاز قابل قبول اعطا کرد اما از لحاظ سطح کیفی متریال همچنان جای نسبتا زیادی برای پیشرفت این خودرو وجود دارد.

photo_2023-05-17_13-53-56

مشخصات فنی سهند سایپا

آن‌گونه که تا به اینجا کار به اطلاع ما رسیده است ماشین سهند سایپا از همان موتور m15 موجود در تیبا و ساینا استفاده می‌کند، با این تفاوت که دریچه گاز آن به طور استاندارد به صورت برقی در آمده و بیشینه قدرت و گشتاور این موتور نیز به حدود بالاتری رسیده است. گفته شده حداکثر قدرت موتور سهند سایپا معادل 90 اسب بخار است و بیشینه گشتاور آن نیز به ۱۳۷ نیوتن متر می‌رسد.

نکته مهم در مورد سهند سایپا ارتقای وزن قابل توجه آن است که در مقایسه با ساینا حدود ۱۷۰ کیلوگرم سنگین‌تر شده و به 1220 کیلوگرم رسیده است. باید بدانید این رقم حتی از وزن خودرویی مثل سورن پلاس نیز بیشتر است. گنجایش باک سوخت سهند سایپا تغییری نکرده و 41 لیتر بنزین را درون خود جا می‌دهد. گفته شده که مصرف سوخت ترکیبی سهند سایپا حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر است؛ این رقم معادل مصرف سوخت ترکیبی تیبا و ساینا است که البته با توجه به افزایش وزن قابل توجه سهند، این عدد نمی‌تواند در عمل چندان صحیح باشد و به نظر ما حداقل مصرف سوخت این خودرو چیزی حدود ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود.

سهند (1)

همچنین شنیده شده که گیربکس اتوماتیک سی وی تی روی این محصول جدید سایپا نصب خواهد شد. اما آن‌طور که در جدیدترین تصاویر منتشر شده از سهند به چشم می‌خورد، گیربکس دستی ۵ سرعته نیز برای آن انتخاب شده است. پس احتمالا سایپا تصمیم دارد هر دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک سهند را به بازار بفرستد.

مدل خودرو سهند سایپا
نوع موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی 1.5 لیتزی
توان (اسب بخار) 90 
گشتاور (نیوتن متر) 137
گیربکس 5 دنده دستی یا اتوماتیک CVT
شتاب 0-100 (ثانیه) 13 (تقریبی)
بیشترین سرعت
مصرف سوخت (Lit/100km) 7 تا 7.5
حجم باک (Lit) 41
وزن (kg) 1220

 

آپشن های سهند سایپا

در ادامه بررسی ماشین سهند سایپا به بخش امکانات و تجهیزات این خودرو می‌رسیم. گرچه هنوز اطلاعات دقیق و مشخصی در مورد نوع تجهیزات به کار رفته در سهند و تیپ‌های آن از لحاظ سطح امکانات به دست ما نرسیده است، اما گفته می‌شود امکاناتی مثل کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مالتی مدیا همراه با دوربین و نویگیشن و نمایشگر لمسی، کامپیوتر سفری، سیستم پایش فشار باد تایرها، دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمزهای ضد قفل ABS و EBD، سنسور پارک عقب و…، در نسخه فول آپشن سهند به کار خواهند رفت.

سهند سایپا یک سدان زیبای اقتصادی با طراحی کاملا قابل قبول به ویژه در نمای جلو و عقب محسوب می‌شود. طراحی کابین آن نیز می‌تواند مورد پسند و رضایت مشتریان واقع شود، به ویژه اگر با یک متریال نسبتا باکیفیت همراه باشد، قطعا ضریب رضایت مشتری از این خودرو بسیار بیشتر خواهد بود. اما نکته‌ای که در این بین لازم می‌بینیم گوشزد کنیم، آن است که طبق اظهارات وزیر صنعت باید پلتفرم‌های قدیمی و محصولات مبتنی بر آنها جای خود را به تولیدات جدید دهند که از لحاظ مصرف سوخت، ایمنی و سایر استانداردها در حد بهینه‌ای قرار داشته باشند.برای خرید انواع محصولات سایپا می‌توانید از طرح فروش اقساطی سایپا شرکت همراه مکانیک استفاده کرده و بدون ضامن و در رهن رفتن سند، از خدمت خرید اقساطی خودرو بهره‌مند شوید.

سهند

محمدحسین ترابی، مدیرعامل پارس خودرو، در جمع رسانه‌هایی که به مناسبت روز خبرنگار، مهمان این خودروساز بودند، ضمن اشاره به افزایش تولید خودروهای کامل در پارس خودرو، گفته که سال 1400 به دلیل مشکلات زنجیره تامین قطعات، تنها 65% خودروهای تولیدی پارس خودرو، کامل بودند اما در سال 1401، آمار خودروهای کامل پارس خودرو به بیش از 98% رسیده است.

ترابی همچنین به تولید محصولات جدید پارس خودرو در سال 1402 نیز اشاره کرده است؛ طبق گفته‌های وی، در نیمه اول 1402 پارس خودرو تولید محصولات مونتاژی (CKD) را آغاز می‌کند که هرچند به نام و نشان این خودروها اشاره‌ای نشده اما احتمالا، همان خودروهای جدید چانگان هستند. همچنین از نیمه دوم سال 1402 نیز تولید سدان جدید سایپا سهند در دستور کار شرکت پارس خودرو قرار می‌گیرد.

photo_2023-05-17_13-53-53

سهند: نام جدید محصول سایپا

امیرحسین جماعت، رئیس مرکز ارتباطات و دبیر کمیته نامگذاری محصولات سایپا، برای نخستین‌بار نام تجاری پروژه «نیوسدان سایپا» را اعلام کرده است. این محصول جدید سایپا، قرار است با نام «سایپا سهند» راهی بازار کشورمان شود و جایگزین سایپا ساینا باشد.

قیمت خودرو سهند سایپا چقدر است؟

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به تجارت‌نیوز درباره قیمت حدودی خودرو سهند سایپا گفت: بر اساس پلتفرم و مشخصاتی که در این خودرو به کار رفته است بعید است که قیمت این خودرو در از حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان پایین‌تر باشد.این فعال صنفی، درباره این خودرو توضیح داد: طرح این خودرو در سال ۹۵ طراحی شد. این خودرو بر اساس پیش‌بینی‌ها برای عرضه در سال ۹۷ با قیمت ۷۵ میلیون تومان اعلام شده بود که در سال ۱۴۰۱ که زمان احتمالی عرضه آن است حدود قیمتی ۴۰۰ میلیون تومان را خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ابوالفضل چمن پی

    سلام خوبی داداش گلم قیمت چند هست بعد قسط داره شرایط از دم قسط متشگرم

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر