قیمت کولر گازی سر به فلک کشید/ کولر آبی چند؟

در آستانه فصل تابستان، بازار خرید وسایل سرمایشی داغ شده است. بررسی بازار نشان می‌دهد قیمت اغلب کولرهای آبی و گازی رشد ۳۰ تا ۷۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. قیمت کولر در بازار چقدر گران شده است؟

به گزارش تیتر کوتاه، در آستانه فرارسیدن فصل تابستان که گفته می‌شود باید در انتظار تابستانی گرم‌تر از سال گذشته باشیم، قیمت کولر و انواع وسایل سرمایشی نسبت به سال گذشته بین 30 تا 50 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که تولیدکنندگان لوازم خانگی اذعان دارند قیمت لوازم خانگی فقط پنج تا 15 درصد افزایش یافته؛ البته این افزایش قیمت نیز بدون مجوز صورت گرفته است.

بررسی بازار نشان می‌دهد، ارزان‌ترین کولر گازی موجود در بازار با ظرفیت سرمایشی 9000 حدود 18 میلیون تومان و گران‌ترین آن با ظرفیت 24 هزار حدود 32 میلیون تومان قیمت دارد.

البته گران‌ترین کولر گازی موجود در بازار حدود 135 میلیون تومان قیمت دارد. این کولر گازی با ظرفیت سرمایشی 45 هزار مگاواتی، بیشتر مناسب ادارات و مکان‌های وسیع است.

برای مثال قیمت کوکر گازی جنرال گلد مدل  GG-S24000 بین 22 میلیون تا 23 میلیون تومان است، این در حالی است که همین مدل کولر گازی در اردیبهشت ماه سال 1401، حدود 14 میلیون تومان قیمت داشت.

با روی کار آمدن کولرهای گازی، بازار کولرهای آبی به دلیل افزایش هزینه نگهداری و مصرف بالای برق و آب از رمق افتاده است، اما با این‌حال به دلیل ارزان بودن قیمت آن نسبت به کولرهای گازی همچنان طرفداران خود را دارد.

دولت هم برای مدیریت مصرف انرژی در تابستان به‌طور جد به دنبال محدودسازی استفاده از کولرآبی به دلیل مصرف انرژی بالاست. اخیرا علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، با اشاره به راهکارهای کاهش مصرف برق عنوان کرد: اگر مشترکی که در سال گذشته کولر گازی را با دور تند استفاده می‌کرد امسال از دور کند استفاده کند، به ازای هر ماه ۱۵۰ هزار تومان پاداش می‌گیرد و طبیعتا این پاداش می‌تواند انگیزه مناسبی برای صرفه‌جویی باشد.

وی همچنین گفته است: در مناطق گرمسیری نیز بعضا در هر خانه سه کولر یا چهار کولر گازی مصرف می‌شود که اگر تنها یک کولر خاموش شود مشترک یک میلیون تومان مبلغ صرفه‌جویی دریافت خواهد کرد.

قیمت کولر آبی چند؟

در حال حاضر گران‌ترین کولر آبی موجود در بازار حدود 36 میلیون تومان قیمت دارد. این کولر با ظرفیت سرمایشی 11 هزار مناسب منازل مسکونی با متراژ بالای 150 متر و یا کارگاه‌ها و مساجد و حسینه‌هاست. قیمت سایر کولرهای آبی در بازار نیز حدود 6 میلیون تا 17 میلیون تومان است.

برای مثال قیمت کولر آبی 7000 آبسال در حال حاضر حدود 10 میلیون تومان است، در حالی که قیمت این محصول در اردیبهشت ماه سال گذشته پنج میلیون تومان بود.

در حالی بهای این محصول در کشور سربه فلک کشیده که کولر آبی رکورددار صادرات لوازم خانگی بوده است. ترکیه، کویت، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، پاکستان، افغانستان، ازبکستان، عراق و سودان ازجمله کشورهایی هستند که کولرهای آبی ایران به آن‌ها صادر شده است.

در این بین پنکه نیز به‌عنوان یکی از وسایل سرماشی به دلیل قیمت مقرون به‌صرفه طرفداران خاص خود را دارد؛ البته قیمت پنکه نیز حتی به چهار میلیون تومان نیز رسیده است و دیگر جزو کالاهای ارزان‌قیمت محسوب نمی‌شود.

با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و در مقابل افزایش شدید قیمت‌ها، فروش اقساطی محصولات لوازم خانگی در یکی دو سال اخیر رشد چشم‌گیری کرده است. حال در آستانه فرارسیدن تابستان داغ امسال هم، فروش اقساطی لوازم سرمایشی رشد چشمگیری پیدا کرده است.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
پیشنهاد سردبیر