دبیر انجمن شیر خشک ایران در گفت‌و‌گو با تیترکوتاه؛

شیرخشک ارزان‌ قاچاق می‌شود

دبیر انجمن شیر خشک ایران گفت: قیمت شیرخشک در بازار مبنی بر قیمت عرف نیست به همین دلیل قیمت پایین این کالا موجب مصرف بی‌رویه خانوار و قاچاق شده است.

شیرخشک ارزان‌ قاچاق می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی تیترکوتاه؛ بازار شیر خشک در روزهای گذشته با کمبود مواجه شده است. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند قاچاق این محصولات به کشورهای همسایه، ازجمله عراق، افغانستان و پاکستان دلیل اصلی این کمبود شناخته می‌شود. حال دولت برای جلوگیری از قاچاق این محصول که یارانه قابل‌توجهی هم به آن تعلق می‌گیرد، قصد دارد فروش آن را مشروط به ارائه کد ملی کند.

این کمبود در حالی صورت گرفته که تولید شیر خشک در سال 1401 نسبت به سال 1400 حدود 20 درصد رشد داشت و قیمت‌گذاری دستوری و قیمت پایین شیر خشک، منجر به این شده تا شاهد قاچاق شیر خشک و مصرف آن در جای غیردرست باشیم.

با توجه به افزایش قیمت مواد غذایی در داخل کشور مانند برنج، خانواده بیشتر ترجیح می‌دهند دو سال کامل را به کودکان خود شیر خشک بدهند.

هانی تحویل‌زاده دبیر انجمن شیر خشک ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی تیترکوتاه در خصوص روند عرضه شیرخشک در کشور؛ اظهار کرد: بیشترین میزان تولید شیرخشک کودک در سال گذشته(1400) پس از انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و 60 میلیون قوطی تولید شد و حدود 20 درصد افزایش تولید داشتیم.

وی افزود: قیمت‌گذاری دستوری و غیرمنطقی شیرخشک موجب شد تا مردم به یک کالای فراوان در بازار نگاه کنند و دائما مصرف کنند. در گذشته نوزادان بعد از 6 الی یک سالگی از شیرخشک استفاده می‌کردند اما امروزه از ابتدای تولد نوزادان از شیرخشک تغذیه می‌کنند.

دبیرانجمن شیرخشک در ادامه افزود: قیمت شیرخشک در بازار با قیمت سبد خانوار همخوانی ندارد زمانی که این شیرخشک تطبیق نداشته باشد مصرف آن قطعا در کشور غیرعادی می‌شود.

وی تاکید کرد: تطابق نداشتن قیمت شیرخشک در کشور موجب روند مصرف غیرعادی و هرکالایی که دستوری قیمتش پایین نگه داشته شود موجب مصرف بی‌رویه خانوار می‌شود و قیمت شیر خشک در حال حاضر از قیمت یک قوطی کنسرو پایین‌تر است؛ از همین رو طبیعی است که به سمت مصرف غیردرست (در بخش لبنیات) و یا قاچاق برود و به مصرف نوزادان نرسد.

تحویل‌زاده گفت: قانون جدیدی مبنی بر نظارت قیمت شیرخشک وضع شده است و تمام تلاش براین است که قیمت این کالا به قیمت عرف در بازار برسد و از تولیدکننده و توزیع کننده محصولات شیرخشک آمار دقیق و طبق روندی گرفته شود تا موجب قاچاق و مصرف بی‌رویه نشود.

وی افزود: در حال حاضر کارخانه‌های تولید شیرخشک سه شیفت در حال تولید هستند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر