چند میلیون سود رسوبی به حساب سهامداران واریز شد؟

 چند میلیون سود رسوبی به حساب سهامداران واریز شد؟

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به علت فرآیندهای سخت گرفتن سود مجامع شرکت‌ها، سود بسیار زیادی در شرکت‌ها رسوب کرده بود. با اقدام سازمان بورس در الزام واریز سود رسوبی از طریق سجام، ۳۵ میلیون بار واریز سود رسوبی به مردم انجام شد.

به گزارش تیترکوتاه؛ مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: یکی از ویژگی های مهم بازار سرمایه در کل دنیا، نوسانات بازار است. دعوت مردم به بازار سرمایه بدون گوشزد کردن ریسک‌های بازار کار اشتباهی است.

وی افزود: در سال ۹۹، علل مختلفی از جمله کاهش نرخ بهره بین بانکی و ورود نقدینگی بانک‌ها و مردم به بازار باعث رویش و ریزش شدید در بورس شد. اما به نظر می‌رسد وضعیت فعلی بازار در یک حالت تعادلی وجود دارد که وضعیت و سودآوری شرکت‌ها موید آن است.

مجید عشقی گفت: یکی از مهمترین اهدافم در بدو ورود به بازار سرمایه ، ایجاد اعتماد مابین سرمایه گذاران بوده است و این مسئله را در ابتدا بیان کردم، از این رو با سیاست‌گذاری سعی در ایجاد اعتماد برای طبقات مختلف سرمایه‌گذاران داشته‌ایم. این اطمینان را به بازار میدهیم که تصمیمات سازمان بورس در یک سال و نیم گذشته، با هدف بازگشت اعتماد و آرامش به بازار بوده است که مهمترین مشخصه‌ی آن، اتخاذ تصمیمات کارشناسی به کمک خرد جمعی و استفاده از نظرات کارشناسان ‌و روسای قبلی سازمان بورس است.

رئیس سازمان بورس گفت: رشد شارپی برای بازار قطعا مضر است. اما به نظر میرسد با توجه به اقدامات انجام شده نظیر کاهش ضرایب اعتباری و نیز شرایط کلی بازار، شاهد رشد شارپی نخواهیم بود.

وی افزود: بعد اصلاح حد نصاب و تعریف صندوق‌های جدید متناسبب با نیازهای بازار (5 نوع صندوق جدید از ریسک اندک تا پرریسک) ایجاد شد، حمایت از حقوق سهامداران خرد از طریق مسائل حاکمیت شرکتی و... بیانگر حمایت سازمان بورس از سرمایه‌گذاران خرد بوده است. سازمان بورس مدافع حقوق سهامداران خرد است و در مقابل ذینفعان بزرگ اعم از سهامدار عمده، دولت، سهامداران حقوقی و... در مقابل منفعیت سرمایه‌گذاران خرد بازار کوتاه نخواهد آمد.

وی در خصوص سودهای رسوبی اظهار کرد: به علت فرآیندهای سخت گرفتن سود مجامع شرکت‌ها، سود بسیار زیادی در شرکت‌ها رسوب کرده بود. با اقدام سازمان بورس در الزام واریز سود رسوبی از طریق سجام، ۳۵ میلیون بار واریز سود رسوبی به مردم انجام شد. 35 میلیون سرمایه‌گذار از شرکت‌ها سود طلب داشتند و این سود در دست شرکت‌ها بلاتکلیف باقی مانده بود. تمام سودها سال گذشته از طریق سجام پرداخت شده و بنا بر این است که سودها تنها از طریق سجام و به‌طور خودکار پرداخت بشود. حدود 7 الی 8 هزار میلیارد تومان سود دریافت نشده سرمایه‌گذاران(رسوبی) در شرکت‌ها باقی مانده بود که از طریق سجام به حساب سهامداران واریز شد.

مجید عشقی در برنامه فرامتن شبکه افق در مورد طرح بیمه سهام گفت: سال گذشته با توجه به التهاب بازار در آبان ماه، عمده سرمایه گذاران کمتر از صد میلیون تومان دارایی بورسی داشتند و برای ایجاد اطمینان، سود تضمینی 20 درصدی را برای آنها لحاظ کردیم. صندوق تثبیت بیش از 500 هزار نفر که سبد سهامی کمتر از صد میلیون دارایی دارد را بیمه کرد. همچنین با ایجاد صندوق تضمین اصل سرمایه، افرد ضمن اینکه از سود بررخوردار می‌شود، اصل سرمایه آنها دچار زیان نخواهند شد.

وی اضافه کرد: اما در کنار آن، ایجاد صندوق‌های تضمین اصل سرمایه در بازار، یک اقدام ساختاری و مستمر جهت پوشش ریسک سرمایه‌گذاران خرد و عامه مردم بود که انجام شد.

عشقی در واکنش به فروش متری مسکن در بورس کالا پاسخ داد: راه‌اندازی این ابزاربه واسطه نهادهای مالی فعال در بازار مسکن است؛ البته تاحدودی این ابزارها راه اندازی شده است. همچنین صندوق املاک و مستغلات ابزاری بوده که افراد حتی با داشتن صد هزار تومان نیز می‌تواند درر بازار مسکن، سرمایه‌گذاری کند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
پیشنهاد سردبیر