گفت و گوی تیتر کوتاه با اعضای کمیسیون انرژی مجلس:

علت جمع آوری کارت سوخت از پمپ بنزین ها اعلام شد / اثر تنش های منطقه ای بر قیمت بنزین

مصطفی نخعی گفت: جمع آوری کارت‌های سوخت به شکلی که در جامعه تصور می‌شد نیست. کارت‌های سوخت به صورت محدود در جایگاه‌ها وجود دارد.

علت جمع آوری کارت سوخت از پمپ بنزین ها اعلام شد / اثر تنش های منطقه ای بر قیمت بنزین

جواد اوجی» وزیر نفت ۱۵ فروردین ماه در حاشیه حیات دولت از یک موضوع مهم در حوزه بنزین خبر داد. او بیان کرد که در قانون بودجه ۱۴۰۳ قانونگذار، برای وزارت نفت تکلیف کرده است که ۹۵ درصد فرآیند سوخت‌گیری‌ها باید از طریق کارت‌های سوخت شخصی خود افراد انجام شود  و ما مکلف وموظف به اجرای این قانون هستیم. بر همین اساس عنوان شد که ساز و کاری اتخاذ خواهد شد که کارت سوخت کمتر از یک ماه و نهایت در دو هفته صادر شود تا همه به کارت سوخت شخصی دسترسی داشته باشند. همچنین به زودی کارت سوخت های اضطراری جایگاه ها جمع می شود و این تصمیم در جهت مدیریت مصرف بنزین در سال جدید گرفته شده است. از آنجایی که موضوع بنزین در کشور همیشه از اهمیت بسیاری برخوردار است ومردم به خبر های حوزه سوخت حساس هستند ، اعلام اولیه  این خبر سبب شد تا نگرانی هایی از نحوه اجرای قانون ایجاد شود. برای بررسی ابعاد بیشتر این موضوع با سراغ اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی رفتیم تا نظر آن ها را در این خصوص جویا شویم.

 رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم استان گلستان حوزه انتخابی آق قلا - گرگان   در رابطه با جزییات جمع آوری کارت سوخت از جایگاه‌ها به تیترکوتاه گفت: کارت سوخت آزاد از جایگاه‌ها جمع آوری نمی‌شود و برای مواردی مانند اینکه کارت سوخت خودرویی صادر نشده یا راننده‌ای کارت سوخت خود را فراموش کرده باشد، همچنان یک کارت سوخت در جایگاه‌ها وجود دارد. تا پیش از این در هر پمپ بنزین دو کارت سوخت آزاد وجود داشت که در شرایط کنونی تصمیم بر آن شد که فقط یک کارت در جایگاه باشد که البته هنوز این طرح اجرایی نشده است.

رمضانعلی_سنگدوینی

الزام مدیریت سهمیه بنزین

وی در خصوص هدف اجرای طرح جمع آوری کارت‌های سوخت از پمپ بنزین‌ها بیان کرد: به هر حال در زمینه نظارت بر میزان مصرف بنزین باید کنترل بیشتری وجود داشته باشد. دارندگان کارت سوخت باید بتوانند میزان سهمیه بنزین خود را مدیریت کنند. سعی رانندگان بر این باشد که محلی را برای نگهداری کارت سوخت در خودروی خود در نظر بگیرند تا در هنگام مراجعه به جایگاه‌ها دچار مشکل نشوند. مسئله بعدی مربوط به مصرف بی‌رویه بنزین از طریق کارت سوخت آزاد در جایگاه‌ها است. بنابراین دولت و وزارت نفت به عنوان مجری این کار باید یک سری اقداماتی را انجام دهند. درحال‌حاضر در بعضی بخش‌ها ما وارد‌کننده بنزین هستیم و باید این موضوع مدیریت شود. خوشبختانه با وجود افزایش مصرف روزانه بنزین تا ۱۵۰ میلیون لیتر در ایام نوروز، وزیر نفت و معاونانش در این زمینه به خوبی عمل کرده و اجازه ندادند تا کوچکترین مشکلی در بحث سوخت رسانی برای خودروهای سبک و سنگین ایجاد شود. اما اگر مدیریت صورت نگیرد ممکن است  مصرف بی رویه چالش بر انگیز شود. به همین سبب دولت، وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، میزان بنزین مشخصی را برای هر کارت سوخت مشخص کرده اند، مردم  باید این میزان سهمیه سوخت خود را مدیریت کنند.

قیمت بنزین بهانه برای قاچاق

این نماینده مجلس در مورد برقرای عدالت اجتماعی در زمینه توزیع بنزین گفت: درخواست من از وزیر نفت این است که کارت سوخت خودروهای تازه خریداری شده با سرعت بیشتری حداکثر ۲ تا ۳ روزه صادر شود تا برای صاحبان این خودروها برای تهیه بنزین با مشکل مواجه نشوند و افراد صاحب کارت سوخت هم از فراموش کردن کارت خودداری کنند تا طرح کاهش تعداد کارت سوخت آزاد از جایگاه‌ها به مرور برای مردم عادی شود. تا پیش از این وجود کارت‌های سوخت آزاد در جایگاه‌ها در برخی مواقع منجر به قاچاق سوخت هم شده است، زیرا بنزینی که در کشور ایران لیتری ۳ هزار تومان است، در کشورهای دیگر ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان قیمت دارد، امکان خرید و فروشش از طریق قاچاق زیاد است.

تقسیم عادلانه بنزین میان مردم

رمضانعلی سنگدوینی در پایان در موردراهکار بهینه‌سازی مصرف انرژی یادآور شد: نیاز است تا در کشور ما نظارت و کنترل بیشتری در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی وجود داشته باشد. در برنامه هفتم توسعه حکمی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر بهینه‌سازی مصرف انرژی ( فرآورده‌های نفتی، آب، برق و...) انجام شود بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از این راه به‌دست می‌آید. بنابراین این مسیر باید طی شود. علاوه بر این باید روشی برای استفاده صحیح از بنزین طراحی شود. حدود ۵۰ درصد جمعیت کشور فاقد خودرو هستند که عدالت اجتماعی در زمینه تخصیص بنزین باید برای این افراد رعایت شود. به عنوان مثال کسی که بیش از یک یا دو خودرو دارد نباید برای تمام خودروهای خود از بنزین یارانه‌ای استفاده کند.

در ادامه به سراغ سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی رفتیم و نظر وی را در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین و طرح جمع آوری کارت سوخت از جایگاه ها در سال ۱۴۰۳ جویا شدیم.

مصطفی نخعی در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین در سال جدید برای جبران کسری بودجه گفت: درحال‌حاضر نگرانی از جهت عدم تامین منابع هدفمندی در بودجه ۱۴۰۳ وجود دارد، البته در سال‌های گذشته هم برای تامین این منابع مشکلاتی وجود داشت. حال آن که دولت برای جبران این ناترازی و کسری بودجه در سال جدید،چه تصمیمی دارد هنوز مشخص نیست، این که بگوییم برای جبران آن به دنبال افزایش نرخ سوخت است هم اشتباه است. زیرا اگر دولت چنین برنامه‌ای را در نظر داشت، قاعدتا اثر منابع حاصل از افزایش قیمت سوخت را باید در بودجه می‌دیدیم که چیزی در این خصوص در قانون بودجه امسال مشاهده نشده است، بنابراین مشخص است که فعلا دولت در این زمینه تصمیمی ندارد.

مصطفی-نخعی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر تاثیر تنش‌های منطقه‌ای بر تغییر قیمت بنزین بیان کرد: بعید است که تنش‌های منطقه‌ای درحال‌حاضر بتواند بر افزایش قیمت بنزین اثر بگذارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با خبر جمع آوری کارت سوخت از جایگاه‌ها عنوان کرد: جمع آوری کارت‌های سوخت به شکلی که در جامعه تصور می‌شد نیست. کارت‌های سوخت به صورت محدود در جایگاه‌ها وجود دارد. با توجه به تاکیدی که مجلس شورای اسلامی داشت و پیگیری هایی که انجام شد و اهتمامی که دولت و وزارت نفت در این خصوص داشت، جمع آوری کارت‌های سوخت به طور کلی امکان‌پذیر نیست و این کارت‌ها به شکل محدود در جایگاه‌ها وجود خواهند داشت.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ایرانی اربابی

    همه اینا بهانه هست وقصددرفشارقراردادن واسترس به ملت هست.. یعنی شماهانمیفهمید. بادنجان هابیشتربدویدبه شماهم می‌رسد. آسیاب به نوبت..... بااین شگردهااختلاس. چپاول و زمینخواری. ور انت.خواری. ورشوه خواری ازفهم ملت فراموش نمی‌شود. حالا هرروزیک بامبول دربیاورید

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر