گفت و گوی تیتر کوتاه با عضو هیات نمایندگان اتاق تهران؛

پیامدهای افت اقتصاد ایران در ۱۴۰۳ / مردم به بورس اعتماد کنند

آرگون گفت: به عقیده من بهترین و مطمئن ترین مسیر برای مشارکت مردم در تولید از بازار سرمایه عبور می کند.

پیامدهای افت اقتصاد ایران در ۱۴۰۳ / مردم به بورس اعتماد کنند

اقتصاد ایران در سال گذشته با چالش‌ های متعددی روبرو بود که از جمله آن‌ ها می‌ توان به افزایش نرخ ارز، تراز تجاری منفی، تورم بالا و ناترازی‌ های مختلف در بخش‌ های مختلف اقتصادی اشاره کرد. این چالش‌ ها در سال جدید نیز ادامه خواهند داشت و چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چندان روشن به نظر نمی‌ رسد. در همین رابطه با عباس آرگون عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران به گفتگو نشستیم. 

تاثیر افزایش نرخ ارز بر سایر بازارها 

آرگون در این گفتگو اظهار داشت: اقتصاد ایران در سال گذشته و چشم انداز آن در سال جدید را از چند زاویه می توان مورد بحث و بررسی قرار داد. ما تا اواسط سال گذشته شاهد ثبات در بازار ارز بودیم. به طور قطع قیمت ارز یکی از متغیرهای تاثیرگذار در سایر بخش های اقتصادی کشور به شمار می رود. متاسفانه از نیمه دوم سال گذشته ما شاهد افزایش نرخ ارز در بازار هستیم و تاثیر این تلاطم را نیز در سایر بازارها مشاهده می کنیم.

وی افزود: در همین نوسان های نرخ دلار قیمت دلار از ۶۴ هزار تومان عبور کرد و تاثیر آن بر بازار سکه، طلا، خودرو و... قابل لمس بود.

عباس-آرگون

رکوردی بی سابقه در تراز تجاری کشور

عضو هیات رئیسه اتاق تهران در ادامه خاطرنشان کرد: از منظر تجاری ما در سال گذشته در صادرات کالاهای غیرنفتی شاهد ۱۷ میلیارد دلار تراز تجاری منفی بودیم. این رقم در یک دهه اخیر بی سابقه بوده است. البته بخشی از این رقم ناشی از افت قیمت جهانی محصولات و بخشی از آن نیز مربوط به مباحث پیمان سپاری ارزی، کم اظهاری یا بیش اظهاری در صادرات و واردات کشور بود.

آرگون در ادامه گفت: صادرات کشور نیاز مبرم به حمایت ویژه دارد؛ چرا که تراز تجاری منفی در میان مدت تاثیر خود را بر قیمت دلار و  سایر ارزها گذاشته و موجب ایجاد تلاطم در بازار ارز خواهد شد.

چالش های سخت اقتصادی در راه است 

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تورم را یکی از چالش های اساسی اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش روز افزون نرخ ارز باید منتظر افزایش تورم در کشور باشیم. تورم علل مختلفی دارد. از این رو دولت و سیاست گذاران باید در صدد احصا علل و از بین بردن آنها باشند. ناترازی های موجود در بودجه دولت، حوزه انرژی، بازار ارز،‌ صندوق های بازنشستگی، شبکه بانکی کشور و... در موضوع تورم بسیار تاثیرگذار هستند. بنابراین دولت باید سریعا در صدد رفع این چالش بزرگ برآید. اگر ما موفق به کنترل افسارگسیخته تورم نشویم با افت شدید ارزش پول ملی، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش مشکلات معیشتی و اقتصادی جامعه روبرو خواهیم بود.

عضو هیات رئیسه اتاق تهران تصریح کرد: تورم، نظام تامین مالی کشور را با چالش های اساسی روبرو می کند. چرا که با تورم ۵۰ درصدی، بنگاه ها برای ادامه فعالیت خود به ۵۰ درصد منابع مالی بیشتر احتیاج دارند. متاسفانه امروزه با روش های جاری در نظام مالی کشور امکان تامین این عدد وجود ندارد.

اقتصاد ایران در سال گذشته با چالش‌های متعددی روبرو بود که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش نرخ ارز، تراز تجاری منفی، تورم بالا و ناترازی‌های مختلف در بخش‌های مختلف اقتصادی اشاره کرد. این چالش‌ها در سال جدید نیز ادامه خواهند داشت و چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۲ چندان روشن به نظر نمی‌رسد.

انتخابات آمریکا و تورم انتظاری، تشدید التهاب در بازارها

آرگون در ادامه به موضوع تورم انتظاری اشاره و خاطرنشان کرد: انتخابات آمریکا و احتمال روی کار آمدن ترامپ نیز موجب تورم انتظاری در بازارها شده و تاثیر خود را گذاشته است. در همین راستا مردم در تلاشند که پول نقد خود را به کالا تبدیل کنند؛ همین موضوع نیز موجب پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه و در نهایت ایجاد تورم خواهد شد.

وی افزود: کشور باید به سمتی حرکت کند که در نهایت محدویت های بین المللی برداشته شود. به طور حتم اگر ما بخواهیم در شرایط کنونی فعالیت کنیم با شرایط بسیار سختی روبرو خواهیم بود.

بازار سرمایه بهترین مسیر برای تحقق شعار سال 

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از صحبت های خود به شعار سال اشاره کرد و گفت: به عقیده من بازار سرمایه یکی از بهترین مکان هایی است که می توان در آن شعار سال را محقق کرد. بنابر تاکید مقام معظم رهبری در سال های اخیر اقتصاد را باید به سمت بخش خصوصی هدایت کرد. هر چه بخش خصوصی کشور توسعه یافته تر باشد به همان اندازه اقتصاد کشور با رشد و پویایی مواجه خواهد شد.

آرگون با بیان اینکه اقتصاد ما باید از دولتی بودن فاصله بگیرد، خاطرنشان کرد: این موضوع برخی پیش نیازها است. دولت باید سهم خود را اقتصاد کم کند و با کوچک کردن خود هزینه های کشور را کاهش داده و بستر را برای انجام فعالیت بخش خصوصی فراهم کند. این موضوع اطمینان بخشی به مردم به منظور ورود به بازار سرمایه را ایجاد خواهد کرد. 

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران بر ضرورت مشارکت عامه مردم در تولید، گفت: برای تحقق این امر، باید سرمایه‌ های سرگردان مردم که در حال حاضر در بازارهای غیرمولد و بعضا دلالی حضور دارند، به سمت بازار سرمایه هدایت شوند. ورود سرمایه و نقدینگی مردم به بازار سرمایه، ثبات و رونق را به همراه خواهد داشت. ورود نقدینگی به بازار سرمایه، از حجم پول سرگردان در سایر بازارها کاسته و به ثبات و آرامش آن‌ ها کمک می‌ کند. از طرفی هدایت سرمایه‌ ها به سمت تولید، زمینه را برای رونق کسب‌ و کارها، افزایش اشتغال و رشد اقتصادی فراهم می‌ کند.

وی در پایان گفت: بنابراین به عقیده من بهترین و مطمئن ترین مسیر برای مشارکت مردم در تولید از بازار سرمایه عبور می کند.

سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    جناب آرگون عزیز، این دولت و تیم اقتصادی صعیف و بی سواد آن به سر پرستی خاندوزی نالایق و فرزین و عشقی بی وجدان مخالف سرسخت رشد و رونق بورس هستند.

  • ناشناس

    تنها کسی که به امور بورس وارد هستند ، عبده تبریزی می باشند . عشقی هیچگونه علم ،دانش و اطلاعات راجع به بورس نداشته و باعث سقوط بورس شدند.

  • ناشناس

    تااینجابادستوربزرگان آمدیم هرکس آمدنت من کردکاری نکرددولت رئیسی اصلابراسش مهم نیست سرمایه گذارضررمی کند پس نیامد بهترازامدن است

  • مهدئ قزلسفلو

    سهامدار هستم ماشینمو فروختم سهام گرفتم هنوز به پول ماشینم تو ۴ سال و نیم نرسیدم ، زمین داشتم فروختم سهام گرفتم کلی سرمایه ام رفت ، همون ماشین و زمین فروختم دو نیم ، تا سه میلیارد پولش بود ، بدبخت شدم بخدا ، 😔😔

  • ناشناس

    این نماد بانک دی با۲۹۹قرادادداره خاک تو سر همچی بورسی

  • ناشناس

    پولهای سرگردان بایدواردبازار سرمایه بشودنه که ماشین و یاحیاط بفروشی حرف آرگوم تحویل نگرفتی

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر