در گفت و گوی تیتر کوتاه با دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان مطرح شد؛

بازگشت اعتماد از دست رفته به صنعت خودرو با تبلیغات اصولی / بازار خودرو، قربانی اقتصاد کور

آرش محبی نژاد گفت: متاسفانه تبلیغات در صنعت قطعه سازی در حد صفر است. ارتباط صنعت خودروسازی و به خصوص قطعه سازان با رسانه‌ها متاسفانه ارتباط دو سویه و سازنده‌ای نیست. به همین دلیل است که جو عمومی جامعه به شدت علیه صنعت خودرو و خودروسازی و به تبع آن قطعه‌سازی است.

بازگشت اعتماد از دست رفته به صنعت خودرو با تبلیغات اصولی / بازار خودرو، قربانی اقتصاد کور

در سالی که گذشت صنعت خودروسازی کشور شاهد چالش‌ها و نوسان‌های گوناگونی بود و همین چالش‌های همیشگی بازار خودرو باعث شد تا باز هم بدهی خودروسازان به قطعه سازان بر سر جای خود باقی بماند و کلاف مشکلات این صنایع را پیچیده تر کند. اقتصاد نابسامان کشور اخیرا باعث شده است تا موضوع پرداخت حقوق و مزایای کارکنان صنایع گوناگون در آستانه سال نو، به مسئله‌ای دشوار برای صاحبان صنایع تبدیل شود. بخشی از صنعت قطعه‌سازی نیز در پایان سال ۱۴۰۲ با این چالش دست به گریبان بود.

در همین راستا به مصاحبه با آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان پرداختیم.

وی در خصوص مطالبات قطعه سازان از خودروسازان توضیح داد: از نظر مطالبات قطعه سازان از خودروسازان، بحث چالش برای پرداخت همه بدهی‌های قطعه سازان از جمه حقوق و مزایای پرسنل وجود داشته است، اما به هر صورت بنگاه‌های اقتصادی و به خصوص قطعه سازانی که کارکنان خود را مشتریان داخلی مطابق استاندارد فرض می‌کنند، تمام تلاششان بر این بوده است که پرداخت حقوق و مزایای پرسنل در اولویت باشد تا کارکنان قطعه‌سازی که مظلوم‌ترین و بی‌تقصیر‌ترین نفراتی هستند که در این زنجیره تامین خودرو در حال فعالیت هستند حداقل در پایان سال دستمزد و مزایای خود را به طور کامل دریافت کنند.

آرش-محبی نژاد

سال سخت پیش روی صنایع

محبی نژاد همچنین افزود: بنابراین تمامی قطعه سازان تلاش کردند تا حتی با فروش اموالشان یا قرض گرفتن و وام گرفتن از بانک‌ها یا تخصیص بخشی از نقدینگی به بخش حقوق و مزایا بتوانند حداقل حقوق کارکنان را پرداخت کنند، اما متاسفانه پرداخت سایر بدهی‌ها به طور چشمگیری معوق مانده است. برخی از قطعه سازان نتوانستند بخشی از مطالبات پرسنل خود را پرداخت کنند و به ناچار پرداخت مقداری از حقوق و مزایای کارکنانشان به سال جدید موکول شد. درحال‌حاضر بسیاری از بدهی‌های بانکی قطعه سازان معوق شده است و در صورت عدم پرداخت، بعد از گذشت دو ماه که سر رسید گذشته به حساب می‌آید و در کل سیستم بانکی حساب قطعه سازان قفل می‌شود. اگر خودروسازان نتوانند فکری به حال این بدهی‌ها کنند، سال بسیار سختی را پیش رو خواهیم داشت.

وعده پوچ بانک مرکزی برای حل مشکلات قطعه سازان

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان در مورد وعده وزارت صمت و بانک مرکزی مبنی بر تزریق نقدینگی به صنعت قطعه‌سازی خودرو بیان کرد: وزارت صمت و بانک مرکزی چندین بار وعده تزریق نقدینگی به بخش قطعه سازان خودرو را دادند که وزارت صنعت، معدن و تجارت حتی در جلسات حضوری این قول را داده بود که مشکل نقدینگی برطرف می‌شود، اما متاسفانه نتوانستند این چالش را برطرف کنند. به این معنی که هم نظام بانکی انقباضی عمل کرد و هم سیاست کلان دولت این بود که مهار تورم را از طریق تزریق کمتر نقدینگی و پایین نگه داشتن پایه پولی انجام دهد. در صورتی که حتی تورم را با تزریق نقدینگی به تولید و صنایع مولد کشور می‌توان کاهش داد. متاسفانه به این اصل خیلی ساده دقت نمی‌شود که اگر هدف کاهش تورم است، درست است که تزریق نقدینگی به جامعه منجر به افزایش تورم می‌شود، اما با تزریق نقدینگی به کسب و کار مولد که منجر به افزایش تولید است، قطعا تولید افزایشی و تورم کاهشی می‌شود. این اشتباه ساده در اقتصاد کلان کشور باعث شد که تزریق نقدینگی به تولید و به خصوص به صنعت خودرو نه تنها افزایش پیدا نکرده است بلکه نسبت به قبل کمتر هم شد. تاثیر این اقدام نادرست را در آینده بر روند تولید و در واقع تیراژ تولید خواهیم دید.

خداحافظی تولیدکنندگان از زنجیره تامین

آرش محبی نژاد وضعیت بازار خودرو و ساخت قطعات خودرو در سال جدید را اینگونه پیش‌بینی کرد: اگر وضعیت صنعت قطعه‌سازی با این اوصاف پیش رود، بازار یدک مسلما صرفه بیشتری خواهد داشت. درحال‌حاضر هم بسیاری از قطعه سازان کم کم از زنجیره تولید خارج شده یا تولید را به حداقل رسانده‌اند و تلاش می‌کنند تا برای بازار یدک تولید داشته باشند. بازار یدک، ساز و کار خودش را دارد و نقدینگی آن از چرخه تولید قطعه‌سازی و خودروسازی به طور کل جدا است و سود قطعه ساز در این صورت فقط برای خودش است.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: اگر مشکلاتی که در سال ۱۴۰۲ در بازار خودرو با آنها رو به رو بودیم ادامه پیدا کنند یقین بدانید که افزایش تولید اتفاق نخواهد افتاد، اما در جلساتی که با وزارت صمت داشتیم، وزیر صنعت، معدن و تجارت، راهکارهایی را پیش‌بینی کرده و پیشنهاد دادند که در نهایت موضوع به حل مشکل نقدینگی و جهش تولید هم منجر می‌شود. به خصوص که سال جدید هم به نام سال افزایش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است. به احتمال قوی بخشی از سرمایه سرگردان جامعه به صورت هدفمند بتواند به این بخش ساز و کار تولید مولد تزریق شود. به این صورت هم مردم پولشان سوخت نمی‌شود و هم تولید رونق می‌گیرد.

نقش قطعه سازان در تحقق شعار سال جدید

 محبی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر نقش قطعه سازان در تحقق شعار « جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: اگر ما بتوانیم نقدینگی سرگردان جامعه را که به سمت یک سری کسب و کارهای اصلاحا مجازی و غیر مولد مثل ارز و طلا و حتی سفته بازی در بورس کوچ کرده اند، مستقیما در قالب صندوق مشارکت مردمی یا اوراق مشارکت مردمی به شکلی که بانک‌ها ثبت نام کرده و مردم به صورت مشارکتی در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند به سوی تولید هدایت کنیم، نتیجه مطلوب تری را شاهد خواهیم بود و شاید این کوتاه‌ترین مسیری باشد که این نقدینگی به سمت تولید بیاید، هر چند که نرخ بهره را بالا می‌برد، اما در اقتصاد تورمی حتی اگر نرخ بهره بالا رود در صورتی که تزریق نقدینگی کافی باشد و اعداد و ارقام واقعی شود به گونه‌ای که خودروساز هم در قیمت تمام شده همین نرخ‌های واقعی را از قطعه ساز بپذیرد، قدری قیمت قطعات واقعی تر می‌شود و حداقل اقتصاد به صورت سرطانی رشد نمی‌کند. به این معنا که یک حوزه مثل تزریق نقدینگی یا تامین مالی، سرکوب نرخ شود اما نرخ نهاده‌های تولید در حوزه‌های دیگر به شکل لجام گسیخته افزایش پیدا کند. بنابراین به این صورت می‌توان انتظار داشت با نزدیک شدن به اقتصاد آزاد، جهش تولید هم با منافع برد برد تمام زنجیره‌های تامین و در نهایت مردم انجام پذیرد.

بازگشت اعتماد از دست رفته به صنعت خودرو با تبلیغات اصولی

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان در رابطه با تبلیغات در صنعت قطعه‌سازی عنوان کرد: متاسفانه تبلیغات در این صنعت در حد صفر است. ارتباط صنعت خودروسازی و به خصوص قطعه سازان با رسانه‌ها متاسفانه ارتباط دو سویه و سازنده‌ای نیست. به همین دلیل است که جو عمومی جامعه به شدت علیه صنعت خودرو و خودروسازی و به تبع آن قطعه‌سازی است. اگر این آگاهی رسانی و اطلاع رسانی و تبلیغات مثبت و صحیح به درستی انجام شود، قطعا مردم هوشمند ما درک خواهند کرد که مشکل از اقتصاد کلان کور است نه از صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی کشور. بنابراین ما قربانیان سیاست‌گذاری کلان در اقتصاد کشور هستیم. اگر سیاست‌گذاری اصلاح شود، شاهد شکوفایی و رشد کیفی و کمی در تولید قطعات و تولید خودرو کشور خواهیم بود.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر