در گفت و گوی تیترکوتاه با دبیر سابق انجمن واردکنندگان خودرو مطرح شد؛

بازار خودرو بی نیاز از تبلیغات / دولت‌ها دل از صنعت خودرو نمی کنند

مهدی دادفر گفت: در بازار خودرو که تقاضا به صف شده و به علت عرضه محدود سود سرشاری به خریدار اعطا می‌شود، نیازی به تبلیغات نیست. کافی است همای سعادت بر شانه شما بنشیند و شما برنده این بازار خواهید شد.

بازار خودرو بی نیاز از تبلیغات / دولت‌ها دل از صنعت خودرو نمی کنند

در سالی که گذشت بازار خودرو تلاطم‌های بسیاری را تجربه کرد. از عدم تحقق کامل وعده واردات خودرو تا نوسان شدید قیمت خودرو، چالش‌های پایان ناپذیر خودروسازهای داخلی و خلف وعده آنها در تحویل خودروهای ثبت نامی به مردم، همگی بازار خودرو تا مرز نابودی کشاند. حال با وجود چنین شرایطی آیا تحقق شعار سال جدید « جهش تولید با مشارکت مردم» در صنعت خودرو امکان‌پذیر است؟

برای پاسخ به این سوال به سراغ مهدی دادفر دبیر سابق انجمن واردکنندگان خودرو رفتیم.

دادفر در خصوص امکان افزایش واردات خودرو در سال جدید گفت: افزایش واردات خودرو که وابستگی به تخصیص ارز از طرف دولت داشته باشد یقینا به ۲۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال ۱۴۰۳ نخواهد رسید، چرا که دولت دچار کسری بودجه است و درآمدهای ارزی کفایت عملیات این چنینی را به دولت نخواهد داد، هرچند که تبلیغات و و مانور هم در این زمینه انجام شود.

مهدی-دادفر

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر حل چالش‌های بازار خودرو با کمک واردات بیان کرد: با واردات واقعی و با استفاده از ارز اشخاص همانند سال ۱۳۹۴ و قبل تر، قطعا چالشهای بازار خودرو مرتفع می‌شود. البته رفع چالش های مردم متاسفانه با منافع اشخاص حقیقی و حقوقی که با واردات خودرو تضاد منافع دارند، مواجه شده است. ناگفته نماند که بیشترین چالش برای دو خودرو ساز بزرگ داخلی خواهد بود که منافع زیادی در عدم تعادل در بخش عرضه دارند.

این کارشناس خودرو شروط نجات بازار خودرو را اینگونه توصیف کرد: صدور مجوز واردات خودرو برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی با استفاده از ارز خود و به ازای هر کارت ملی بالای ۱۸ سال و اخذ کلیه عوارض و مالیات‌های مربوطه به صورت نقد در بدو خروج از گمرکات کشور، می‌تواند به عنوان تغییراتی موثر و راهکارهایی قابل اجرا، پیشرفت بازار خودرو را تضمین کند.

مهدی دادفر در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر نقش صنعت خودرو در تحقق شعار سال جدید « جهش تولید با مشارکت مردم» توضیح داد: صنعت خودرو، صنعت شیرینی است که در اختیار دولتی هاست و فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص شعار جهش تولید با مشارکت مردم نه تنها امسال بلکه سال‌های بعد نیز محقق نخواهد شد. دولت‌ها برای دست برداشتن از این صنعت جان می‌کنند ولی دل نمی‌کنند و فقط شعار مردمی‌سازی این صنعت را می‌دهند. بنابراین عزم راسخ تری جهت عدم انجام واگذاری به مردم را جزم خواهند کرد. ما در صنعت خودرو‌سازی بخش توانمند خصوصی کم نداریم که البته با طرح و نقشه و یک فرآیند مهندسی، تلاش جهت زمین گیر کردنشان قابل لمس است.

دبیر سابق انجمن واردکنندگان خودرو در رابطه با تاثیر تبلیغات شرکت‌های واردکننده خودرو بر روند این صنعت بیان کرد: در جایی که تقاضا به صف شده و به علت عرضه محدود سود سرشاری به خریدار اعطا می‌شود نیازی به تبلیغات نیست. کافی است همای سعادت بر شانه شما بنشیند و شما برنده این بازار خواهید شد. تبلیغات واردکنندگان خودرو بیشتر با هدف تبلیغات برند شرکتشان است تا برند و خودرو وارد شده.

وی در پایان عنوان کرد: آنچه که ریشه نارضایتی از خودروساز داخلی است از اینجا شروع می‌شود که مردم را فاقد قدرت تشخیص دانستیم و برای آنها تعیین کردیم که چه بخرند و چه نخرند. بخشی از نارضایتی لزوما فنی نیست، بخشی از آن، گرفتن حق آزادی انتخاب است که سیاستگذار به دفعات اثبات کرده این حق را به رسمیت نمی‌شناسد. وقتی حق آزادی انتخاب به رسمیت شناخته شود، خودرو از حالت یک کالای سرمایه ای خارج خواهد شد. این حق زمانی به رسمیت شناخته می‌شود که هر فردی آزاد باشد تا خودرو مورد نظرش را خودش به کشور بیاورد.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر