قیمت میوه | قیمت امروز میوه | بازار میوه

فروش نوبرانه بهار با قیمتی نجومی /خرید این میوه کیلویی ۲ میلیون آب می خورد

چغاله بادام در برخی مغازه‌ها ۵۰۰ گرم آن حدود یک‌میلیون تومان و هر کیلوی آن تا ۲ میلیون تومان ‌هم فروخته می‌شود. هر کیلو ملون و طالبی هم در برخی مغازه‌ها تا ۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

فروش نوبرانه بهار با قیمتی نجومی /خرید این میوه کیلویی ۲ میلیون آب می خورد

در اوایل فصل بهار، چغاله بادام به عنوان یکی از گران‌ترین محصولاتی که در میوه‌فروشی‌های شهر به فروش می‌رسد، شناخته می‌شود. در برخی از فروشگاه‌ها،  برای هر ۵۰۰ گرم حدود یک میلیون تومان قیمت تعیین می کنند، و همچنین هر کیلوی آن نیز دو میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین، ملون و طالبی نیز در برخی از مغازه‌ها با قیمتی تا ۸۰ هزار تومان برای هر کیلو به فروش می‌رسند.

نایب‌رئیس اتحادیه باغداران کشور در مورد علت میلیونی شدن نوبرانه‌ای مانند چغاله بادام به همشهری می‌گوید: برداشت زودهنگام نوبرانه‌های بهاری اتفاق خوبی نیست و این موضوع نه ازنظر علمی و ارزش غذایی برای مصرف کنندگان و نه به لحاظ اقتصادی برای تولیدکنندگان درست نیست.

مجتبی شادلو ادامه می‌دهد: ضرر اقتصادی این ماجرا آنجاست که به فرض یک کیلو چغاله بادام یا گوجه‌سبز که الآن عرضه می‌شود اگر در زمان مناسب برداشت شود حداقل چند ده برابر محصول نهایی خواهد داد که ارزش غذایی بالایی هم دارد. اما متأسفانه برخی سودجویان با این هدف که زودتر نوبرانه بازار را در دست بگیرند، اقدام به عرضه زودهنگام این محصولات می‌کنند که اشتباه بزرگی است و درواقع نباید اصلاً محصول در این موقع برداشت شود.

نایب‌رئیس اتحادیه باغداران کشور در پاسخ به اینکه نوبرانه‌های بهاری و تابستانی از چه زمانی به‌صورت گسترده و با قیمت پایین‌تر به بازار عرضه می‌شوند؟ می‌گوید: بارهای نوبرانه و تازه چین تقریباً از اردیبهشت‌ماه به بازار عرضه می‌شود و از ماه بعد شاهد فراوانی و تنوع بیشتر در محصولات خواهیم بود به‌طوری‌که نوبرانه‌هایی مانند گوجه‌سبز درشت می‌شود و به‌اصطلاح عموم‌خور می‌شود و از آن‌طرف سیب گلاب بهاره و هلو و آلو هم می‌آید و هر چه گرمای هوا بیشتر می‌شود بر تنوع میوه‌های تابستانی افزوده می‌شود.

وضعیت تولید محصولات باغی

به‌رغم وقوع باد و باران و سرمای هوا در روزهای نخست فروردین، پیش‌بینی می‌شود که امسال بازار محصولات باغی در مناطق مختلف کشور خوب باشد. نایب‌رئیس اتحادیه باغداران کشور در مورد وضعیت تولید میوه‌های بهاری و تابستانی می‌گوید: هنوز پیشگویی در این زمینه زود است اما خوشبختانه به لحاظ آب و هوایی تاکنون مشکل آن‌چنانی نداشتیم. هرچند در برخی از مناطق واقع در نوار نیمه گرمسیری کشور تولید محصولات کشاورزی به دلیل سرمای ابتدای سال یک مقدار تهدید شد ولی درمجموع اتفاق خاص دیگری مانند تگرگ و سیل پیش نیامد.

شادلو ادامه می‌دهد: به‌جز در منطقه سیستان و بلوچستان که سرما مقداری روی محصولات صیفی تأثیر گذاشت، در سایر مناطق کشور تغییرات آب و هوایی شدید نداشتیم، بااین‌حال هنوز در شرایطی نیستیم که بتوانیم وضعیت تولید محصولات باغی را به‌صورت دقیق پیش‌بینی کنیم اما نگرانی‌ای بابت وقوع هوای سرد در روزهای نخست سال وجود ندارد و حتی می‌شود گفت این اتفاق خوب هم بود چون سرمای اخیر، زمان گلدهی درختان میوه در نوار سردسیری کشور را که عمده میوه‌های تابستانی بازار را تأمین می‌کند، به عقب انداخت و با وقوع سرمای اخیر، احتمال وقوع سرمازدگی شدید کمتر شد و از طرف دیگر، وقتی درخت میوه دیرتر گل می‌کند زمان رسیدن و طول عمر محصول که باید روی درخت باشد رعایت می‌شود و با این رویه محصول باکیفیت‌تر برداشت خواهد شد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    مگر صدیقی و بچه هاش بخرن

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر