کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۱۷۹

بانک مرکزی نرخ بهره این وام‌ها را کاهش داد / زنگ خطر امریکا به صدا درآمد؟

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی‌گذار و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

بانک مرکزی نرخ بهره این وام‌ها را کاهش داد / زنگ خطر امریکا به صدا درآمد؟

به گزارش تیتر کوتاه-روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) در تاریخ ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ ( ۱ اسفند ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

  • کاهش نرخ بهره بانک مرکزی برای این نوع وام ها

بانک مرکزی چین نرخ بهره را برای وام هایی که در طول ۵ سال بازپرداخت می‌شوند کاهش داد، اما برای وام هایی که بیش از یک سال بازپرداخت می‌شوند، نرخ را یکسان نگه داشت. هدف از این تصمیم کمک به بازار مشکل املاک و مستغلات با تسهیل وام گرفتن برای مردم است. پس از تعطیلات سال نو قمری، بانک‌های دولتی اعلام کردند که قصد دارند وام‌های زیادی را برای کمک به شرکت‌های املاک و مستغلات اعطا کنند.

  • صعود قیمت نفت در تلاطم دریای سرخ

پس از حمله دیگری توسط شورشیان حوثی در دریای سرخ، قیمت نفت همچنان بالاست و نزدیک به بالاترین حد خود در بیش از سه ماه گذشته است. تنش‌ها در این منطقه مهم برای تولید و تجارت نفت ادامه دارد. قیمت نفت خام برنت پس از سه روز افزایش متوالی به بالای ۸۳ دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به بیش از ۷۹ دلار رسید. خدمه کشتی روبیمار پس از حمله غروب یکشنبه کشتی را ترک کردند. از زمانی که گروه مستقر در یمن در اواخر سال گذشته شروع به هدف قرار دادن کشتی‌ها کرد، این نخستین بار بود که آنها مجبور به تخلیه یک کشتی شدند.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

  • کنترل فروش داروهای کاهش وزن از طریق شرکت‌های غذایی

طبق آخرین نظرسنجی Bloomberg Markets Live Pulse، شرکت‌هایی که غذاهای ناسالم می‌فروشند باید مدل‌های کسب‌وکار خود را برای مقابله با محبوبیت فزاینده داروهای کاهش وزن تغییر دهند - در غیر این صورت سرمایه‌گذاران را از خود دور می‌کنند. حدود ۷۵ درصد از مردم بر این باورند که شرکت‌هایی که غذاهای ناسالم می‌فروشند باید استراتژی‌های خود را با کاهش اندازه وعده‌ها، تغییر دستور غذاها یا حتی فروش بخش‌هایی از کسب‌وکارشان تغییر دهند. تنها ۲۵ درصد از ۳۰۳ نفری که مورد بررسی قرار گرفتند فکر می‌کنند که شرکت‌های بزرگ مواد غذایی می‌توانند تهدید داروهای جدیدی را که اشتها را سرکوب می‌کنند مانند Zepbound، Ozempic و Wegovy نادیده بگیرند.

  • کارگران غول خودروسازی در انتظار افزایش حقوق

سندیکای کارگران تویوتا ۷.۶ برابر حقوق ماهیانه آنها که تقریباً یک ماه بیشتر از حقوق فعلی آنهاست، درخواست پاداش دارد. آنها به عنوان بخشی از مذاکرات حقوق و دستمزد سالانه خود در مورد این موضوع با شرکت صحبت می‌کنند. تولیدکنندگان ممکن است در جریان مذاکرات دستمزد سالانه بهار به دلیل افزایش قیمت‌ها در دو سال گذشته با درخواست‌های شدید اتحادیه‌ها مواجه شوند. مسئله کلیدی برای اقتصاد ژاپن این است که آیا نشانه‌های واضحی از تورم پایدار و دستمزدهای بالاتر وجود خواهد داشت تا بانک ژاپن بتواند از نرخ‌های بهره منفی استفاده نکند.

 

روزنامه نیویورک تایمز (The NeW York Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

  • زنگ خطر آمریکا به صدا درآمد؟

وقتی چین در سال گذشته با محدود کردن صادرات دو فلز صنعتی خاص بازارها را غافلگیر کرد، مقامات سطح بالای آژانس تحت کنترل پنتاگون - و کاخ سفید - با یک واقعیت ناراحت‌کننده روبه‌رو شدند. این موضوع زنگ خطر دیگری را در واشنگتن برانگیخت. یکی از مقامات تیم بایدن که به صورت ناشناس صحبت می‌کرد، فاش کرد که محدودیت چین در صادرات گالیوم و ژرمانیوم، کاخ سفید را نگران کرده است. این امر نیاز فزاینده ایالات متحده برای رسیدگی به کنترل چین بر عرضه جهانی فلزات را برجسته می‌کند. گالیوم و ژرمانیوم، اگرچه در مقادیر کم با فلزات دیگر استخراج می‌شوند، برای ساخت تجهیزات نظامی مانند ماهواره ها، موشک‌ها و عینک‌های دید در شب بسیار مهم هستند.

  • سرمایه‌گذاری کلان مایکروسافت در اسپانیا

مایکروسافت قصد دارد طی دو سال آینده ۲.۱ میلیارد دلار در اسپانیا سرمایه‌گذاری کند تا هوش مصنوعی (AI) و زیرساخت‌های ابری خود را تقویت کند. این اقدام پس از اعلام سرمایه‌گذاری ۳.۲ میلیارد یورویی (۳.۴۵ میلیارد دلاری) مبتنی بر هوش مصنوعی در آلمان، طی دو سال آینده انجام شد. نایب رئیس شرکت مایکروسافت گفت: "سرمایه‌گذاری ما فراتر از ساختن مراکز داده است، این گواهی بر تعهد ۳۷ ساله ما به اسپانیا، امنیت و توسعه و تحول دیجیتالی دولت، مشاغل و مردم آن است."

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر