تیترکوتاه دردسرهای مالی تازه پرسپولیس را بررسی کرد؛

بدهی ۱۲۸ میلیاردی به سرخپوشان / مالیات ۲۰۰ هزار دلاری رادوشوویچ

ظاهرا قرار نیست مشکلات مالی پرسپولیس تمام شود. با وجود بدهی‌های کلان این باشگاه، مدیریت پرسپولیس تصمیم گرفت تن به تغییر سرمربی تیم دهد که البته در نهایت اوسمار دستیار یحیی گل محمدی را جایگزین او کرد تا به این شکل جلوی هزینه‌های اضافی را بگیرد. اما این اتفاق با انتقادات شدیدی همراه شد.

بدهی ۱۲۸ میلیاردی به سرخپوشان / مالیات ۲۰۰ هزار دلاری رادوشوویچ

به گزارش تیترکوتاه، پرسپولیس و رضا درویش در حالی با این انتقادها روبه‌رو شده‌اند که مشکلات تازه مالی نیز گریبان این باشگاه پر طرفدار را گرفته است. می‌خواهیم نگاهی به این گرفتاری‌های تازه مالی یکی از بزرگترین تیمهای فوتبال باشگاهی ایران بیاندازیم.

بازیکنان به دنبال طلب ۱۲۸ میلیارد تومانی!

پرسپولیس این فصل رقمی در حدود ۳۲۰ میلیارد تومان با بازیکنانش قرارداد بست که همین موضوع باعث شد سقف قرارداد تعیین شده را تا پیش از افزایش ۱۰ درصدی این رقم، بزند و در نتیجه توانایی پوشش مشکلات فنی تیم را نداشته باشد و همین موضوع باعث شد تا یحیی گل محمدی تصمیم به جدایی از جمع سرخپوشان بگیرد. باشگاه باید تا نیم فصل مبلغ ۱۶۰میلیارد تومان بدون احتساب رقم آپشنها به بازیکنان بپردازد که تا اینجای کار ۳۲ میلیارد تومان به آنها پرداخت کرده است. اما باید در نیم فصل با پرداخت ۱۲۸ میلیارد تومان دیگر درصد پرداختی خود به سرخپوشان را به عدد ۵۰ برساند که تا الان موفق به انجام این کار نشده و پولی در بساط ندارد که این کار را انجام دهد. حالا این موضوع تبدیل به شده به یک چالش بزرگ میان مدیریت باشگاه و بازیکنان تیم. مدیریتی که این روزها سخت درگیر دعواهای درونی است و تا اینجای کار دو عضو هیات مدیره از جمع کادر مدیریتی این باشگاه جدا شده اند!

رادوشوویچ زرنگ تر از برانکو!

اما دردسر مالی بعدی این باشگاه پرطرفدار به موضوع دعوای تازه بوژیداررادوشوویچ دروازه بان سابق پرسپولیس باز می‌گردد. بازیکنی که بعد از جدایی توانست رقمی در حدود یک یک میلیون یورو از باشگاه پرسپولیس به عنوان طلب و خسارت دریافت کند. اما حالا او در یک اقدام عجیب توانسته فیفا را مجاب کند که بابت مالیاتش هم علیه پرسپولیس حکم بگیرد. مالیاتی در حدود ۳۰۰ هزار یورو که با توجه به افزایش ارزش ریالی یورو در کشور حالا پرسپولیس با حکم ۱۹ میلیارد تومانی مواجه شده است.

نکته عجیب این پرونده را باید در پرونده شکایت برانکو از پرسپولیس جست‌وجو کنیم. جایی که سرمربی سابق سرخ‌ها هرچند که توانست مبلغ طلب و خسارت قرارداد خود و همکارانش را از باشگاه پرسپولیس بگیرد اما نتوانست فیفا را مجاب کند که حکمی در مورد بدهی مالیاتی‌اش از پرسپولیس بدهد. ظاهرا سیستم مالیاتی کشور کرواسی بر اساس همکاری که با سیستم مالیاتی ایران دارد تحت هیچ شرایط از کنار مسئله مالیاتی فعالان ورزشی‌اش نمی‌گذرد و کاری هم ندارد که باشگاه فرد مورد نظرش تعهد پرداخت بدهی مالیاتیاش را پرداخت کرده باشد. فقط در ازای دریافت تسویه حساب مالیاتی در ایران فعالیت فرد ورزشی می‌تواند مانع پرداخت مالیات فرد به سیستم مالیاتی کشور کرواسی شود.

برانکو در این رابطه شکایتی را طرح کرده بود اما نتوانست برایش از فیفا حکمی بگیرد و شاید اگر پرسپولیس قصدی برای جذب دوباره او نداشت شاید این بدهی فعلا پرداخت نمی‌شد.

حال این سوال پیش آمده رادو چطور توانسته فیفا را مجاب به صدور حکم علیه پرسپولیس آنهم در مورد بدهی مالیاتی‌اش شود. می‌گویند مدیربرنامه هایش که فردی بسیار جدی است با ارتباطات قوی که داشته توانسته به این حکم دست پیدا کند. هرچند که نمی‌توان خیلی به شنیده‌ها اعتماد کرد!

پرسپولیس حالا و در اوج بی‌پولی باید برای پرداخت این مالیات و جهت باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی‌اش هر چه سریعتر اقدام کند تا بتواند قراردادهای بازیکنان جدیدش را به ثبت برساند!

۲ بازیکن جدید پرسپولیس چقدر آب خورد؟

پرسپولیس تا اینجای کار دو بازیکن جدید به خدمت گرفته که در صورت باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی‌اش می‌تواند نام آنها را به لیست نفرات خود اضافه کند. عبدالکریم حسن مدافع قطری و عیسی آل کثیر مهاجم نیم فصل اول سپاهان دو بازیکنی هستند که در نیم فصل دوم پیراهن سرخ را بر تن خواهند کرد. حسن با پرسپولیس یک فصل و نیم قرارداد بسته که گفته می‌شود مبلغ قراردادش ۷۸۰ هزار دلار می‌باشد. یعنی پرسپولیس باید به این بازیکن با نرخ امروز دلار مبلغ ۴۶ میلیارد تومان بپردازد. برای این نیم فصل باقیمانه هم باید مبلغ ۳۴۰/۱۵ میلیارد تومان پرداخت کند. قرارداد عیسی آل کثیر هم برای یک نیم فصل به مبلغ ۸ میلیارد تومان به امضا رسیده است. یعنی پرسپولیس علاوه بر مبلغ ۱۲۸ میلیارد تومان بدهی‌اش به بازیکنان و ۱۹ میلیارد تومان بابت مالیات رادوشوویچ باید ۲۳ میلیارد تومان هم به این دو نفر بپردازد.

۱۵۱ میلیارد بدهی باقیمانده برای یک نیم فصل!

 به رقم ۱۲۸ میلیارد تومان بدهی باشگاه پرسپولیس برای یک نیم فصل به بازیکنان باید آپشن‌های نیم فصل بازیکنان ( که معمولا در پایان فصل لحاظ می‌شود)، قرارداد نیم فصل اوسمار که رقمش به عنوان دستیار در این فصل ۱۵۰ هزار دلار بوده و حالا سرمربی تیم شده است و باید مبلغ ۷۵ هزار دلار یعنی ۵/۴ میلیارد تومان تا نیم فصل به او پرداخت شود، مبلغ قرارداد ننکا مربی برزیلی که به تازگی از جمع سرخپوشان جدا شده و عددش برای یک نیم فصل ۱۰۰ هزار دلار معادل ۶ میلیارد تومان با نرخ امروز دلار است، مبلغ قرارداد یحیی گل محمدی در نیم فصل اول که ۱۲ میلیارد تومان می‌شود را باید اضافه کنیم! یعنی حدودا پرسپولیس درگیر یک بدهی ۱۵۱ میلیاردی تا پایان نیم فصل شده و اعداد مربوط آپشن‌ها و بدهی نیم فصل دوم را هم در این محاسبات فعلا لحاظ نمی‌کنیم!

از سقف قرارداد پرسپولیس چقدر باقی مانده؟

با خروج نامهایی همچون یحیی گل محمدی، ننکا، میلاد سرلک و محمد عمری از سقف قرارداد ۳۲۵ میلیارد تومانی باشگاه پرسپولیس رقمی در حدود ۲۱ میلیارد تومان کاسته شده و مانده پرسپولیس برای جذب به عدد ۲۶ میلیارد تومان رسیده است. البته این سقف قرارداد ۱۰ درصد افزایش یافته و رقمش به عدد ۳۵۷ میلیارد تومان رسیده و حالا پرسپولیس می‌تواند تا ۵۳ میلیارد تومان دیگر اقدام به جذب نفرات کند. تا اینجای کار برای جذب عبدالکریم حسن و عیسی آل کثیر مبلغ ۲۳ میلیارد تومان باید پرداخت شود و پرسپولیس قادر است تا ۳۰ میلیارد دیگر اقدام به جذب بازیکن و مربی کند و از این بابت مشکلی نخواهد داشت.

دقیقی مانع بخشیدن طلب خدابنده لو؟!

محمد خدابنده لو هافبک دفاعی مس رفسنجان یکی از گزینه‌های مورد نظر پرسپولیس است. ظاهرا توافقاتی میان طرفین برای آغاز همکاری صورت گرفت و این بازیکن حاضر شده بود بخشی از مطالباتش را به تیم مس رفسنجان ببخشد و این موضوع مور پذیرش مسئولان این باشگاه هم قرار گرفته بود اما حالا گفته می‌شود مذاکرات به بن بست رسیده است. گفته می‌شود سعید دقیقی سرمربی مستعفی شمس آذر قزوین در سکوت خبری قصد دارد همکاری تازه‌ای با این تیم داشته باشد و به همین دلیل با جدایی این بازیکن مخالفت کرده است. او برای جلوگیری از این جدایی، طرح معاوضه این بازیکن با وحدت هنانوف و دریافت ۱۰ میلیارد تومان را مطرح کرده که پرسپولیس با این درخواست مخالفت کرده است. مشخص نیست سرانجام مذاکرات دو باشگاه بر سر این بازیکن به کجا خواهد رسید.

سود ۹ میلیاردی پرسپولیس

پرسپولیس تا اینجای کار عبدالکریم حسن، نبیل باهویی، وحدت هنانوف، شهاب زاهدی و محمد حسین کنعانی زادگان به عنوان سهمیه خارجی خود در اختیار دارد. پرسپولیس برای خالی کردن سهمیه خارجی خود باید یک بازیکن را از لیست خارج کند که گفته می‌شود نبیل باهویی بیشترین احتمال جدایی را به خود اختصاص داده است. اگر با این بازیکن توافق شود پرسپولیس ۹ میلیارد تومان دیگر به عدد ۳۰ میلیارد تومان جذب بازیکن تا سقف قرارداد اضافه خواهد کرد. قرارداد این بازیکن تا پایان فصل ۳۰۰ هزار دلار است و قطع همکاری با این بازیکن ۱۵۰ هزار دلار از رقم تعهد را کاهش می‌دهد.

اردلان بزرگ نیا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر