گفت و گوی تیترکوتاه با کارشناس اقتصادی؛

دلار گران می شود؟ /چالش بزرگ بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز

کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی با اعمال سیاست‌هایی مختلف به دنبال مهار نرخ ارز است که تابه‌حال هم موفق بود؛ بنابراین شاهد پادزهری‌های برای مهار نرخ ارز هستیم و معتقدم که این اقدام ادامه خواهد داشت.

دلار گران می شود؟ /چالش بزرگ بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز

موضوعات بسیاری در اقتصاد کشور تاثیرگذار است، در این بین نرخ ارز به ویژه قیمت دلار یکی از  مواردی است که همیشه افراد جامعه به دنبال اخبار منتشر شده پیرامون آن هستند. باید گفت این روزها با توجه به ناآرامی های منطقه‌ای و حواشی که پیرامون نفت پیش آمده دستخوش تغییرات شده است. البته که برخی بر این باورند که سیاست بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز تا به حال به درستی انجام شده است و دلار نوسان اندکی را حداقل در این ماه‌ها شرایط با ثباتی را به خود دیده است.

شاهین شایان آرانی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با تیتر کوتاه تشریح کرد: باتوجه‌به اینکه بانک مرکزی سیاست تثبیت نرخ ارز را دنبال می‌کند، با وجود فشار تحریم و فشارهای مختلف بیرونی (این فشارها نیروی برای التهاب و افزایش بیشتر نرخ ارز وارد می‌کند) بانک مرکزی با اعمال سیاست‌هایی مختلف به دنبال مهار نرخ ارز است که تابه‌حال هم موفق بود؛ بنابراین شاهد پادزهری‌های برای مهار نرخ ارز هستیم و معتقدم که این اقدام ادامه خواهد داشت و نتیجه می‌دهد. در نتیجه بازار ارز در شرایط فعلی ثبات نسبی را تجربه می‌کند. اگر اتفاق عجیب‌وغریبی رخ ندهد ادامه‌دار هم خواهد بود.

 وی ادامه داد: با وضع موجود و استنباط فعلی معتقدم که فشار به سمت بالاست اما بانک مرکزی با سیاست‌هایی که اتخاذ کرده است در حال مهار و کنترل بازار ارز است.

شاهین-شایان-ارانی

 آرانی با اشاره به این موضوع که نمی‌توان درباره قیمت دلار اظهارنظر کرد، گفت: اظهارنظر درباره نرخ ارز به ویژه دلار باعث التهاب در بازار می‌شود؛ البته قیمت دلار در همین ارقام ۵۰ هزار تومان تا ۵۱ هزار تومان در نوسان است. درباره اینکه مقصد نهایی آن کجاست باید گفت که نوسان در نرخ ارز طبیعی بوده، مگر اینکه شوکی به آن وارد شود که در شرایط فعلی دورازذهن است.

 وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: ناآرامی‌های منطقه به طور مستقیم اقتصاد ایران را تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد. البته تلاطم و درگیری نظامی در منطقه و احتمال دخالت مستقیم کشورمان، می‌تواند اثرات نامطلوب داشته باشد حتی فشار تورمی را افزایش می‌دهد. چراکه تلاطم سیاسی و نظامی بازارها را به سمت محافظه‌کاری و ایجاد اطمینان بیشتر سوق می‌دهد. همچنین افراد منابع خود را نقد می‌کنند و تمایل به نگهداری ارز نیز افزایش پیدا می‌کند که خود تقاضا بر ارز را بالا می‌برد، البته که در شرایط فعلی چنین موضوعی دیده نمی‌شود. اما این ذهنیت وجود دارد که اگر احیاناً تلاطم‌ها شدت پیدا کند و کشور درگیر جنگ شود احتمال فشار افزاینده بر ارز هم بالا می‌رود. هرچند بر این باور هستم که بانک مرکزی در حد توان که به نظر کافی می‌رسد برای آن زمان هم تدابیر لازم را اتخاذ می‌کند.

 آرانی در پایان ادامه داد: درهرصورت فشار به بازار وارد می‌شود اینکه فشار تقاضا به هر دلیلی افزایش پیدا می‌کند از سوی دیگر مسئولیت بانک مرکزی را هم سخت‌تر می‌سازد. بااین‌حال بر این باور هستم اثرات آن‌چنانی ناشی از جنگ بر اقتصاد کشور دیده نشده؛ چراکه این اتفاق فاصله زیادی از کشورمان دارد و تحولات آن تنها در حد شعار، سیاست و درگیرهای لفظی بود، بناراین برای کشورمان درگیری مستقیم را شاهد نبودیم.

در این شرایط که به نظر می‌رسد قیمت دلار به ثبات رسیده است، باید در انتظار تصمیمات بانک مرکزی و اخبار جهانی ماند تا بهترین تصمیم اتخاذ شود.

حسین حریریان
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • فرزاد مشرفی

    دلار ... مسخره ترین ارز است .. چطور برای ما مهم است ؟؟ مملکت ما . مشکل دارد که ارزش پولش کمتر و کمتر می شود و هیچ ربطی به دلار و یا هیچ ارز دیگری ندارد .. مسئوولین باید کاری کنند که ارزش پول ملی حفظ شود و سقوط نکند

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر