قیمت دلار | نرخ ارز | اقتصاد | تورم | بانک مرکزی

کارمزد معاملات ارزی تغییر کرد / آخرین جزئیات از کارمزدهای دریافتی بین بانک و صندوق تثبیت بازار ارز

معاون ارزی بانک مرکزی با ارسال نامه ای به مدیران عامل بانکها در شرایطی از مصوبه کمیسیون ارز بانک مرکزی در خصوص اخذ کارمزد بابت معاملات ارزی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران خبر می دهد که بنا بر اعلام او، کارمزد معادل ریالی اسکناس های فروخته شده از محل منابع بانک مرکزی توسط بانک عامل/ صرافی ناشی از فروش اسکناس در تامین نیازهای ارز مسافرتی و ارز خدماتی ۵ درصد به نرخ مرکز مبادله ارز و طلای ایران تعیین شده است

کارمزد معاملات ارزی تغییر کرد / آخرین جزئیات از کارمزدهای دریافتی بین بانک و صندوق تثبیت بازار ارز

دلار آمریکا به عنوان ارز ملی ایالات متحده و یکی از ارزهای پایه جهان، نقش بسیار حیاتی در اقتصاد جهانی دارد. به عنوان ارز معاملاتی بین‌المللی، دلار در تجارت جهانی و انتقال ارزش در سطح جهان به کار می‌رود. وضعیت برتر دلار به عنوان ارز انتخابی برای ذخیره ارزش در بانک‌های مرکزی کشورها و صنایع نفتی جهانی تاثیرگذار است. این وضعیت به ایالات متحده امکان تأثیرگذاری بیشتر در امور بین‌المللی و کنترل بیشتری بر بازارهای مالی جهانی را می‌دهد. همچنین، تحریم‌ها و سیاست‌های اقتصادی ایالات متحده تحت تأثیر قرار گرفته و توسط دلار قدرت تأثیرگذاری بیشتری دارند.

معاون ارزی بانک مرکزی با ارسال بخشنامه ای به مدیران عامل بانکها، جزئیات کارمزدهای جدید برای معاملات ارزی را اعلام و با تشریح حق السهم هر بخش از کارمزدهای دریافتی از خریداران ارز، سهم بانکها را ۰.۲ درصد، سهم مرکز مبادله ارز را ۱.۸ درصد و سهم صندوق تثبیت بازار ارز را ۳ درصد تعیین کرد.

محمد آرام، معاون ارزی بانک مرکزی با ارسال نامه ای به مدیران عامل بانکها در شرایطی از مصوبه کمیسیون ارز بانک مرکزی در خصوص اخذ کارمزد بابت معاملات ارزی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران خبر می دهد که بنا بر اعلام او، کارمزد معادل ریالی اسکناس های فروخته شده از محل منابع بانک مرکزی توسط بانک عامل/ صرافی ناشی از فروش اسکناس در تامین نیازهای ارز مسافرتی و ارز خدماتی ۵ درصد به نرخ مرکز مبادله ارز و طلای ایران تعیین شده است.

در نسخه ای از بخشنامه ابلاغی محمد آرام به مدیران عامل بانکها آمده است: نحوه توزیع کارمزد به ترتیب دو دهم درصد سهم بانک عامل، ۱.۸ درصد سهم مرکز مبادله ارز و طلای ایران و ۳ درصد به عنوان سهم صندوق تثبیت بازار ارز واریز می گردد که پس از تاسیس و راه اندازی صندوق تثبیت بازار ارز به آن صندوق منتقل خواهد شد.

آرام در این بخشنامه تاکید کرده است: در خصوص فروش ارز در سرفصل تامین نیازهای ضروری، کارمزد مربوط در روز برداشت از حساب به صورت اسکناس و با نرخ فروش مرکز مبادله ارز و طلای ایران در همان روز(روز برداشت) از مشتری اخذ می گردد.

همچنین در رابطه با حواله ارزی، کارمزد حواله های ارز خدماتی معادل ریالی ۲ درصد تعیین گردیده است. نحوه توزیع آن، ۰.۵ درصد سهم مرکز مبادله ارز و طلای ایران و ۱.۵ درصد سهم صندوق تثبیت بازار ارز تعیین شده است.

در این میان تمامی کارمزدهای شناسایی شده از تاریخ ابلاغ مصوبه به حساب بستانکاران موقت به ریال و به نام صندوق تثبیت بازار ارز منتقل می گردد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر