گزارش تیتر کوتاه از جلسه رای اعتماد مجلس:

صحرایی به صندلی وزارت آموزش و پرورش تکیه زد

صحرایی به صندلی وزارت آموزش و پرورش تکیه زد

جلسه رای اعتماد به رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صبح امروز سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ در صحن مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه، ۹ خرداد ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، ساعت ۸ و ۷ دقیقه و با حضور بیش از دو سوم نمایندگان آغاز شد.

بررسی برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و اخذ رای اعتماد یکی از برنامه های امروز مجلس است. قرار بود رئیس‌ جمهور در این جلسه حاضر شود و از وزیر پیشنهادی‌ اش دفاع کند اما به جای او، محمد مخبر، معاون اول و محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در این جلسه حضور پیدا کردند.

در ادامه گزارش لحظه ای این جلسه را مطالعه خواهید کرد:

۱۰:۲۵ : «رضا مراد صحرایی» از مجلس رای اعتماد گرفت

«رضا مراد صحرایی» با ۱۶۷ رای موافق و ۸۶ رای مخالف، از نمایندگان رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیرآموزش و پرورش انتخاب شد.

۱۰:۱۵ - آغاز رأی‌گیری برای صحرایی

از دقایقی پیش با اعلام رئیس مجلس رای‌گیری برای صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش در مجلس شروع شد.

۱۰:۰۰ -صحرایی: عدالت آموزشی را گسترش خواهیم داد

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در این جلسه گفت:  با نسلی مواجهیم که در چند سال عمر محدودشان، چند برابر ما تجربه کسب کرده اند. اگر ایران قوی و عزیز می خواهیم، راهش آموزش و پرورش قوی است. باید دانش آموزان را از گرداب فضای مجازی نجات دهیم.

وی با بیان اینکه ما باید بهترین فرزندانمان را به دانشگاه فرهنگیان بفرستیم، گفت: مثلث مدرسه - مسجد - خانواده بسیاری از مشکلات ما را حل خواهد کرد. امروز فاصله مدارس ما با یکدیگر زیاد است، انقلاب اسلامی پیام آور عدالت است و ما عدالت آموزشی را گسترش خواهیم داد. ۸ دستگاه غیر از آموزش و پرورش در سند تحول مسئولیت دارد و باید این سند از سند بخشی به سند ملی تغییر پیدا کند. باید کلاس را به محل یادگیری تبدیل کنیم، نه محل آموزش ، و برای این کار باید از روش های نوین آموزشی استفاده کنیم.

صحرایی خاطرنشان کرد: بارها گفتیم تربیت مهم تر از تعلیم است،اما ما کمبود ۵۹ هزار معلم پرورشی داریم و امسال ۱۱ هزار نفر آن را جذب خواهیم کرد. ریشه‌های هویت ایرانی را در تمامی ارکان تعلیم و تربیت مورد توجه ارائه خواهیم داد.

۰۹:۳۰ -صحرایی پله پله به این جایگاه رسیده است

الهام آزاد نماینده مردم نائین در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: رضا مراد صحرایی فردی توانمند و متعهد است که این مسیر را پله پله طی کرده تا به این جایگاه رسیده است. در سال‌های اخیر بزرگترین مطالبه مقام معظم رهبری از آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین بوده است، مدرسه مهمترین سنگر انقلاب است که نیازمند تحول است و اگر امروز به داد آن نرسیم، فردا بسیار دیر خواهد بود

وی افزود: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با کارهای نمایشی و تبلیغاتی شدنی نیست. برنامه‌های صحرایی را به طور کامل مطالعه کردیم که قاطعانه می‌گویم در طول این سال‌ها هیچ یک از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش چنین برنامه منسجمی برای اجرای سند تحول بنیادین ارائه نکرده است. تحول وقتی رخ می‌دهد که ما نتیجه تحول‌های ستادی را در مدرسه مشاهده کنیم.

نماینده مجلس یازدهم گفت: آموزش و پرورش مهمترین رکن پیشرفت کشور است که با تکرار تغییر وزرا و تصدی‌گری چندباره سرپرست های مختلف در رأس آن با بی‌ثباتی مدیریتی مواجه است. این حجم از بی‌ثباتی به هیچ وجه عادی نیست. از تمام همکاران تقاضا دارم که با تائید صلاحیت ایشان به عنوان فردی انقلابی و دارای روحیه جهادی نشان دهیم که شایسته مهر مجلس انقلابی هستیم.

۰۹:۲۰ -نگران نفوذ غربگرایان در آموزش‌وپرورش هستیم

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: مخالفت و نگرانی ما در خصوص انتصاب آقای صحرایی در وزارت آموزش و پرورش، نفوذ غربگرایان در بدنه این وزارت خانه است.

۰۹:۰۰ - صحرایی تجربۀ کافی در تمام سطوح را دارد

دهنوی، نمایندۀ موافق وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش گفت: صحرایی تجربۀ کافی در تمام سطوح دارد و جوان و پرتلاش است تا قبل از معرفیِ صحرایی برای سرپرستی، یک مرتبه او را در مجلس ندیدم. اگر کسی از نمایندگان، جلسۀ لابی و رایزنی از سوی وزیر پیشنهادی مشاهده کرده، در همین تریبون اعلام کند.

وی با بیان اینکه جوان بودن وی یک امتیاز محسوب می‌شود، گفت: در کنار تجربه بالا، جوان بودن و پرتلاش بودن صحرایی ویژگی خوبی است. وی شناخت مناسبی از فضا داشته و نقشه راه مناسبی برای حل مسائل آموزش و پرورش دارد.

۰۸:۵۰ - صحرایی از بدنه آموزش و پرورش نیست

سیدعلی موسوی نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: آقای صحرایی از بدنه آموزش و پرورش نیست و نمی‌تواند درک درستی از این وزارتخانه داشته باشد. حال این‌که مدیریت و سکانداری مستلزم داشتن قابلیت و توانمندی بالایی است که وزیر پیشنهادی چنین سوابقی ندارد. انتظار می‌رفت رئیس جمهور گزینه‌ای با تجربه مدیریتی و اشراف به مسائل را معرفی کند. آقای صحرایی شباهتی به آقای نوری وزیر سابق آموزش و پرورش دارد که عملا در مدیریت وزارت آموزش و پرورش درجا زد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که با تصدی وزارت آموزش و پرورش توسط صحرایی، امیدآفرینی در بدنه فرهنگیان مشاهده نخواهد شد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که آقای صحرایی برنامه‌ای برای وزارت آموزش و پرورش ندارد انتظار می‌رفت در راستای دغدغه‌های رهبری برنامه‌هایشان را در جهت حفظ منزلت معلمان، تقویت مدارس دولتی و افزایش کمی و کیفی محتوای درسی و تربیتی و جبران کمبود معلم ارائه می‌کرد و برنامه منسجم‌تری برای ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش داشت.

موسوی با بیان این‌که صحرایی نتوانست در ایام سرپرستی وزارت آموزش و پرورش ارتباطی با بدنه فرهنگیان داشته باشد، اظهار کرد: برنامه آقای صحرایی برای مدارس غیردولتی و شهریه‌های نجومی چیست که این وضعیت طبقه‌بندی دانش آموزان براساس ثروت خانواده‌هایشان است. انتظار می‌رفت که رئیس جمهور گزینه مناسب‌تری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کرد.

۰۸:۴۰- به جای لابی‌گری کمی از برنامه‌هایتان بگویید

علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: بهتر است به جای لابی‌گری کمی از برنامه‌هایتان برای حل مشکلات موجود بگویید. شما رئیس و عضو هیئت مدیره یک موسسه زبان انگلیسی هستید که دقیقا با کانون زبان ایران که شما قرار است در وزارت آموزش و پرورش مسئولیت آن را به عهده بگیرید دارای تعارض منافع است.

وی افزود: جناب آقای صحرایی، در یکسال مدیریت شما در دانشگاه فرهنگیان، مدیران و اساتید غربگرا همچنان بر سرکار بودند. شما که امکان تحول در دانشگاه فرهنگیان را نداشتید، چطور میخواهید در وزارت آموزش و پرورش تحول ایجاد کنید؟

۰۸:۳۰ - ️حضور مخبر به جای رئیسی در مجلس

معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به جای رئیس‌جمهور حضور پیدا کرد.

۰۸:۲۰ - موافقت کمیسیون آموزش مجلس با تصدی صحرایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت این کمیسیون با توجه به بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صلاحیت ایشان را احراز کرد.

رضا حاجی‌‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در جلسه علنی امروز سه‌شنبه ۹ خرداد در قرائت گزارش این کمیسیون در مورد صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی، کمیسیون آموزش با تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش موافقت می‌کند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر