گفتگوی تیتر کوتاه با مدیرعامل پیشین نمایشگاه تهران؛

جشنواره پوسترهای نمایشگاهی برای کل مردم است / همه بازدید کنند

فعالان صنعت نمایشگاهی مصطفی هاشمی طبا را در زمره بهترین مدیران نمایشگاه بین المللی تهران قلمداد می کنند. کسی که در دوران مدیرت خود بر این مرکز نمایشگاهی موفق شد اتفاقات خوبی را در این صنعت رقم بزند.

جشنواره پوسترهای نمایشگاهی  برای کل مردم است / همه بازدید کنند

با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری سومین دوره جشنواره پوسترهای نمایشگاهی خبرنگار تیتر کوتاه پیرامون اهمیت برگزاری این جشنواره و وضعیت امروز طراحی پوسترها گفتگویی را با وی ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: جشنواره ملی پوسترها را همه ساله برگزار کنید

هر پوستر؛ معرف یک پدیده

هاشمی طبا در این گفتگو با بیان اینکه هر پوستر معرف یک پدیده است، اظهار داشت: شخص طراح باید پوسترها را با دیدگاه زیبا شناسی جامعه طراحی کند. چندی پیش برحسب اتفاق پوسترهای مسابقات المپیک از چند سال گذشته تا دور آخر را مشاهده می کردم. آنچه که در این میان مشهود بود تفاوت محسوس طراحی در سمبل است. این نماد به مرور زمان شکل و شمایل خود را پیدا کرده است. در گذشته سمبل این مسابقات مجموعه ای از نمادهای مختلف بود؛ اما امروزه یک نماد کوچک را هدف گذاری کرده و همان را مورد توجه قرار داده اند.

هاشمی-طبا

وی افزود: پوسترها برای جذب کردن مردم به سمت هدف مورد نظر طراحی می شوند. بنابراین شخص طراح باید دانش مردم شناسی داشته و با ذهنیت مردم آشنا باشد. بنابراین اهمیت یک پوستر (مخصوصا پوسترهای نمایشگاهی) در این است که بتواند با ایجاد زیبایی های ظاهری و مردم شناسی در جذب بیننده به رویداد مورد نظر موفق عمل کند. اگر یک رویداد نمایشگاهی پوستر نداشته باشد مردم به هیچ عنوان از برگزاری آن رویداد مطلع نخواهند شد و اگر پوستر خوب (از نظر طراحی) نداشته باشد ذهنیت مردم نسبت به آن نمایشگاه خوب نخواهد بود. در مقابل، یک پوستر خوب می تواند تاثیر بسزایی در جذب مشارکت کننده و بازدیدکننده تخصصی و عمومی داشته باشد.

بی دقتی در طراحی پوسترهای نمایشگاه های خارجی

مدیرعامل پیشین نمایشگاه بین المللی تهران همچنین عنوان کرد: البته طراحی پوسترها برای جوامع مختلف متفاوت است. باید توجه داشت که طراحی پوستر برای کشورهای مختلف آفریقا به طور قطع باید با طراحی پوستر  برای کشورهای اروپایی تفاوت هایی داشته باشد. متاسفانه در کشور ما فقط یک نوع پوستر طراحی می شود. به عنوان مثال اگر یک شرکت در دو نقطه دنیا نمایشگاه برگزار کند بدون توجه به خواستگاه آن جامعه اقدام به طراحی پوستر می کند. این موضوع توجه ویژه شخص طراح و صد البته متولیان دولتی نمایشگاه اعم از شرکت سهامی نمایشگاهی بین المللی تهران و سازمان توسعه تجارت را می طلبد که با توجه به فرهنگ و تاریخ کشورهای مدنظر پوستر را طراحی کنند.

ضرورت حضور جامعه شناسان در جشنواره پوسترهای نمایشگاهی

هاشمی طبا در بخش دیگری از صحبت های خود به برگزاری جشنواره پوسترهای نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: به طور قطع برگزاری این جشنواره تاثیر بسیار مثبتی بر صنعت نمایشگاهی کشور خواهد داشت. به عقیده من علی رغم فعالان صنعت نمایشگاهی، هم صاحبان مشاغل و صنعتگران و هم هنرمندان باید از این جشنواره بازدید کرده و نقطه نظر خود را بیان کنند. از طرفی برخی از جامعه شناسان و مردم شناسان نیز باید این نقطه نظرات را تشریح کنند تا به یک نقطه اشتراک صحیح در طراحی پوسترهای نمایشگاهی دست پیدا کرد.

وی در پایان عنوان کرد: عموما در چنین رویدادهایی از مقامات رسمی و دولتی دعوت می شود تا سخنرانی کنند. به عقیده من این افراد فقط از خودشان تعریف خواهند کرد و موجب اتلاف وقت خواهند شد. بنابراین باید از نفراتی که نسبت به صنعت نمایشگاهی دغدغه مند هستند دعوت کرد تا با حضور در این گونه مراسم ها مشکلات و چالش های موجود در این بخش را به گوش مسئولان و متولیان برسانند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها