پیش‌بینی مرکز اطلاعات انرژی آمریکا از کاهش قیمت نفت خام

پیش‌بینی مرکز اطلاعات انرژی آمریکا از کاهش قیمت نفت خام

مرکز اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده است قیمت نفت خام در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ میلادی و همچنین در سال ۲۰۲۴ میلادی کاهش یابد.

به گزارش تیترکوتاه؛ وبگاه مرکز اطلاعات انرژی آمریکا (eia) گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی ماه مه خود را منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش قیمت نفت خام در باقی‌مانده سال ۲۰۲۳ میلادی و در سال ۲۰۲۴ میلادی کاهش می‌یابد؛ زیرا به دلیل کاهش نسبتاً سریع قیمت نفت خام از آوریل (فروردین، اردیبهشت) تاکنون، قیمت نفت خام کاهش یافته است.

در این گزارش آمده است: از ۱۲ آوریل ۲۰۲۳ (۲۳ فروردین) و ۴ مه ۲۰۲۳ (۱۴ اردیبهشت)، قیمت نفت خام برنت، بشکه‌ای ۱۶ دلار کاهش یافت و به بشکه‌ای ۷۳ دلار رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمِدیِت نیز بشکه‌ای ۱۵ دلار کاهش یافت و به بشکه‌ای ۶۹ دلار رسید.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا انتظار دارد کاهش تولید اوپک و افزایش تقاضا، منجر به افزایش نسبتاً متوسط قیمت نفت در چند ماه آینده شود.

تحلیلگران این اداره معتقدند کاهش قیمت اخیر نفت نتیجۀ ترکیبی از عوامل بازار عرضه و تقاضا است. از نظر تقاضا، خبر کاهش شاخص مدیران خرید بخش تولید چین، که شاخصی از شرایط اقتصادی است، بر نگرانی‌های بازار در خصوص رشد اقتصادی چین و رکود احتمالی آمریکا افزوده است. نگرانی‌ها درباره بخش بانکی آمریکا، پس از بسته‌شدن بانک فِرست ریپابلیک و سپس فروش آن نیز بر نگرانی‌ها درخصوص رشد اقتصاد جهانی و تقاضای نفت افزوده است.

در خصوص عرضه نفت نیز، واردات نفت از روسیه بالاتر از حد انتظار باقی مانده است، که باعث افزایش عرضه جهانی نفت و فشار نزولی بر قیمت نفت خام شده است.

با توجه به اینکه در آوریل (فروردین، اردیبهشت) ۲۰۲۳ میلادی، اعضای اوپک پلاس توافق کردند که تولید نفت را در سال ۲۰۲۳ میلادی کاهش دهند، پیش‌بینی تحلیلگران اداره اطلاعات انرژی آمریکا این است که کل تولید سوخت مایع اوپک از ۳۴.۰ میلیون بشکه در روز در آوریل به ۳۳.۷ میلیون بشکه کاهش یابد.

در این گزارش آمده است: علاوه بر پایبندی کشورهای اوپک پلاس به کاهش داوطلبانه تولید، اختلالات اخیر در صادرات نفت خام از عراق و حوادثی که صادرات نفت خام از نیجریه را محدود کرده است نیز باعث شده‌اند کاهش تولید سوخت مایع اوپک در کوتاه‌مدت پیش‌بینی شود.

تحلیلگران این اداره پیش‌بینی می‌کنند محدودیت‌های عرضه، به قیمت نفت خام فشار صعودی وارد می‌کند. در سال ۲۰۲۴ میلادی، تولید سوخت مایع اوپک ۰.۷ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد و به ۳۴.۴ میلیون بشکه در روز می‌رسد که ناشی از پایان توافق کاهش تولید اوپک پلاس در سال ۲۰۲۳ میلادی است.

براساس پیش‌بینی این اداره، قیمت نفت خام برنت از بشکه‌ای ۷۴ دلار در ماه مه ۲۰۲۳ میلادی به بشکه‌ای ۷۹ دلار در ماه سپتامبر (شهریور، مهر) افزایش و در سه ماه آخر سال ۲۰۲۳ میلادی اندکی به میانگین بشکه‌ای ۷۸ دلار کاهش می‌یابد و قیمت نفت وست تگزاس اینترمِدیِت نیز مسیری مشابه را دنبال می‌کند.

پیش‌بینی مرکز اطلاعات انرژی آمریکا از کاهش قیمت نفت خام

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
پیشنهاد سردبیر