کارآمدی نمایشگاه را خدشه دار نکنیم

کارآمدی نمایشگاه را خدشه دار نکنیم

حسنعلی موبدی - کارشناس روابط عمومی

سازمان توسعه تجارت ایران یکی از متولیان اصلی فرایند توسعه صادرات غیر نفتی است که به عنوان محرکه اقتصاد؛ برای هرچه باشکوه و پر رونق تر شدن نمایشگاه های بین المللی فعالیت می‌کند.

این مجموعه توجه به شاخصه هایی همچون جذب بازدیدکننده و حضور هیات های تجاری خارجی، تشکیل شورای سیاستگذاری، برگزاری کارگاه‌های آموزشی را به فراخور نمایشگاه، الزام کرده است.

هر چند آسیب هایی در خصوص تشکیل شورای سیاست گذاری نمایشگاه‌ها متصور هستیم که اگر این موضوع اصلاح نشود کیفیت برگزاری نمایشگاه های بین المللی خدشه دار خواهد شد.

بسیاری از صنایع ایرانی از لحاظ فناوری، کیفیت و نیروی انسانی متخصص، قابلیت رقابت با کشورهای مطرح در این حوزه را دارند. به‌رغم وجود مشکلات داخلی مثل قوانین دست و پاگیر، تحریم ها و بسیاری موارد دیگر، صاحبان صنایع به عنوان پیشرانان فضای کسب و کار انتظارات جدی در حوزه برگزاری تخصصی نمایشگاه داشته و آمار سهم صادرات در صنعت، نشان از بالندگی و پتانسیل رقابتی صنایع را نشان می دهد. همین نکته مهم، مسئولیت عوامل نمایشگاهی را دو چندان می کند.

سیاست های توسعه صادرات در هر کشوری مهم و تأثیرگذار است. برپایی نمایشگاه های تخصصی بین المللی نقش قابل توجهی در این زمینه ایفا کرده و می‌توان گفت هویت هر برند نمایشگاهی یکی از شاخصه‌های رتبه بندی نمایشگاه بین المللی تخصصی است.

این هویت شامل مجموعه ای از عوامل مهم بوده و زمان برگزاری هر رویداد در تقویم را می توان مهمترین فاکتور دانست. تقویم برگزاری رویداد به مروز زمان بخش جدایی ناپذیری از برند نمایشگاه خواهد شد که برنامه ریزی حضور سالانه را برای مشارکت کنندگان وفادار به رویداد میسر می‌کند.

همواره و در طول سال‌ها چالش مهم سایت داران حفظ نظم در تقویم است. البته بعضا شاهد برخوردهای سلیقه ای و غیر حرفه ای اعم از برگزاری دو رویداد در یکسال میلادی، جابجایی بی دلیل نمایشگاه، تشکیل شوراهای سیاست گذاری نه چندان کارا و... هستیم که نظم تقویم را از بین برده و اثر نامطلوب دارد.

متاسفانه زمان برگزاری برخی نمایشگاه ها در یک حرکت سینوسی از فصلی به فصل دیگر جابجا می شود که جای بسی تامل و مطالبه گری دارد. اینکه چرا برخی سایت داران به برندسازی بی توجه هستند!

موانع بیشماری در مسیر تولید نهایی محصول بر سر راه جهادگران عرصه تولید و کسب و کار وجود دارد به هرحال سازمان ها و شرکت‌های حاکمیتی موثر که پیشران توسعه صادرات هستند بعضا از سر لجبازی، خودآگاه یا ناخودآگاه مانعی برای این محرکه اقتصاد می ‌شوند.

امید که با همدلی و همفکری این مسیر جهت رفاه حال تولیدکنندگان هموار و پویاتر از گذشته بشود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها