برنامه جدی آموزش و پرورش برای امتحان نهایی

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: شفاف و صریح می‌گوییم که ادعا نداریم انتشار سؤالات را به صفر برسانیم. ممکن است افراد سودجو در حوزه‌ها حضور داشته باشند و با هر ابزاری که قابل کشف هم نباشد، عکسی بگیرند و منتشر کنند.

محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در خصوص انتشار سؤالات امتحان نهایی ۱۷ دقیقه بعد از شروع آزمون، اظهار کرد: هیچ‌وقت ادعا نکردیم انتشار سؤالات را به صفر برسانیم، چراکه مدیریت فضای مجازی دست ما نیست.

وی ادامه داد: شفاف و صریح می‌گوییم که ادعا نداریم انتشار سؤالات را به صفر برسانیم. ممکن است کانال های سودجو و افرادی با سوء نیت در حوزه‌ها حضور داشته باشند و با هر ابزاری که قابل کشف هم نباشد عکسی بگیرند و منتشر کنند اما با تدابیر درنظرگرفته شده مانند دوربین های مدار بسته و سیگنال‌یاب‌ها در حوزه‌های امتحانی، تا جایی که بتوانیم کنترل می‌کنیم، هرچند ممکن است باز هم تصویری پخش شده باشد.

زارعی تصریح کرد: پخش سؤال در زمانی که همه شرکت کنندگان تحت مراقبت در حال آزمون هستند، موردی نیست. ضمن آنکه آزمون‌‌ها تشریحی هستند و خیلی کار مشکلی است که پاسخ‌های سؤالات تشریحی را دریافت کنند، چراکه  آزمون ها چهارگزینه‌ای نیست.

وی با بیان تقلب و دریافت سؤالات تشریحی کار بسیار سختی است و بروز چنین اتفاقاتی درصد خیلی پایینی هم دارد، اظهار کرد: البته برای همین درصد پایین هم که افرادی بخواهند پاسخ ها را دریافت کنند  برای ما مسأله است که صورت نگیرد. نکته دیگر این است

خودمان هم اعلام کردیم ساعت ۸ و نیم صبح سوالات را منتشر می‌کنیم. مسأله ما این است که کسی نتواند از داخل حوزه امتحانی پاسخی را دریافت کند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت:

اولا از طریق دستگاه‌های سیگنال یاب، موبایل و تبادل پیام از طریق موبایل قابل کشف است. ضمن آنکه مراقبین، آموزش دیده هستند و رفتارهای غیرطبیعی را تشخیص می‌دهند. سومین حالت آن است که فرد موفق شود دسترسی پیدا کند که

ما بعد از آزمون افراد را بر اساس سوابق و نمرات مابقی دروس چک کرده و برگه افراد مشکوک را با دقت بیشتری بررسی می‌کنیم. این کار را در امتحانات دی ماه انجام دادیم و با متخلفان برخورد شد.

وی با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم کسی از طریق تقلب و از راه غیرمشروع و غیرمتعارف به سؤالات دسترسی یابد و نمره ای هم بگیرد تا جایی که بتوانیم مانع می‌شویم و اگر فرد به هر دلیلی هم دسترسی پیدا کرد، اگر کشف کنیم برخورد جدی می‌کنیم، گفت: برخی حوزه های امتحانی در استان ها دستگاه‌های سیگنال یاب خریداری کرده بودند، اما هنوز دستگاه تا شب گذشته به دستشان نرسیده بود. توصیه کردیم تا زمانی که هنوز دستگاه‌ها به دستشان نرسیده حوزه های همجوار، آنها را پوشش دهند.

وی تصریح کرد: کانالی را در شاد راه اندازی و دانش آموزان را عضو کردیم تا هرگونه مشکل و موردی مشاهده کردند به ما گزارش دهند، علاوه بر این این به شرکت کنندگان گفتیم اگر شرایط امتحانات مطلوب نبود از نور و تهویه گرفته تا فضای کلاس اعلام کنند تا در اسرع وقت بررسی و به حوزه ها اعلام کنیم که برطرف شود و اجازه نمی‌دهیم مشکل ادامه پیدا کند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر