آشنایی با خودرو های جدید عرضه شده در سامانه یکپارچه خودرو

آشنایی با خودرو های جدید عرضه شده در سامانه یکپارچه خودرو

سامانه یکپارچه خودرو، راه حلی بود که وزارت صمت برای کنترل بازار خودرو و نظارت بر عرضه خودروسازان طراحی و اجرایی کرد. تمامی خودروسازان دولتی و خصوصی محصولاتشان را در این سامانه ارائه می‌دهند.

به گزارش تیترکوتاه؛پس از مدتی، فعالیت سامانه یکپارچه خودرو متوقف شد، اما باز هم وزارت صمت تصمیم گرفت تا خودروها در همین سامانه عرضه شوند. بنابراین بار دیگر این سامانه جان گرفت و نشانی آن از sale.iranecar.com به esalecar.ir تغییر یافت.

مرحله دوم فروش خودرو در سامانه، در بهار سال جاری صورت می‌گیرد. در این مرحله، محدودیت‌های بیش‌تری برای طرح خودروهای فرسوده ایجاد شده است و متقاضیان این طرح نیز باید حساب وکالتی داشته باشند. در این مرحله، خودروهای بیش‌تری در سامانه ارائه می‌شوند که برخی از آن‌ها محصولات جدیدی هستند. با ما همراه باشید تا به معرفی خودرو های جدید سامانه یکپارچه تخصیص خودرو بپردازیم.این خودروهای جدید، مواردی همچون ساینا GX، کوییک GX، ام وی ام X22 پرو دنده‌ای و ... را شامل می‌شوند. قیمت محصولات جدید ارائه شده همانند سایپا اطلس، هنوز توسط خودروساز اعلام و درج نشده است. در ادامه، با خودروهای جدید سامانه یکپارچه خودرو آشنا می‌شویم:

سایپا اطلس

اطلس محصول اقتصادی شرکت سایپاست که فیس‌لیفت کوییک محسوب می‌شود. نمای جلویی آن با الهام از کوسه طراحی شده است. سایپا اعلام کرده که این محصول در دو تیپ پایه و فول عرضه خواهد شد. با توجه به این که اطلس با دو گیربکس دنده‌ای و اتوماتیک در دسترس است، بنابراین چهار تیپ مختلف اطلس خواهیم داشت. امکانات استاندارد این محصول شامل کنترل کشش و پایداری، کمک حرکت در سربالایی، فرمان دی‌کات، چراغ بدرقه، سنسور عقب و ... است. امکاناتی مانند روکش چرم صندلی، مانیتور، سانروف، صندلی برقی، شیشه دودی، گرمکن صندلی و ... فقط در برخی تیپ‌های آن مشاهده می‌شود.

اطلس از پیشرانه 1.5 لیتری یورو5 با دریچه گاز برقی نیرو می‌گیرد. این پیشرانه 90 اسب‌بخار قدرت و 137 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. مصرف ترکیبی آن نیز به 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد. گیربکس اطلس در دو نوع 5 سرعته دستی و CVT است.

این اولین عرضه سایپا اطلس محسوب می‌شود که در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو صورت خواهد گرفت. قیمت اطلس از سوی سایپا اعلام نشده است.

شاهین اتوماتیک

تفاوت عمده شاهین اتوماتیک با نسخه دنده‌ای، گیربکس CVT آن است که قابلیت تعویض 7 دنده را به صورت تیپ‌ترونیک نیز دارد. سایر قسمت‌های فنی این خودرو تغییری نداشته و تنها 50 کیلوگرم سنگین‌تر است. مصرف سوخت شاهین اتوماتیک حدود 0.3 کاهش یافته است. امکانات و تجهیزات اضافی شاهین اتوماتیک، نسبت به نسخه دنده‌ای آن عبارتند از آنتن کوسه‌ای، تزئینات کرومی بدنه و کابین، نمایشگر 10 اینچی، کفپوش سه بعدی، سیستم کنترل کشش و پایداری و سیستم کمک حرکت در سربالایی.

کوییک GX

سایپا اواخر سال گذشته نام محصول کوییک GX را آورد و خبر از تولید و عرضه آن داد. این محصول درواقع فیس‌لیفت کوییک S است و نسخه فول آپشن آن محسوب می‌شود. در این نسخه، عملکرد پیشرانه اصلاح شده و مصرف سوخت آن نیز کاهش یافته است. سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، به پیشرانه M15 ان اضافه شده است. خروجی موتور آن به 90 اسب‌بخار قدرت و 137 نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد.

ام‌ وی‌ ام X22 پرو دنده‌ای

با توجه به موفقیت محصول X22 در بازار، مدیران خودرو نسخه دنده‌ای از X22 پرو را معرفی کرده است. نسخه دنده‌ای آن ظاهری مشابه نسخه اتوماتیک دارد. پیشرانه آن از نوع 1.5 لیتری تنفس طبیعی بوده که 116 اسب‌بخار قدرت و 143 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو از طریق گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌ها می‌رسد. امکانات آن عبارتند از دو ایربگ، کنترل کشش و پایداری، نمایشگر 9 اینچی، کروز کنترل، گرمکن صندلی‌های جلو و ... .

چری آریزو توربو IE اسپرت

آریزو 5 توربو اسپرت، محصول جدید مدیران خودرو است که مقرر شده در سال 1402 وارد بازار شود. این محصول ظاهر اسپرت دارد و جلوپنجره و دیفیوزرهای آن کاملا جدید است.

این محصول امکانات بیش‌تری را نسبت به نسخه‌های قبلی ارائه می‌دهد، که عبارتند از: گرمکن صندلی‌های جلو، صندلی برقی راننده، ریموت استارت انجین با قابلیت روشن و خاموش کردن ماشین، تنظیم جهت وزش باد، تودوزی جدید و ... .

در بخش فنی و پیشرانه این خودرو، هیچ تغییری ایجاد نشده و همچنان از همان پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ با خروجی 147 اسب‌بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور، نیرو می‌گیرد. گیربکس CVT آن 9 دنده مصنوعی دارد.

مدیران خودرو قصد دارد نسخه دیگری از آریزو 5 را نیز عرضه کند که در بخش فنی قوی تر بوده و محصول سال 1403 است.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر