دلار به کف قیمت رسید

روز پنجشنبه دلار تهران پایین‌ترین قیمت معاملاتی خود در یک ماه گذشته را تجربه کرد.

روز پنجشنبه دلار تهران پایین‌ترین قیمت معاملاتی خود در یک ماه گذشته را تجربه کرد. اخبار مثبت دیپلماتیک، ثبت نام خودرو و بلوکه کردن بخش قابل توجهی از نقدینگی در این بخش و افزایش توجه‌ها به بازار سرمایه از مهمترین عواملی است که باعث کاهش قیمت دلار در هفته گذشته شده است.

یکی از مهمترین اتفاقاتی که در هفته قبل قیمت دلار را کاهش داد و جهت قیمت‌ها را عوض کرد خبر سفر قریب‌الوقوع پادشاه عمان در روز یکشنبه بود. پادشاه عمان همواره به عنوان منجی برجام در زمان‌های حساس وارد عمل شده است و برخی پیش‌بینی کردند که پیشنهاد پادشاه عمان درباره برجام باشد.

بازار سرمایه ولی در هفته قبل عملکرد بهتری از بازار ارز داشته است و شاخص کل بخشی از اصلاح قیمتی خود را جبران کرد. گروه پالایشگاهی واکنش خوبی در هفته قبل نشان داد و گزارش‌ها و کارنامه مناسب این گروه رفتار این گروه را توجیه کرد.

در نقطه مقابل یک ریسک دامن بازار را گرفت. با گرم شدن هوا برنامه سهمیه‌بندی برق صنایع فولادی و سیمانی منتشر شد. با نزدیک شدن به فصل گرما مصرف انرژی افزایش پیدا می‌کند و همین مسأله موجب اعمال محدودیت در برخی صنایع برای کاهش مصرف برق می‌شود؛ خبری که شرکت‌ها را از تولید در نقطه بهینه دور می‌کند و سود شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند معامله در بعضی از گروه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

دوراهی یک شاخص در فصل گرما

بررسی شاخص تامین آب برق و گاز نشان می‌دهد که این شاخص در فصل گرما غالبا عملکرد بهتری را ثبت کرده است. شاخص قدرت خرید نسبی پس از اصلاح از محدوده ۹۴ به سطح ۴۰ رسیده و متوقف شده است. بررسی آر اس آی نشان می‌دهد که این شاخص پیش‌تر نیز در همین محدوده تحرکاتی داشته که برای ادامه راه تصمیم‌گیری می‌کرده است.

شاخص قدرت خرید نسبی در صورت ادامه اصلاح در محدوده 30 درصدی به خط روند حرکتی صعودی خود برخورد خواهد کرد. سرعت اصلاح این شاخص با نزدیک شدن به محدوده حمایتی ۳۸ درصدی فیبوناچی کم شده و با نزدیک شدن به خط روند صعودی سه‌ماهه خود باید تعیین تکلیف کند که آیا قادر به ماندن روی این خط روند هست یا خیر. در صورت شکست خط روند صعودی سه ماهه حمایت‌های ۵۶۱۱ واحد و ۵۳۴۴ واحد، حمایت‌های مهم این شاخص هستند ولی در صورتی که شاخص از نزدیکی خط روند حمایت شود، می‌تواند تا محدوده ۵۹۴۵ واحدی پیشروی کند.

میانگین حباب درهم افزایش یافت

قیمت دلار در هفته قبل نزولی بوده است، ولی بررسی حباب درهم امارات و میانگین آن نشان می‌دهد که میانگین حباب درهم در دو هفته متوالی صعودی شده است. این در حالی است که روند قیمت دلار در این مدت نزولی بوده است. واگرایی به وجود آمده میان حباب درهم و دلار تهران در نزدیکی محدوده حمایتی قیمت دلار نشان می‌دهد در صورتی که این واگرایی ادامه پیدا کند و معامله‌گران درهم در برابر کاهش قیمت بیشتر مقاومت کنند، می‌توانند روند کاهش قیمت دلار در تهران را متوقف کنند، زیرا معامله‌گران درهم متقاضیان بنیادی بازار ارز هستند که روی قیمت دلار تهران اثر زیادی دارند وگرنه در صورتی که درهم با سرعت بیشتری نسبت به دلار تهران کاهش پیدا کند و در محدوده‌های پایین‌تر تثبیت شود، دلار تهران سیگنال نزولی را از جانب درهم دریافت خواهد کرد؛ به همین خاطر بررسی رفتار درهم در این محدوده‌ها مهم است.

حمایت روانی در انتظار سکه رفاه

سکه رفاه از سقف اخیر خود بیش از ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده است و در ابتدای کانال ۳۰ میلیون تومانی قرار دارد. حمایت روانی 30 میلیون تومانی می‌تواند در روز جاری مانع از کاهش قیمت سکه رفاه و سقوط آن به کانال ۲۹ میلیون تومانی شود ولی در صورتی که سکه بخواهد با اهرم کاهش دلار به مسیر نزولی خود ادامه دهد، حمایت ۲۹ میلیون و ۶۰۰ تا ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حمایت پیش روی سکه است که پس از آن حمایت ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اهمیت دارد.

در صورت برگشت سکه رفاه به ترتیب مقاومت قیمتی ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ۳۱ میلیون تومان و ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اهمیت پیدا می‌کنند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر