یارانه آب و برق مشترکان پرمصرف به صورت پلکانی کم می‌شود

وزیر نیرو گفت: مکلف هستیم در بخش آب و برق یارانه‌های مصارف مازاد بر الگوی مصرف را قطع کنیم اما معتقدیم که با اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی، مصارف عمده مشترکان پرمصرف، به شدت کاهش پیدا می‌کند.

یارانه آب و برق مشترکان پرمصرف به صورت پلکانی کم می‌شود

به گزارش تیترکوتاه؛ علی اکبر محرابیان در همایش مشترک وزارتخانه‌های کشور، صمت و نیرو با استانداران سراسر کشور و مدیران صنعت برق، گفت: امسال در بخش خانگی هر میزان صرفه جویی در مصرف برق مشمول پاداش خواهد شد. این‌ طرح از ساعت ۲۴ روز ۳۱ اردیبهشت شروع می‌شود و تا ۴ ماه به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی تا ۲ هزار تومان پاداش خواهند گرفت.

وی ادامه داد: سال گذشته اعمال پاداش صرفه جویی سبب صرفه جویی قابل توجهی در مصرف شد و امسال این طرح گسترده‌تر اجرا می‌شود. اگر این طرح درست اطلاع رسانی شود، اطمینان داریم که کاهش مصرف جدی به همراه خواهد داشت.

محرابیان همچنین درباره تلاش‌ها برای افزایش تولید برق بیان کرد: رکورد افزایش ظرفیت نیروگاهی از نیمه سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۱ شکست و ۷ هزار و ۵۴ مگاوات ظرفیت جدید وارد مدار بهره‌برداری شد.

وی درباره سایر برنامه‌های مدیریت مصرف برق ادامه داد: ساعت کاری ادارات از خرداد ماه امسال از ساعت ۶ صبح تا یک بعدازظهر خواهد بود و ادارات یک ساعت قبل از پایان وقت اداری بر اساس مصوبه دولت در مناطق غیرگرمسیر باید سیستم‌های سرمایشی خاموش شود و در مناطق گرمسیر نیز همزمان با ساعت تعطیلی باید خاموش شوند و تمام دستگاه‌ها باید مولد‌های برق خودشان را در این دوره وارد مدار کنند.

وزیر نیرو تاکید کرد: تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰۵۴ مگاوات افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر وارد مدار شد که ۶۸۶۴ مگاوات از این عدد توسط نیروگاه حرارتی ساخته شده بود. از سال ۱۳۹۳ تا نیمه اول سال ۱۴۰۰ به طور متوسط سالانه ۱۶۱۸ مگاوات برق به ظرفیت کشور افزوده شد، اما در یک و نیم سال اخیر ۶۸۶۴ مگاوات نیروگاه ساخته شود.

محرابیان ادامه داد: ۱۳۱۶ مگاوات واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی نیز ساخته شد که رکورد قبلی ۸۰ مگاوات بود که ۲ میلیارد صرفه‌جویی برق به همراه داشت. سال گذشته پروژه‌های تبادل انرژی که با کشور‌های همسایه به ثبت رسید ۲۵ درصد ظرفیت موجود بود و توافق‌نامه‌های خوبی در این حوزه به ثبت رسیده است.

وی افزود: سال ۱۴۰۱ باید با ۲۰ هزار مگاوات ناترازی دست و پنجه نرم می‌کردیم که ۲۸ درصد اوج بار و کل تقاضا است و اگر بدون برنامه‌ریزی می‌خواستیم این مسئله را توزیع کنیم باید ۶ ساعت خاموشی برای همه مشترکان اعمال می‌کردیم.

استانداران بر مدیریت مصرف برق نظارت کنند

وزیر نیرو همچنین گفت: مطابق گزارش انجمن جهانی فولاد ما در تیر و مرداد ماه سال گذشته به ترتیب ۳۵ و ۶۲ درصد افزایش تولید فولاد داشتیم و طبیعتاً رشد تولید فولاد بدون تامین برق میسر نیست.

وی در بیان ۱۴۰ اقدام طراحی شده برای تامین برق سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: ما باید هم‌زمان با توسعه ظرفیت، شبکه برق را نیز توسعه بدهیم و برای تامین برق تابستان، پروژه ۴۷ پروژه به طور دقیق در دستور کار است و تا پایان خرداد ماه تکمیل خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: مدیران ارشد صنعت برق بر اساس اقدامات انجام شده برای تامین بار رتبه‌بندی می‌شوند و عملکرد‌ها به صورت عمومی منتشر خواهد شد. مدل‌های ما برای بخش اداری سختگیرانه است و مطابق دستورالعمل ارائه شده باید عمل شود و از طرفی مولد‌های تولید برق ادارات باید به مدار بیاید. از استانداران خواهش می‌کنم مصوبه ساعات اداری استان به طور دقیق اجرا شود و این مصوبه مزایای دیگری نیز دارد که در ترافیک و سایر موارد اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به مسئله صنعت تاکید کرد: تلاش می‌کنیم انرژی تامینی برای بخش صنعت حتی از سال گذشته بیشتر شود و تمامی مشترکان صنعتی و صنفی مستقر در خارج از شهرک‌های صنعتی محدودیت تامین برق نداشته باشند.

آقای محرابیان بیان کرد: مشترکان حاضر در شهرک‌های صنعتی یک بعدازظهر معادل تعطیلات روز جمعه مدیریت مصرف برق دارند و این ۱۲ ساعت به صورت مشخص در طول دوره اعمال شده و حاضریم برای تشویق برق بیشتری در شیفت شب اعمال کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه سال گذشته متناسب با نیاز تولید صنایع انرژی تامین کردیم و این روند در سال جاری تداوم دارد، گفت: ما سال گذشته در جلسه با سندیکای سیمان گفتیم با فرض عدم محدودیت انرژی چقدر می‌توانید تولید کنید و پاسخ دادند برای ۵ میلیون تن سیمان انرژی نیاز داریم و ما به‌اندازه تولید ۵.۳ میلیون تن تولید سیمان و کلینکر برق انرژی تامین کردیم.

واردات برق در فصل گرم افزایش می‌یابد

این مقام مسئول درباره احتمال واردات برق برای کمک به گذار از دوره اوج بار مصرف اظهار کرد: از سال گذشته سیاست ما برای صادرات و واردات برق تغییر کرده است. به این معنی که هرگاه شبکه داخلی ما نیاز به مصرف برق داشته باشد، میزان واردات بیشتر می‌شود و هر گاه تولید مازاد داشته باشیم، اقدام به صادرات می‌کنیم. طبیعتاً در ۴ ما گرم سال تلاش می‌کنیم تراز واردات را افزایش داده و برق مورد نیازمان را تأمین کنیم.

وی اضافه کرد: البته بدین معنا نیست که صادرات نداریم، ممکن است از یک نقطه ۱۰۰۰ مگاوات وارد و ۵۰ مگاوات هم صادر کنیم، ولی به طور معمول تراز را مثبت خواهیم کرد، به نحوی که برق مورد نیاز تأمین شود.

وزیر نیرو همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره مشترکان پرمصرف یادآور شد: بر اساس بند "ل" تبصره ۱۵ قانون بودجه کشور، مکلف هستیم در بخش آب و برق یارانه‌های مصارف مازاد بر الگوی مصرف را قطع کنیم و طبق قانون این کار به صورت پلکانی اتفاق می‌افتد.

محرابیان ادامه داد: البته اعتقاد داریم با اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی مصارف عمده مشترکان پرمصرف به شدت کاهش پیدا می‌کند و از طرف دیگر هم این امکان وجود دارد اگر فردی اصول کاهش مصرف را رعایت نکرد، مشمول پرداخت نرخ‌های بالا، در پله‌های بالای مصرف شود.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر