راه آهن بستان آباد - تبریز خرداد ماه افتتاح می‌شود

راه آهن بستان آباد - تبریز خرداد ماه افتتاح می‌شود

بر اساس اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور راه آهن میانه - بستان آباد - خاوران (تبریز) خرداد ماه امسال با حضور رییس جمهوری افتتاح می شود؛ مسیری که افتتاح آن مسافت مسیر ریلی تهران تا تبریز را ۴ ساعت کوتاه‌تر می‌کند.

به گزارش تیترکوتاه؛ این محور ریلی که به نام «سبزترین» محور ریلی ایران نامگذاری شده است مسیر ریلی تبریز - تهران را ۱۱۴ کیلومتر و حدود ۴ ساعت کاهش می دهد. کل این محور ۲۰۳ کیلومتر است که بخش اول آن از میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر در گذشته افتتاح شده است و هم اکنون با اتصال آن به ایستگاه خاوران شهر تبریز، امکان سفر با قطار توسط شهروندان این شهر در مسیری کوتاه‌تر فراهم شده است.

«خیراله خادمی» معاون وزیر راه خبر داده است که با تحقق وعده دولت در افتتاح مسیر ریلی ۴۴ کیلومتری بستان‌آباد به عنوان بخشی از راه‌آهن میانه- تبریز، مسافرت با قطار بین تهران- تبریز ۴ ساعت کوتاه‌تر می‌شود که در کاهش تصادفات و مصرف بنزین تاثیرگذاری چشمگیری خواهد داشت.

در بهار امسال ۳ پروژه ریلی به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید که افتتاح راه‌آهن دوخطه بستان‌آباد- تبریز به طول ۴۴ کیلومتر به عنوان بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب کشور است بخش مهمی از آن است. این پروژه سرانجام با تحقق وعده رییس جمهوری در اختصاص مصوبات استانی آذربایجان شرقی، به مرحله تکمیل و بهره‌برداری رسیده است و به‌زودی افتتاح می‌شود.

سه هزار میلیارد تومان برای ساخت و تکمیل خط آهن میانه - تبریز در حدفاصل «بستان‌آباد تا ایستگاه خاوران» هزینه شده است که یک هزار میلیارد تومان از این رقم در دولت سیزدهم اختصاص یافته است. این ۳ هزار میلیارد تومان فقط در بخش بستان‌آباد به تبریز که مسیری ۴۴ کیلومتری و دارای ۴.۵ کیلومتر پل و تونل است هزینه شده است و ارزش روز پروژه بیشتر از ۶ هزار میلیارد تومان است.

با افتتاح این ۴۴ کیلومتر فاصله تردد بین تهران تا تبریز از طریق ریل، حداقل ۴ ساعت کوتاه می‌شود که هم در مصرف بنزین تاثیر می‌گذارد و هم به عنوان مسیر میان بر مسافری به تبریز در انتقال مسافرت‌ها از جاده به ریل تاثیرگذار است. به همین دلیل به این پروژه عنوان «سبزترین» مسیر ریلی اختصاص داده شده است.

مسیر مسافری ریلی ِفعلی بین تهران تا تبریز حداقل ۱۲ ساعت طول می‌کشد و از آنجایی که مسیر جاده ۸ ساعت است، مسافران جاده‌ را انتخاب می‌کردند. حالا با افتتاح این بخش از راه‌آهن میانه - تبریز ۱۱۴ کیلومتر از مسیر ریلی کوتاه و زمان سفر ۴ ساعت کاهش می‌یابد.

راه آهن بستان آباد - تبریز اولین مسیر ریلی است که از ابتدا دوخطه طراحی شد و در حال اجراست؛ گرچه فعلاً یک خط آن ساخته شده است، اما از آنجایی که زیرسازی دو خطه است در آینده خط دوم آن نیز افتتاح خواهد شد. قطار می‌تواند بالای ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در این منطقه تردد کند و همه چیز آماده است و زمان بهره‌برداری به تصمیم راه‌آهن بازمی‌گردد.

از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور می‌کند و راه‌آهن میانه- تبریز یکی از بخش‌های مهم این کریدورها است که از مرزهای شمال شرق و جنوب شرق کشور تا غرب آسیا و اروپا امتداد پیدا می‌کند.

این مسیر ریلی را از شریان‌های اصلی شبکه راه‌آهن سراسری در منطقه شمال‌غرب و کریدور ترانزیت ریلی شرقی- غربی کشور است و با تکمیل شدن این مسیر ریلی و اتصال به کشور ترکیه و اروپا در واقع مسیر ریلی جاده ابریشم تکمیل خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
پیشنهاد سردبیر