اندیشکده انجمن خاورمیانه؛

کاخ سفید برنامه مشخصی برای ایران ندارد

کاخ سفید برنامه مشخصی برای ایران ندارد

ایران با غنی‌سازی ۶۰ درصد، اهرم فشاری بر ایالات متحده به‌دست آورده تا امریکا در مذاکرات انتظارات خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، با این حال کاخ سفید راهبرد جایگزینی برای شرایط جدید ندارد.

گزارش گروه بین المللی از اندیشکده انجمن خاورمیانه: گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که ایالات متحده به ایران پیشنهاد یک توافق هسته‌ای موقت را داده است. این موضوع اگر درست باشد نشان می‌دهد که کاخ سفید همچنان به سیاست خود برای به دنبال کردن مذاکرات برجام ادامه خواهد داد. نکته مهم این است که که با ادامه پیشروی برنامه هسته‌ای ایران، کاخ سفید هیچ برنامه جایگزینی برای مقابله با آن ندارد.

پیشنهاد امریکا برای مذاکره، عادی بودن فعالیت هسته‌ای ایران را نشان می‌دهد و به نقطه‌ای رسیده است که غنی‌سازی ۶۰ درصدی را به عنوان خط پایه جدید تعیین می‌کند. این بدان معناست که ایران اهرم فشاری بر ایالات متحده به‌دست آورده و کاخ سفید را تحت فشار قرار داده تا انتظارات خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. اگرچه این گزارش‌ها نشان نمی‌دهد که چه تحریم‌هایی و برای چه مدتی قرار است برداشته شوند، با این وجود هنوز هم دادن پول نقد و تسهیلات، صرفاً برای توقف موقت در سطح ۶۰ درصد، ایده درستی به نظر نمی‌رسد. ناگفته نماند که این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که ایران نزدیک به ۹۰ کیلو اورانیوم بسیار غنی شده ذخیره کرده است.

در هر صورت، این پیشنهاد نشان‌دهنده استیصال و عدم تمایل واشنگتن برای بررسی راه‌های جایگزین برای مقابله با تهران و تحت فشار قرار دادن سپاه پاسداران است. چند هفته پیش، مقامات امریکایی از بریتانیا خواستند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را سازمان تروریستی نخواند تا باعث تخریب مذاکرات احتمالی پیش رو نگذارد.

ایران در حالی که پیشنهاد ایالات متحده را رد کرد، ایران پیشنهاد چین را در مورد میانجیگری برای آشتی احتمالی با عربستان سعودی پذیرفت. پس از امضای توافقنامه دیپلماتیک در پکن، دیپلمات ارشد ایران در حال دیدار با همتای سعودی خود در پکن است که احتمالاً توافق‌های بیشتری را امضا می‌کند تا راه را برای گفت‌وگوهای عربی و ایرانی هموار کند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها