اختصاصی تیترکوتاه؛

معرفی و بررسی ابر خودروی پورشه + فیلم و مشخصات

در این گزارش به معرفی و بررسی نسخه الکتریکی پورشه پرداختیم. با ما همراه باشید.

پورشه در جدیدترین پروژه خود دست به ساخت یک خودروی متفاوت زده است. پورشه تایکان! این خودرو به دلیل نحوه ساخت و نیز طراحی که دارد یکی از سوپراسپرت های بازار خودرو به حساب می آید. در ادامه به جزئیات بیشتر درباره این خودرو می پردازیم.

پورشه-تایکان1

پورشه برای مدل ۲۰۲۲ به‌روزرسانی‌هایی را روی سدان الکتریکی تایکان انجام داده است. اصلی‌ترین به‌روزرسانی بیرونی این خودرو افزایش لیست رنگ‌های آن و آپشنی بنام «رنگ به نمونه» است. به لطف این آپشن، خریداران آزادی تقریباً کاملی در انتخاب رنگ خودروی خود خواهند داشت و می‌توانند رنگ تایکان را با هر چیزی، از کیف‌دستی گرفته تا جت خصوصی ست کنند.

مشخصات فنی تایکان GTS

پورشه تایکان شباهت ظاهری و فنی بسیار یادی به مدل پانامرا دارد، اما این خودرو در حقیقت بر پلتفرم پیشرانه جلو/ دیفرانسیل عقب J۱ گروه خودروسازی فولکس واگن و با الهام مستقیم از مشخصات فنی آئودی e-Tron GT ساخته شده است. این پلتفرم اما از سوی پورشه ویژه خودروهای پیشرانه جلو با سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل دستخوش تغییرات فنی شد. در نتیجه خودروهای دیگری در زیر سایه گروه فولکس واگن، نظیر پانامرا ۹۷۱ و حتی بنتلی کانتیننتال نیز از این پلتفرم استفاده می‌کنند.

مدل GTS به منظور پر کردن فاصله طبقاتی دو مدل تایکان ۴S و تایکان توربو روانه بازار شد. در نتیجه این نسخه یک سر وگردن پایین‌تر از توربو و کمی بالاتر از ۴S می‌ایستد تا اختلاف چشمگیر قدرتی ۲۰۸ اسب بخاری میان این دو مدل (۴۶۲ اسب بخار برای ۴S و ۶۷۰ اسب بخاربرای توربو) را با قدرت ۵۹۰ اسب بخاری خود پر کند. بنابراین جای تعجب نخواهد داشت اگر که نسخه GTS کمی از ویژگی‌های مدل ضعیف‌تر را با برخی ویژگی‌های نسخه قدرتمندتر ترکیب کند.

پورشه-تایکان2

این مدل از مجموعه باتری ۹۳.۴ کیلووات.ساعت بهره می‌گیرد تا دو موتور الکتریکی GTS قرار گرفته بر محور جلو و عقب را تغذیه کند. این باتری همانند تایکان توربو و توربو S می‌تواند با توان ۲۷۰ کیلووات شارژ شود تا از پنج درصد شارژ، تنها در حدود ۲۲ تا ۲۳ دقیقه، به ۸۰ درصد شارژ دست یابد که بسیار خیره‌کننده و تاثیر‌گذار است. شاید مهم‌ترین فاکتور در کنار سرعت شارژ باتری، برد مفیدی باشد که این باتری بسیار بزرگ برای تایکان GTS به ارمغان می‌آورد. این پک باتری بزرگ‌ترین پک تولیدی پورشه است که برد مفید ۵۰۰ کیلومتری را به GTS هدیه می‌دهد که به واقع رقم خیره کننده‌ای است.

سیستم تعلیق بادی تنظیم شونده GTS از نسخه توربو قرض گرفته شده است. سیستم ترمز نیز با نسخه ۴S مشترک است، با این تفاوت که دیسک جلو در GTS با ۳۰ میلی‌متر افزایش قطر، به اندازه ۳۹۰ میلی‌متر رسیده است اما ترمز‌های عقب بدون تغییر برابر با قطر دیسک ۳۵۸ میلی‌متر باقی مانده‌اند.

آپشن‌ها و امکانات پورشه تایکان GTS ۲۰۲۲

یک سوپر سدان تمام برقی از برند پورشه، طبیعتا در زمینه آپشن‌های ایمنی و رفاهی هیچ کمبودی نخواهد گذاشت. تریم‌های ظاهری در نمای خارجی GTS مستقیما از نسخه رده بالاتر توربو قرض گرفته شده‌اند. تریم بدنه به صورت استاندارد از نوع دو رنگ است که در جای جای آن لوگو تزئیناتی GTS به رنگ مشکی خودنمایی می‌کند. ریم‌های ۲۰ اینچی آلیاژی مشکی رنگ مشترک با توربو S و حتی لوگو تجاری برند پورشه نیز به رنگ مشکی است.

سیستم تعلیق بادی تنظیم شونده با قابلیت افزایش ارتفاع اتوماتیک و تطبیق پذیر با شرایط جاده، سیستم کنترل انتقال گشتاور پورشه با قابلیت انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی و ستاپ سیستم فرمان از ویژگی‌های استاندارد تایکان GTS است. در عین حال سایر ویژگی‌ها نظیر سیستم فرمان‌پذیری محور عقب، سیستم کنترل فعال دینامیک شاسی، سقف تمام شیشه‌ای قابل تنظیم برای تعیین میزان نور ورودی به داخل کابین، با چهار حالت مختلف از کاملا تاریک تا کاملا روشن و ریم‌های ۲۱ اینچی الهام گرفته از مدل RS اسپایدر به رنگ مشکی از ویژگی‌های قابل سفارش بر تایکان GTS است.

نسخه‌های GTS پورشه بسیار جذاب هستند و تایکان GTS آن هم از نوع استیشن از این قاعده مستثنا نیست، پورشه تایکان GTS تمرکز بیشتری روی هندلینگ و کیفیت سواری به جای قدرت دارد گرچه که قدرت خوبی نیز دارند. برای این منظورسیستم تعلیق دارای تنظیمات و درجه بندی خاصی می‌باشد که مختص نسخه GTS است که منجر به بهبود در واکنشها نسبت به فرمان و همینطور چسبندگی بیشتر به جاده می‌شود.

سیستم تعلیق بادی تطبیقی، مدیریت سیستم تعلیق فعال، Porsche Torque Vectoring Plus و بسته Sport Chrono همگی در تایکان استیشن واگن GTS وجود دارند.ترمزهای جلو دارای روتورهای ۳۹۰ میلی‌متری هستند که این میزان در ۴S به میزان ۳۶۰ میلی‌متر است، اگرچه کالیپرها و روتورهای عقب نیز جابه‌جا می‌شوند. همچنین می‌توانید ترمزهای پوشش‌دار سطحی را که دارای پوشش کاربید تنگستن هستند یا ترمزهای کامپوزیت سرامیکی ارتقا دهید.

طراحی بیرونی پورشه تایکان

با توجه به بررسی‌ها می‌توان گفت پورشه پانامرا یکی از زیباترین سدان‌های ساخت اروپا و اکنون پورشه تایکان، یکی از جذاب‌ترین سدان‌های اسپرت دنیا می‌باشد که نه الزاما از لحاظ عملکرد فنی، ولی از منظر زیبایی‌های بصری، چند پله بالاتر از رقیب قدرتمندش یعنی تسلا مدل S قرار می‌گیرد.

به لطف طراحی جدید سقف و بخش پشتی خودرو، مدل اسپرت تایکان بسیار کارآمدتر از مدل‌های سدان تایکان می‌باشد. با افزایش ارتفاع قسمت عقب سقف خودرو نه تنها فضای بیشتری برای حمل بار ایجاد شده، بلکه فضای سرنشینان عقب، که یکی از مشکلات بزرگ تایکان بود، به صورت چشمگیری بزرگتر و راحتتر شده است.

جدا از این موضوع، طراحی بدنه‌ خودرو تداعی‌‌کننده استیشن‌های پر قدرت اروپایی مانند مرسدس ـ AMG مدل E۶۳ می‌باشد. این دسته از محصولات کمپانی‌های اروپایی علیرغم فراهم کردن کارایی و کارامدی یک خودرو خانوادگی، عملکرد و قدرت یک خودرو اسپرت را نیز در اختیار قرار می‌دهند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها