کد خبر: ۸۵۵۹
۰۸ دی ۱۴۰۰ ۰۸:۲۰

خواسته معلمان ناراضی دقیقا چیست؟ / شما هم اینجا بنویسید

رتبه‌بندی معلمان که این روزها بین دولت، مجلس و شورای نگهبان دست به دست می شود طرح تازه‌ای نیست، تکرار همان خواسته‌هایی است که از دهه ۷۰ تاکنون فرهنگیان به دنبال آن بوده‌اند اما آنها امیدوارند بودجه ۱۴۰۱ سرآغازی برای حل مشکلاتی باشد که در سال‌های اخیر ضربه‌های اساسی به کیفیت آموزش وارد کرده است.
خواسته معلمان ناراضی دقیقا چیست؟ / شما هم اینجا بنویسید

مهدی عتباتی؛ هنرآموز و دبیر هنرستان نیز درباره خواسته‌های معلمان اظهار می‌کند: اگر وضعیت فرهنگیان را با دستگاه‌های دیگر مقایسه کنیم که در کنار حقوق، از امکانات دیگری مانند اضافه کار، سرفصل‌های حمایتی، حق مأموریت و جلسه، تشویقی و کارانه و موضوعاتی از این دست برای پرداخت حقوق کارکنان برخوردارند، قشر فرهنگی یک حقوق خالص دارد که هیچ موردی به آن اضافه نمی‌شود.

وی می‌افزاید: دومین خواسته معلمان ساعت کاری است، ساعت کاری فرهنگیان پس از زمان جنگ که به ۲۲ ساعت افزایش یافت و اکنون از کارکنان همه دستگاه‌های دیگری که فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌دهند مانند آموزش عالی و آموزش پزشکی، بیشتر است و موضوع ساعت‌های تعطیلات رسمی و تابستان که برای معلمان مطرح می‌شود در حالی است که فرهنگیان برخلاف دیگر کارکنان، از یک ماه مرخصی در طول سال محرومند و تنها در صورت جبران ساعت کاری، می‌توانند از مرخصی استفاده کنند.

این دبیر هنرستان، تصریح می‌کند: مقایسه خواسته‌های فرهنگیان با اقشار دیگر را کار نادرستی است، اینکه گاهی اقشار مختلف در پیگیری مطالباتشان رو در روی هم قرار می‌گیرند به آن دلیل است که برخی از سیاستمداران برای استفاده‌های تبلیغاتی، طرح‌هایی را رسانه‌ای می‌کنند که هنوز ابلاغ و اجرا نشده مثل افزایش سقف حقوق معلمان بین ۸ تا ۱۶ میلیون تومان.

وی یادآور می‌شود: مشکلات فرهنگیان، تنها مربوط به معیشت آنها نیست بلکه موضوع عدالت در نوع نگاه به مشکلات فرهنگیان و نحوه پرداخت حقوق است، این قشر سال‌های طولانی خواستار برقراری عدالت در نوع نگاه مسئولان برای حل همه مشکلات‌شان از جمله حقوق و مسائل معیشتی بوده‌اند که در برهه‌های خاصی، از نظر قانونی و اجرایی مورد توجه دولتمردان و قانون گذاران قرار گرفت اما با وجود همه این قول‌ها و طرح‌ها هیچ گاه، مشکلات حل نشد.

استفاده تبلیغاتی از حل مشکل فرهنگیان

عتباتی با اظهار تأسف از اینکه مشکلات فرهنگیان در دهه‌های گذشته همواره یک اهرم تبلیغاتی برای برخی مسؤولان بوده است، می‌گوید: در برهه‌های خاص مانند انتخابات، سیاستمداران طرح‌هایی شعارها و لایحه‌هایی را در این باره مطرح کرده‌اند اما در عمل اتفاق مطلوبی رخ نداده است و تکرار این موضوع، باعث شده دیوار بلند بی‌اعتمادی و سوءظن شدیدی بین جامعه فرهنگی و بدنه حاکمیت به وجود آید.

وی می‌افزاید: جامعه فرهنگی بارها این موضوع را تجربه کرده که قوانین و مصوبات خوبی در حمایت از فرهنگیان تصویب و به عنوان قانون یا بخشنامه به جامعه فرهنگی ابلاغ شده اما در عمل به دلیل سوءمدیریت و عدم حمایت مجریان و تأمین بودجه معمولاً این طرح‌ها ابتر مانده و شکست خورده است طرح‌هایی مانند بیمه طلایی فرهنگیان یا استفاده از خدمات و بن‌های رفاهی و همچنین طرح حمایت از ادامه تحصیل ضمن خدمت فرهنگیان که در زمان‌های مختلف و از سوی دست اندرکاران قوه مقننه یا مجریه تصویب شد و به مرحله اجرا هم رسید اما در عمل شکست خورد.

این دبیر هنرستان تصریح می‌کند: دیوار بلند بی‌اعتمادی و تجربه‌های ناموفق دوره‌های قبل باعث کم شدن امید فرهنگیان به حل مشکلات از طریق طرح رتبه‌بندی شده است، در شرایطی که منزلت و معیشت این قشر به شدت مورد تنگنا قرار گرفته، فرهنگیان نیز نگران وضعیت آموزش و پرورش هستند چون جدا از نقش و مسئولیت خود، به عنوان والدین نیز فرزندانی دارند که از مشکلات نظام آموزش و پرورش تأثیر می‌پذیرند.

وی اظهار می‌کند: امیدواریم گفته رئیس جمهور برای حل مشکل فرهنگیان، یکبار برای همیشه، عملی شود، برای این اتفاق، باید دست اندرکاران مجریه و مقننه دست به دست هم بدهند و این کار را به شکل پایه‌ای و یکبار برای همیشه حل کنند تا شاید با رتبه بندی بتوانند اعتماد از دست رفته را به جامعه فرهنگی برگردانند و یک تجربه مفید و مثبت برجای بگذارند.

اخبار
  • آخرین اخبار
  • پربازدید
  • پربحث
+ بیشتر
قیمت ارزهای دیجتال
قیمت سکه
قیمت ارز