نظام آموزش و پرروش همواره طوری ارزیابی میشود که رابطه اش با تولید، ارتقا فرهنگ و هنجارهای اجتماعی یک رابطه مستقیم است و برعکس رابطهاش با نا هنجارها یک رابطه معکوس است
در یک دوره تحقیقاتی بررسی شد که ارزش افزوده آموزش و پرورش بعد از معدن، دوره ابتدایی ما بوده است. اگر نظام آموزشی کشور را از حفظ محور به سمت مهارت محور ببریم کار آفرینی اهمیت بیشتری پیدا میکند. لذا باید ساحتهای شش گانه را مور نظر داشته باشیم تا کارآفرینی دغدغه دانش آموز باشد.
اگر دانش آموزان در هنرستانها خوب انتخاب رشته کرده و مسیر را درست انتخاب کنند، به جز آنهایی که به دانشگاه میروند ما بقی میتوانند جذب بازار کار شوند. مهمترین عامل، سواد در سطوح مختلف است. ما برای این موضوع قطعا برنامه داریم و باید به روش قبلی آن را تکمیل کرده و به آن تسریع دهیم.
در بعد فرهنگی هم همین وضع است، سواد ما در این زمینه بسیار پایین است و در بعد اجتماعی بسیار معضل داریم. مدرسه این نیست که دانش آموز دست به سینه بنشیند و به درس گوش دهد.
معلمی مقبولترین قشر کارکنان دولت است، و چون مهم ترین عنصر در پیاده سازی سند تحول بنیادین است باید به او خوب رسید. معلم بالاترین کار مفید نسبت به سایر کارکنان دولت را دارد. معلمان در دوران کرونا کلاس درس را به خانه بردند و به خوبی کار کردند. این است که بوسه به دست آنها بر همچون منی واجب است.