کد خبر: ۵۰۰۰۲۳
۱۹ آذر ۱۴۰۴ ۱۵:۳۲
تیتر کوتاه بررسی کرد:

ممنوعیت تصویر برداری در نمایشگاه مشهد / درآمد حوزه تصویر هم باید به جیب سایت دار برود

به گفته روابط عمومی نمایشگاه مشهد اگر شرکتی قصد داشته باشد تولید محتوای تجاری و تبلیغاتی برای شبکه‌های اجتماعی یا اهداف بازاریابی انجام دهد، باید ساز و کار آن از مسیر پیمانکار رسمی طی شود و این موضوع کاملا قانونی و شفاف است.
ممنوعیت تصویر برداری در نمایشگاه مشهد / درآمد حوزه تصویر هم باید به جیب سایت دار برود

نمایشگاه بین المللی مشهد که طی دو سال اخیر بدون مدیرعامل بوده و سکان داری آن یکی پس از دیگری به سرپرست های مختلف سپرده شده، حواشی خاص خودش را هم دارد.پی انتشار گزارش هایی از سوی تعدادی از فعالان رسانه ای در مشهد مبنی بر ایجاد محدودیت برای حضور عکاسان و فیلمبرداران در برخی رویدادهای نمایشگاهی، این موضوع از سوی تحریریه ما مورد پیگیری قرار گرفت. 

ظاهرا از این پس برای ورود تجهیزات تصویربرداری به نمایشگاه مشهد باید مجوزهایی اخذ شود که البته دریافت این مجوزها هزینه دربر خواهد داشت. حتی شرکت ها و غرفه داران نیز چنانچه قصد تصویربرداری از غرفه خودشان را داشته باشند، صرفا می توانند از پیمانکار نمایشگاه استفاده کنند. مگر اینکه شخص تصویربردار کارمند بیمه شده خودشان باشد.

پس از دریافت این گزارش ها، خبرنگار ما برای روشن شدن ابعاد موضوع، با مدیر روابط عمومی شرکت نمایشگاه های بین المللی خراسان رضوی گفت و گو کرد تا توضیحات رسمی این مجموعه در خصوص ادعاهای مطرح شده دریافت شود.

شیخانی در این گفت‌و‌گو عنوان کرد: محدودیتی برای فعالیت رسانه ها، خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران در مجموعه نمایشگاه بین المللی مشهد نداریم اما باید میان فعالیت رسانه‌ای و فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی تفاوت قائل شد. حوزه تبلیغات و مستندسازی تجاری، همانند بسیاری از مراکز نمایشگاهی کشور، از طریق پیمانکار و بر اساس ساز و کار قانونی مدیریت می‌شود.

وی گفت: این موضوع صرفا ناظر بر فعالیت‌های درآمدزای تبلیغاتی و بازاریابی است که ضوابط مشخص خود را دارد.

لزوم ارائه کارت شناسایی و معرفی نامه

مدیر روابط عمومی شرکت نمایشگاه‌های بین المللی مشهد تصریح کرد: هر فردی که بخواهد وارد یک مجموعه حقوقی شود، باید کارت شناسایی و در صورت لزوم معرفی نامه معتبر ارائه دهد. این یک رویه طبیعی و قانونی است. ما بسیاری از افرادی که به عنوان مستندساز یا عکاس وارد مجموعه می‌شوند را نمی‌شناسیم و طبیعی است که برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، رویه‌های شناسایی و صدور مجوز اجرا شود.

شیخانی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو تاکید کرد: در حوزه تصویر و تولید محتوای تبلیغاتی، یک پیمانکار از طریق مزایده قانونی انتخاب شده است. این پیمانکار به صورت انحصاری مدیریت امور بازاریابی تصویری نمایشگاه را بر عهده دارد.

وی گفت: اگر شرکتی قصد داشته باشد تولید محتوای تجاری و تبلیغاتی برای شبکه‌های اجتماعی یا اهداف بازاریابی انجام دهد، باید ساز و کار آن از مسیر پیمانکار رسمی طی شود و این موضوع کاملا قانونی و شفاف است.

نمایشگاه مشهد؛ مجموعه‌ای درآمد-هزینه‌ای

وی با اشاره به ماهیت مالی این مجموعه افزود: شرکت نمایشگاه‌های بین المللی مشهد یک مجموعه درآمد-هزینه‌ای است، نه یک مجموعه صد درصد دولتی. طبیعی است که بخشی از هزینه‌ها از محل فعالیت‌های قانونی تبلیغاتی و خدماتی تامین شود. ما موظف نیستیم بستری را فراهم کنیم که گروه‌های بازاریابی بدون هیچ گونه عایدی برای مجموعه فعالیت تجاری داشته باشند.

شیخانی با بیان این که پیمانکار حوزه تبلیغات از طریق مزایده رسمی انتخاب شده است، اظهار کرد: نزدیک به ۶ شرکت در این مزایده شرکت کردند و رقابت سالمی انجام شد و در نهایت پیمانکار قانونی برنده شد.

وی همچنین تاکید کرد: تمامی این فرآیند‌ها با نامه رسمی به برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها ابلاغ شده و هیچ گونه هرج و مرج یا رفتار سلیقه‌ای در این حوزه وجود ندارد.

مدیر روابط عمومی شرکت نمایشگاه‌های بین المللی مشهد در پایان گفت: ساماندهی فعالیت‌های تبلیغاتی و بازاریابی نه تنها مغایر قانون نیست، بلکه در مسیر شفاف سازی و نظم بخشی به فعالیت‌های نمایشگاهی انجام می‌شود.

تصویربرداری با سلیقه یک پیمانکار؟ 

در ادامه به سراغ یکی از کارشناسان صنعت رسانه در مشهد رفتیم. این فعال نمایشگاهی که نخواست نامش فاش شود به تیترکوتاه گفت: در این که سایت های نمایشگاهی باید به فکر ایجاد درآمدهای پایدار باشند شکی نیست. اما رویکرد انحصاری در کار تصویربرداری عملا ناممکن است. فرض کنیم در یک رویداد نمایشگاهی 300 شرکت حضور دارند. چطور می توان به تمام این شرکت ها گفت که شما صرفا قادر به تحمل سلیقه یک گروه تصویربردار هستید؟! 

وی تاکید کرد: موضوع مهمتری هم هست!  فرض کنیم در یک روز و در یک ساعت خاص 50 غرفه دار به تیم تصویربرداری نیاز داشته باشند. اگر هر تیم حداقل به 2 نفر نیروی انسانی و حداقل 2 دوربین نیاز داشته باشد، مجموعه ای که این مسئولیت را برعهده گرفته از کجا می خواهد 100 دوربین فیلمبرداری و عکاسی و 100 نفر نیروی تصویر بردار به نمایشگاه اعزام کند؟ 

کارشناس حوزه رسانه ادامه داد: بعد همین تیم باید 50 تدوینگر با 50 باکس تدوین هم در اختیار داشته باشد که بتوانند خروجی نهایی را در زمانی اندک به شرکت ها تحویل بدهند. این امر ناممکن است و صددرصد به ایجاد نارضایتی های بعدی در نمایشگاه مشهد منجر خواهد شد. 

وی در پایان تاکید کرد: همانطور که نمی توان غرفه سازی همه شرکت ها را به یک تیم سپرد، ایجاد انحصار در حوزه تصویر هم امکان پذیر نیست. ضربه چنین تصمیماتی را بخش خصوصی خواهد خورد. پیش بینی من این است که شرکت های برگزارکننده در صورت اجرای این طرح انحصاری با غرفه داران خود در مشهد به مشکل برخورده و شاهد ریزش مشارکت کنندگان در همه رویدادهای نمایشگاهی خواهیم بود.

اخبار
  • آخرین اخبار
  • پربازدید
  • پربحث
+ بیشتر
قیمت ارزهای دیجتال
قیمت سکه
قیمت ارز