حجت الاسلام اسماعیل صلواتی در خطبه های نماز جمعه این هفته قلعه رئیسی با دعوت همگان به رعایت تقوی الهی تصریح کرد: رهبر حکیم و عالیقدر انقلاب در دیدار رمضانی دانشجویان به دو رکن طرح دشمن برای ساخت یک دانشگاه غرب زده اشاره کردند و گفتند هویت زدایی از دانشگاه با تحقیر مبانی اندیشه ای و رویکرد تاریخی و ملی کشور و تحقیر گذشته کشور و انقلاب و به دنبال جایگزینی منظومه فکری غرب به جای هویت ملی و دینی است و رکن دوم طرح دشمن آرمان زدایی از دانشگاه که مصادیق آن بی تفاوتی به فقر و فساد و تبعیض و بی تفاوتی به سلطه فرهنگ غرب و کم کردن انگیزه ها به شاخصه های انقلابی و اسلامی و بیتفاوتی به بازگشت اسلام ناب و موضوع فلسطین است.
وی با بیان اینکه رهبر حکیم و عالیقدر انقلاب شهید مطهری را این چنین توصیف می کنند متفکر ژرف اندیش و پهلوان مبارزه با التقاط و یک روحانی متناسب با زمان و مصداق بارز مجاهد فی سبیل الله و نادره زمان ما و معلمی بزرگ برای دیروز امروز و فردای کشور و یک متفکر دین شناس مومن با اخلاص و پرکار؛ تاکید کرد: شهید مطهری یک اسلامشناس کامل و آشنا به همه زوایای اسلام و یک زمان شناس و یک دشمن شناس زبردست است و در نظام مقدس جمهوری اسلامی روز شهادت این عالم وارسته را به عنوان روز معلم نامگذاری کردند لازم است ابتدا از زحمات و تلاش ها و مجاهدت های این قشر شریف صمیمانه تقدیر و حق شناسی کنیم و جامعه را به تکریم و تعظیم این صنف عزیز دعوت کنیم.
صلواتی خاطرنشان کرد: کار معلم انسان سازی است رسالت اصلی و تعلیم و تربیت است نقش اول نقش انبیاست همه سعادت ها و شقاوت ها انگیزهاش از مدرسه هاست و کلیدش در دست معلم است و معلم باید خودش تربیت شده باشد تا بتواند تربیت کند و قبل از تربیت دیگران خودش باید تربیت شده باشد و قبل از اینکه با زبان تربیت کند باید با عمل و اخلاق و رفتار تربیت کند هنر معلم این است که جامعه و افراد را از آلودگی ها و انحراف ها و رزائل تطهیر کند.
وی با بیان اینکه معلمی که در جامعه خوبی ها و نیکی ها و ارزشها را ترویج می کند تمام جنبندگان روی زمین و ماهی های دریا و هر موجود زنده ای که در عالم است برای یک چنین معلمی طلب آمرزش می کنند و معلمان وارث انبیا هستند خاطرنشان کرد: باید اعمال و رفتار و اخلاق و منش معلمان یادآور انبیا در جامعه باشد انبیاء حق محور و عقل محور و عدل محور بودند و معلم باید وارث این فضیلت ها در جامعه باشد هنر معلم این است که عقل ها را شکوفا کند معلم در همه ابعاد علمی و دینی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و سبک زندگی باید وارث انبیا باشد کار معلم بیدار کردن جامعه است خودش زنده باشد تا بتواند جامعه را زنده و بیدار کند معلم چراغ هدایت جامعه است باید از دهان او و اخلاق و رفتار او نور خارج شود و روشنایی ایجاد کند و ذهن و دل و قلب دانش آموزان و جامعه را نورانی کند.
صلواتی گفت: اگر آموزش و پرورش به دنبال تحول است باید اول معلمان طیب و نورانی و طاهر تحویل جامعه دهد تا جامعه طیب طاهر و نورانی شود نقش معلم در جامعه تزکیه است خودش باید تزکیه شده باشد تا جامعه را به سمت تزکیه حرکت دهد اگر در جامعه گناه است ظلم هست و بندگی و عبادت خدا نیست معلوم است که معلم حقیقی در جامعه نیست آنجا که عبادت و بندگی و خدا است گناه نیست رذیله نیست فضائل و ارزش ها حاکم است حق و عقل و اهل حاکم است رعایت حق الله و حق النفس و حقالناس حاکم است است و جامعه از آلودگی ها به دور است آنجا معلم حقیقی حاکم است.
امام جمعه قلعه رئیسی یادآور شد: معلم قطب فرهنگی جامعه است معلم نماینده خداست و نباید به دنبال دلالی و درس فروشی در مقابل حقوق باشد باید احساس کند در مقابل جامعه مسئولیت دارد و متولی هدایت جامعه به سمت نور است و معلمی وارث انبیا است که جامعه را به سمت خدا و اهداف انبیا و امامین انقلاب و شهیدان حرکت دهد.
وی گفت: معلمی که بتواند دانشآموزی را از انحراف نجات دهد و به راه راست هدایت کند مثل این است که جهان را زنده کرده است و اگر باعث انحراف شود مثل این است که همه جهان را منحرف کرده است. معلمی که دارای ایمان و علم علم و عمل صالح و اهل رضا و تسلیم و تواضع در برابر پروردگار باشد و در جامعه تعلیم کرامت کند و جامعه را از ظلمت ها به سمت نور هدایت کند او معلم نمونه است خداوند متعال در قرآن بر چنین معلمانی که صاحب این ویژگی ها هستند صلوات می فرستد و شما برادران و مومنان هم بر این معلمان صلوات بفرستید.
آینده جامعه ما مرهون اخلاق و رفتار معلمان است اگر خانواده الهی شد محصول الهی است اگر مدرسه الهی شد محصول الهی است اگر خانه و مدرسه الله محور و نبی محور و ولی محور شدند جامعه م به همین صفات متصف می شود.
وی گفت: یکی از رسالت های آموزش و پرورش رعایت شأن و قداست و حرمت معلم است معلم باید در چشم متولیان تعلیم و تربیت عزیز باشد تا در جامعه عزیز شود اگر شأن و شوکت معلم رادر حد جناحهای سیاسی پایین آوردیم و معلم را قربانی جناحهای سیاسی کردیم این تحقیر معلم است معلم سرمایه جامعه است است ما باید قدردان و حق شناس و مراقب این سرمایه باشیم و لذا مجلس و دولت حل مسائل معلمان را اولویت خودشان قرار دهند.