محمود احمدی نژاد در رابطه با واردات خودرو گفت:
یک شعاری به نام حمایت از تولید داخل است. همه میگویند به به، عجب چیز خوبی است. حمایت از تولید داخل چیز خوبی است، همه ایرانیها میگویند خیلی عالی است. اما حمایت از تولید داخل چگونه باید انجام شود؟ به نام حمایت از تولید داخل، تولید در کشور نابود شده است، روش حمایت را میگویم. اینکه اجازه ندهیم هر چه که در داخل تولید میشود، وارد شود، این یعنی نابودی رقبا، یعنی یک چیزی بیرقیب میشود.
نکته مهمتر این است که میگوییم اگر خواست وارد شود، صد در صد عوارض میگیریم. این میدانید یعنی چه؟ یعنی اگر کسی خواست یک پژوی ۴۰۵ از خارج وارد کند، هر چه نرخ جهانی هست، صد در صد از آن عوارض میگیریم. یعنی نرخ آن دو برابر میشود. مفهوم آن این است که پژوساز داخلی تا دو برابر نرخ تمام شده، میتواند پژو را در داخل بفروشد. کجای دنیا چنین سودی را در جیب کارخانجات میریزند؟ نمونه ندارد، فقط در ایران اینگونه است. به چه دلیل ما باید این کار را انجام بدهیم؟ یعنی از جیب ۸۵ میلیون نفر برداریم و در جیب دو کارخانه بریزیم و اسمش را تولید داخل بگذاریم. اینها هم کلک هایی میزنند. میگویند اینها را یک میلیون نفر دارند تولید میکنند! اینها دروغ است. دو کارخانه هست که روی هم ۷۰-۶۰ هزار تا کارگر دارند. خیلی محترم و عزیز هستند ولی فقط ۷۰-۶۰ هزار نفر هستند. قطعه ساز و تعمیرکار که برای همه خودروها هست، به اینها ربطی ندارد. آیا میشود برای ۷۰-۶۰ هزار اشتغال، ۸۵ میلیون نفر را تحت فشار بگذاریم؟ وقتی اینها دارند با دو برابر نرخ و در صف میفروشند، انگیزهای برای بهبود کیفیت پیدا میکنند؟ حالا صد بخشنامه منتشر کنید؛ بخشنامه چیست؟ هر زمان که رفتیم واردات را به شیوهای درست آزاد کنیم، خودروسازها به مجلس رفتند و با نمایندگان وارد شور شدند، برخی نمایندگان هم بندگان خدا بیاطلاع هستند.
گویا در مجمع تشخیص مطرح شده است!
اصلا در مجمع مطرح نشده است. مجمع جای این بحثها نیست. اگر نظر بنده را میخواهید، میگویم حداکثر باید ۱۰ درصد از تولید داخل حمایت کنیم.
ولی بهانه مجمع را میآورند.
مگر مجمع میتواند راجع به خودرو نظر بدهد؟ یک هیات عالی نظارت وجود دارد که موضوعات آنها اصلا در مجمع نمیآید، اگر هم بیاید خلاف قانون است. یعنی چه؟ مردم میخواهند خودرو وارد کنند، شما حداکثر میتوانید بگویید ۱۰ درصد عوارض بپردازید، حالا ۱۰۰ درصد عوارض میگیرند، باز هم ممنوع میکنید. این یعنی نابود کردن کل ملت، یعنی یک ملت اسیر دو تا کارخانه هستند و هر کیفیتی بسازند، باید بخریم، دو برابر نرخ هم باید بخریم، خراب هم که میشود، تحویل نمیگیرد، هیچ تعهدی هم نمیدهد، ایمنی هم ندارد، قربانی هم باید بدهیم. حالا یک بخش ایمنی تصادفات است، تمام ستون فقرات مردم در این خودروهای بیکیفیت نابود میشود.
چرا بخش خصوصی در این زمینه وارد نمیشود؟
مگر اجازه میدهند که وارد شود؟ این دو کارخانه بخش خصوصی را له میکنند! این دو بر سر نانوشتهای توافق کردهاند که اجازه ندهند هیچکس دیگری وارد شود.
ما به بازدید یک کارخانه خودروسازی رفتیم که به عنوان یک دستاورد اعلام کردند ما خودکفا شده و از تولید داخل حمایت کردیم. گفتند ۹۸ درصد پراید، تولید داخل شده است. گفتم بارک الله، واقعا همین گونه است؟ گفتند بله. آن ماجراهای ارز پیش آمد، دیدیم یکباره نرخ پراید را بالا بردند. ما با آنها جلسه گذاشتیم. گفتم یادتان هست که میگفتید ۹۸ درصد پراید تولید داخل شده است؟ معنایش این است که تنها ۲ درصد آن از خارج وارد میشود. حالا اگر ارز ۳ برابر هم بشود، آن ۲، ۳ برابر شده و ۶ میشود. یعنی شما فقط باید ۴ درصد به نرخ پراید اضافه کنید. چرا ۱۰ میلیون روی نرخ پراید گذاشتید و پراید ۷ میلیونی را ۱۶ میلیون کرده اید؟ گفتند ما دروغ گفتیم که ۹۸ درصد تولید داخل شده است؛ ما قطعات را وارد کرده و خودرو را تولید میکنیم.