یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه مادران در دوران کرونا همگام با معلمان برای آموزش فرزندانشان زحمت کشیدند و دوره ابتدایی به جهت تاثیرگذاری دوره با اهمیتی است، اظهار کرد: طبق مطالعات انجام شده و گفتههای پزشکان، دوران پساکرونا ترسیم نشده است و دنیا در حال زندگی با کرونا است.
وی درباره رتبهبندی معلمان گفت: سال ۱۳۹۴ به نام رتبهبندی اقداماتی انجام شد در حالیکه هدف اصلی رتبهبندی آماده نگه داشتن و ارتقای صلاحیت معلمان برای ارتقای کیفیت نظام آموزش و پرورش است همچنین در سال ۹۸ نیز در دو اقدام شاهد افزایش حقوق به نام رتبهبندی بودیم که باعث مخدوش شدن آن شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در بودجه سال ۱۴۰۰ اعتباری را برای رتبهبندی معلمان تأمین نکرده بودند و منبع مالی موجود در بودجه ناپایدار است و درآمدی ندارد، گفت: شورای نگهبان به لایحه رتبهبندی معلمان اشکال اصل ۷۵ وارد کرده است.
نوری ادامه داد: به دنبال تأمین اعتبار رتبهبندی هستیم، دولت مصمم به اجراست براین اساس برای سال آینده ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع پایدار پیشبینی شده است، فردا جلسهای را در دولت داریم تا ایراد تأمین مالی رتبهبندی معلمان برای ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ برطرف شود و امیدواریم به نتیجه برسد.
وی متذکر شد: امکان این نبوده که در یک روز دو بار آن هم به صورت حضوری به دنبال پیگیری تأمین منابع مالی رتبهبندی نباشم، جلسه فردا بسیار مهم است و امیدواریم این موضوع در راستای تکریم مقام معلم به نتیجه برسد.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا با اجرای رتبهبندی به عنوان مثال حقوق معلمان از ۱۰ میلیون به ۱۵ میلیون تومان افزایش مییابد؟ گفت: خیر اعداد اینگونه نیست.
وی درباره اصلاح حقوق و بیمه معلمان خرید خدمات آموزشی متذکر شد: معلمان در هفته ۲۴ ساعت فعالیت میکنند اما معلمان خرید خدمات آموزشی را مانند واحدهای تولیدی در نظر گرفته بودند براین اساس باید در هفته ۴۴ ساعت فعالیت میکردند، توضیحات و استدلال آموزش و پرورش برای رفع مشکل پذیرفته شد و به استانها ابلاغ کردیم که ساعت کار معلمان خرید خدمات را ۲۴ ساعت و بیمه آنها را کامل در نظر بگیرند و مبنای محاسبه از اول مهر ۱۴۰۰ باشد.
نوری در ادامه به مصوبه هیات وزیران برای افزایش مربیان بهداشت مدارس اشاره کرد و گفت: هم اکنون به ازای هر ۷۵۰ دانشآموز به یک مربی بهداشت داریم که با مصوبه هیات وزیران به ازای هر ۴۸۰ دانش آموز یک مربی خواهیم داشت.
وزیر آموزش و پرورش افزود: علاوه بر رعایت پروتکلهای بهداشتی و دستورات ستاد ملی کرونا، مطالعات سازمان جهانی بهداشت و مطالعات میدانی ما از ۳۶ کشوری که در آنجا مدرسه ایرانی داریم نشان میدهد، کشوری مدارس را تعطیل نکرده است و یک کشور همسایه دو هفته به دلیل اومیکرون مدارس را تعطیل کرده بود از سوی دیگر وضعیت واکسیناسیون دانشآموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله ایران مناسبتر از برخی کشورها است و ۹۲ درصد دز اول واکسن را تزریق کردهاند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: به دلیل نگرانی اولیا و فضایی که ایجاد شد حتی در دورهای که مجوز ستاد ملی کرونا را برای بازگشایی مدارس داشتیم مشاهده شد برخی مدارس باز نشدند. باید با هدایت ستاد ملی کرونا و رعایت پروتکلهای بهداشتی، بازگشایی مدارس را جدی بگیریم.
نوری با اشاره به جمعیت ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری دانشآموزان کشور متذکر شد: نیمی از جمعیت دانشآموزان در دوره ابتدایی هستند.
وی درباره علت کمتر شدن حضور دانشآموزان در دوره متوسطه و ارتباط آن با ترک تحصیل بیان کرد: روند جمعیت بدین صورت است که تا سال ۱۳۹۰ جمعیت دانشآموزان در حال کاهش بود و از این سال به بعد ورودیها اضافه شد و تا سال ۱۴۰۵ افزایش جمعیت دانشآموزان ادامه دارد و افزایش جمعیت دوره ابتدایی به علت روند سینوسی افزایش جمعیت است.
وی بیان کرد: در دوره کرنا بازمانده از تحصیل در پایه اول ابتدایی بیشتر شد و در سایر پایههای تحصیلی نیز این اتفاق رخ داده و در دوران کرونا جمعیت دانشآموزان بازمانده و ترک تحصیل کرده بیشتر از دورانی بود که مدارس حضوری فعالیت میکردند.
وی در ادامه با اشاره به پیشرفتهای حوزه مدرسهسازی در دوران پس از انقلاب اسلامی گفت: سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانشآموز در سال ۵۷ معادل ۱.۴ متر بود که الان به ۵.۲ مترمربع رسیده است.
همچنین در دوران قبل از انقلاب ۵ مدرسه استعدادهای درخشان داشتیم که اکنون به ۷۰۸ مدرسه رسیده و ۱۴۱ برابر رشد داشته است.
وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای سند تحول بنیادین مطرح کرد: قرارگاهی را برای اجرای سند تحول ایجاد کردیم چون نیاز به کار ضرب العجلی دارد.
نوری ادامه داد: زیر نظامهای سند تحول بنیادین میتوانست در طول دو سال تدوین شود اما ۷ سال به طول انجامید، این سند نیاز به یک برنامه اجرایی یا نقشه راخ دارد و اکنون در حال ترسیم نقشه راه هستند تا بتوان به سند مدرسهای هم رسید و هر مدرسه متناسب با زیست بوم خود سند تحول را اجرا کند.
وی در المپیادهای دانشآموزی گفت: اوج المپیادها در ابتدای دهه ۷۰ و ایران جزو کشورهای سرآمد بود هماکنون وضعیت دچار افت شده است بنابراین یکی از جاهایی که نیاز به احیا دارد مرکز دانش پژوهان جوان است که در کمیسیون معین شورایعالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است تا پس از آن اساسنامه تدوین و واحدهای اقماری در استانها تأسیس شود.