کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۲۴۸

وقت افول دلار امریکا رسید؟ / نان این کارخانه‌ها در روغن است

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

وقت افول دلار امریکا رسید؟ / نان این کارخانه‌ها در روغن است

به گزارش تیتر کوتاه-روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) در تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۲۴ ( ۱۶ خرداد ۱۴۰۳) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

  • قیمت نفت در سرازیری سقوط

قیمت نفت حدود چهار ماه است که در پایین‌ترین سطح خود معامله می‌شود، زیرا گزارشی نشان داد که ذخایر نفت امریکا در حال افزایش است. موسسه نفت امریکا گزارش داد که ذخایر نفت امریکا در هفته گذشته ۴.۱ میلیون بشکه افزایش یافته است. برنت پس از بسته شدن برای پنجمین جلسه کاهشی در روز سه شنبه بالای ۷۷ دلار در هر بشکه معامله شد، در حالی که وست تگزاس اینترمدیت نزدیک به ۷۳ دلار بود.

  • گره اقتصاد استرالیا کور شد

اقتصاد استرالیا در سه ماه اول سال به سختی رشد کرد زیرا نرخ‌های بهره بالا و افزایش هزینه‌های زندگی فشار زیادی را هم بر خانوارها و هم بر فعالیت‌های اقتصادی کلی وارد کرد. تولید ناخالص داخلی این کشور نسبت به سه ماهه گذشته ۰.۱ درصد افزایش یافته است. این رشد کمتر از پیش‌بینی ۰.۲ درصدی اقتصاددانان بود. آخرین عملکرد اقتصادی سالانه، حتی بدون احتساب اثرات همه‌گیری ویروس کرونا، بدترین عملکرد اقتصادی از سال ۱۹۹۲ بوده است.

 

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

  • دلار امریکا رو به افول است؟

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که کاهش ارزش دلار در آینده همچنان ادامه دارد. تحلیلگران ماه هاست که کاهش ارزش دلار را پیش‌بینی می‌کنند. اما دلار امریکا با افزایش ۲.۹ درصدی شاخص دلار در امسال، به گسترش سلطه خود در برابر بیشتر ارزهای اصلی ادامه داد. دلیل قوی ماندن اقتصاد امریکا این است که نرخ بهره برای مدت طولانی تری بالا باقی مانده است. نظرسنجی اخیر رویترز نشان داد که انتظار می‌رود تورم تا اواخر سال ۲۰۲۵ بالاتر از هدف فدرال رزرو ۲. باقی بماند.

  • رشد دور از انتظار بزرگترین اقتصاد امریکای جنوبی

بر اساس آمار منتشر شده توسط موسسه جغرافیا و آمار برزیل (IBGE)، اقتصاد برزیل در سه ماهه اول امسال سالانه ۲.۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رشد داشته است. این رقم بالاتر از تخمین افزایش ۲.۲ درصدی بود، در حالی که بزرگترین اقتصاد امریکای جنوبی سالانه ۲.۱ درصد در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ رشد کرد. بر اساس ارقام IBGE، بخش صنعت و خدمات به ترتیب ۲.۸ درصد و ۳ درصد رشد سالانه داشتند، اما بخش کشاورزی به صورت سالانه ۳ درصد کاهش یافت.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

  • نان کارخانه‌های امریکایی در روغن است

بر اساس آمار وزارت بازرگانی که روز سه شنبه منتشر شد، سفارشات کارخانه‌های ایالات متحده در ماه آوریل مطابق با تخمین‌های بازار، ۰.۷ درصد افزایش یافت. ارزش سفارش‌های خرید جدید ارائه‌شده به تولیدکنندگان با افزایش ۴.۳ میلیارد دلاری به ۵۸۸.۲ میلیارد دلار رسید. این رشد در سه ماه اخیر به صورت متوالی اتفاق افتاده است. سفارشات جدید برای کالاهای بادوام تولیدی در آوریل ۱.۸ میلیارد دلار یا ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۲۸۳.۹ میلیارد دلار رسید.

  • نرخ تورم ترکیه سر به فلک کشید

تورم ترکیه در ماه گذشته بیش از حد انتظار افزایش یافت. تورم در ماه مه به ۷۵.۵ درصد سالانه رسیده است، در حالی که در ماه گذشته کمی کمتر از ۷۰ درصد بود. محمد مرجان، اقتصاددان ارشد بانک ING ترکیه گفت: تورم سالانه در ماه می‌به اوج خود رسید. قیمت‌ها در ماه مه بر اساس برنامه‌های بانک مرکزی به دنبال شیوه‌های اقتصادی سنتی‌تر از زمان انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سال گذشته، به اوج خود رسید.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر