در مسیر بازاریابی O۲O

میثم کیهانی- مدیر بازاریابی شرکت اوزون

در مسیر بازاریابی O۲O

بر اساس داده‌های خرده‌فروشی آنلاین در سال ۲۰۲۲ که توسط سایت statista ارائه شده، چهار درصد از خرید و فروش بازار خرده‌فروشی به‌صورت آنلاین انجام شده است و این در حالیست که در چین این میزان به ۴۶ درصد، انگلستان ۳۶ درصد، کره جنوبی ۳۲ درصد و دانمارک و ترکیه ۲۰ درصد رسیده است. داده‌کاوی این آمار مشخص کرده تا ۵ سال آینده سهم خرده‌فروشی چین ۱۲ درصد، هند ۱۴ درصد، کانادا و ایالات متحده ۱۱ درصد، اندونزی ۱۰ درصد و انگلستان ۸ درصد افزایش خواهند یافت.

اما با توجه به گزارشات سایت‌های فروش داخلی که در سال ۱۴۰۲ منتشر شده مبین این مسئله است که در ایران سهم خرده فروشی آنلاین ۴ درصد می‌باشد که به دلیل محدودیت‌های زیرساختی در کشور و... فاصله زیادی با کشورهای هایی همچون چین و امریکا و ترکیه داریم.

امروز خرده‌فروشان آنلاین در کشور در حال سهم گرفتن از یکدیگر هستند یعنی سهم گرفتن از همان ۴ درصد، در صورتی که ۹۶ درصد بازار آفلاین یک فضای کاملا بکر برای آنها می‌باشد. در دنیا هم شرکت‌های بزرگی به این موضوع برخورد کردند تا در نهایت با استفاده از استراتژی بازاریابی (O۲O) مسیر خود را تغییر دادند.

در واقع (O۲O) یک استراتژی بازاریابی تجارت آنلاین به آفلاین است که مشتریان بالقوه را از کانال‌های آنلاین برای خرید در فروشگاه‌های فیزیکی یا آفلاین جذب می‌کند. به زبان ساده تر، بازاریابی آنلاین به آفلاین (O۲O) سیستمی است که از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال آنلاین برای افزایش ترافیک و آشنایی مشتریان با مراکز فروش فیزیکی استفاده می‌شود. تجارت آنلاین به آفلاین (O۲O) مشتریان را در فضای آنلاین همانند شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن ها، تبلیغات آنلاین، ایمیل و... شناسایی می‌کند و سپس از ابزارها و رویکردهای مختلفی برای ترغیب مشتریان به ترک فضای آنلاین استفاده می‌کند.

یک مثال رایج در این مورد: وقتی مشتری ایمیلی مبنی بر ارائه کد تخفیف دریافت می‌کند، سپس برای استفاده از این کد و خرید به فروشگاه حضوری مراجعه می‌کند.این نوع استراتژی شامل تکنیک هایی در بازاریابی آنلاین با نام بازاریابی آجر و ملات است.

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از بازاریابی (O۲O) این است که امروزه تغییر رفتار مشتریان آفلاین به آنلاین خیلی سخت شده است و یا این تغییر هزینه زیادی نیاز دارد و خیلی از کاربران اقلام زیادی را کماکان دوست دارند به صورت آفلاین و یا همان حضوری خرید کنند همانند خرید‌های سوپرمارکتی، کیف و کفش و خودرو و...

هدف تجارت آنلاین به آفلاین ایجاد آگاهی از محصول و خدمات به صورت آنلاین است که به مشتریان بالقوه امکان می‌دهد در مورد پیشنهادات مختلف تحقیق کنند و سپس برای خرید از فروشگاه محلی دیدن و در نهایت خرید کنند.

خرید Whole Foods Markets توسط آمازون و اقدام علی‌بابا برای تقویت استراتژی (O۲O) است یا خرید Jet.com توسط Walmart و... که این نشان دهنده علاقه غول‌های تجارت الکترونیک و حرکت به سمت تجارتی است که کانال‌های آنلاین و آفلاین را ترکیب می‌کند.

در فضای دیجیتال، هدف‌گیری دقیق جمعیتی، ردیابی و جذب مخاطب می‌تواند به صورت برنامه‌ای و در مقیاس بزرگ انجام شود بنابراین با استفاده از فناوری‌های پیشرفته آنلاین، تاثیر بازاریابی برای خرده فروشان بسیار گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌شود.

با ترکیب داده‌های کمپین‌های بازاریابی آنلاین، شرکت‌ها و برندها می‌توانند رفتار مصرف‌کننده را با دقت بیشتری درک کنند و به نوبه خود، می‌توانند انتظارات مشتری را بهتر مدیریت و برآورده کنند.

ROPO چیست؟

اعتقاد بر این است که ROPO یا همان Research Online، Purchase Offline (تحقیق آنلاین، خرید آفلاین) پیش ماده (O۲O) است. ROPO اصطلاحی است که توسط شرکت گوگل مطرح شده و بیانگر رفتار خرید کاربران است. بر اساس اطلاعات و داده‌های تجزیه و تحلیل شده به فروش شرکت‌ها کمک زیادی می‌کند.

موضوع مهمی که نمی شود از آن صرف نظر کرد این است که در حال‌حاضر افراد بیشتری از اینترنت برای بهبود راه‌های خرید خود استفاده می‌کنند. طبق گزارشات مختلف در حدود ۸۸ درصد از خریداران جهانی قبل از خرید اولیه، در اینترنت تحقیق و بررسی می‌کنند. این در حالی است که در ۱۱ کشور از ۱۲ کشور، از هر ۱۰ نفر ۹ نفر در مورد محصول و برند مدنظرشان تحقیق می‌کنند تا در نهایت خرید فروشگاهی خود را انجام دهند.

بدیهی است که درک این رفتارها به مدیران بازاریابی اجازه می‌دهد تا کارهایی مناسب را بیش از ارائه نکات تحقیقاتی برای مصرف‌کنندگان انجام دهند. اینجاست که بازاریابی (O۲O) وارد می‌شود.رویکردهای آنلاین و آفلاین از داده‌های مصرف‌کننده استفاده می‌کند تا راه‌های پیچیده و یکپارچه‌ای را بین دنیای واقعی و دیجیتال فراهم کنند.

ما نیز در اکوسیستم اوزون تلاش میکنیم تا با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی (O۲O) مشتریان آنلاین را به فروشگاه‌های آفلاین و بلعکس هدایت کنیم.

اکوسیستم اوزون متعلق به گروه صنعتی گلرنگ است که با توجه به پازل‌های فراوان آفلاین و آنلاینی که گلرنگ دارد (آفلاین مثل فروشگاه‌های افق کوروش در سراسر کشور و آنلاین مثل تپسی، اکالا، دارتیل، افود، زپ، الوپیک، فیلم نت و... ) تلاش می‌کند تا با بهره گیری از بازاریابی (O۲O) طیف مشتریان را بزرگتر و در عین حال هزینه جذب مشتری (Customer Acquisition Cost) را مدیریت و کاهش دهد.

اوزون دارای سه لاین مجزا به نام‌های اوزون سوشال، اوزون کارت و اوزون استدیو می‌باشد که Gamification و افزایش قدرت خرید مسولیت اوزون سوشال که یک شبکه اجتماعی خرید است می‌باشد همچنین تجمیع و تسهیل کردن دارایی‌های مشتریان و درگاه پرداخت مسولیت اوزون کارت می‌باشد و اوزون استدیو بازوی تولید محتوا خلاق و بازاریابی اوزون می‌باشد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد