گلوبال تایمز؛۲/۴

برنامه «موسسه رند» برای مدیریت اغتشاش

برنامه «موسسه رند» برای مدیریت اغتشاش

در بخش دوم از گزارش منتشر شده درباره تلاش‌های سایبری سازمان سیا برای مدیریت اعتراضات در کشورهای جهان به فعالیت‌های اندیشکده رند اشاره شده است.

به گزارش تیم بین الملل تیتر کوتاه، روزنامه چینی «گلوبال تایمز» در گزارشی اختصاصی اقدام به بررسی 5 روش سازمان سیا برای براندازی نرم در کشورهای مختلف کرده است که بنا داریم طی 4 شماره متن کامل این گزارش را منتشر کنیم. 

مشاهده بخش اول گزارش

بخش دوم گزارش به شرح زیر است:

اولین مورد، ارائه خدمات ارتباطی شبکه رمزگذاری شده است. به منظور کمک به معترضان در برخی از کشورهای خاورمیانه برای حفظ تماس و جلوگیری از ردیابی و دستگیری، یک شرکت آمریکایی که براساس گزارش های موجود، سابقه فعالیت نظامی در ایالات متحده دارد، فناوری TOR را ایجاد کرد که این امکان را به کاربرانش می داد تا به صورت مخفیانه بتوانند در اینترنت فعالیت کنند.

سرورها تمام اطلاعاتی را که از طریق آنها عبور می کند را رمزگذاری می کنند تا به کاربران مشخص این امکان داده شود به صورت ناشناس در فضای وب گشت و گذار کنند. پس از راه‌اندازی این پروژه توسط شرکت‌های آمریکایی، این نرم افزار بلافاصله در اختیار عناصر ضددولتی در ایران، تونس، مصر و سایر کشورها و مناطق مورد نظر سازمان سیا قرار گرفت تا اطمینان حاصل شود که آن دسته از معترضان جوانی که می‌خواهند حاکمیت دولت خود را متزلزل کنند، بتوانند بدون نظارت نهادهای امنیتی به فعالیت خود در فضای وب ادامه دهند.

روش دوم ارائه خدمات ارتباطی آفلاین است. به عنوان مثال، برای اطمینان از اینکه پرسنل ضد دولتی در تونس، مصر و سایر کشورها همچنان می توانند در صورت قطع اینترنت با دنیای خارج در تماس باشند، گوگل و توییتر به سرعت سرویس ویژه ای به نام Speak2Tweet راه اندازی کردند که به صورت رایگان، امکان شماره گیری و آپلود یادداشت های صوتی را در اختیار کاربران قرار می دهد. این پیام‌ها به‌طور خودکار به توییت‌ها تبدیل شده و سپس در اینترنت آپلود می‌شوند و از طریق توییتر و دیگر پلتفرم‌ها منتقل شده تا به صورت عمومی منتشر شوند و به این صورت گزارش های لحظه ای در فضای مجازی منتشر شود.

روش سوم، ارائه ابزارهای فرماندهی در محل برای تجمع و تحرکات میدانی بر پایه اینترنت و ارتباطات بی سیم است. در این گزارش اشاره شده است که اندیشکد RAND ایالات متحده، چندین سال را صرف توسعه فناوری تغییر رژیم به روش غیر سنتی به نام Swarming کرده است. این ابزار برای کمک به عده زیادی از جوانان که از طریق اینترنت به هم متصل هستند، استفاده می شود تا به آنها کمک کند به جنبش اعتراضی تلفن همراه «یک شلیک برای مکان دیگر» بپیوندند و از این طریق بتوانند فرماندهی در محل اعتراضات را تا حد زیادی تقویت کنند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها