کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۱۵۴

دلار آمریکا اوج گرفت / علت افزایش ناگهانی قیمت قهوه

در بخش کیوسک انلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

دلار آمریکا اوج گرفت / علت افزایش ناگهانی قیمت قهوه

به گزارش تیتر کوتاه-روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) در تاریخ ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ ( ۲۶ دی ماه ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

  • وام ۵ میلیارد دلاری برای تولید باتری‌های لیتیومی

Northvolt، یک شرکت سوئدی که باتری‌های لیتیوم یونی تولید می‌کند، روز سه‌شنبه اعلام کرد که وام ۵ میلیارد دلاری را دریافت کرده است که بزرگترین وام در نوع خود برای پروژه‌های سازگار با محیط‌زیست در اروپا است. این بودجه از برنامه‌های این شرکت برای توسعه کارخانه باتری خود در شمال سوئد حمایت می‌کند. این شرکت به تازگی بیش از ۱۳ میلیارد دلار برای توسعه تجارت خود در سوئد، لهستان، آلمان، ایالات متحده و کانادا هزینه کرده است. بدهی جدید، که شامل تامین مالی مجدد ۱.۶ میلیارد دلاری جمع آوری شده در سال ۲۰۲۰ است، توسط گروهی متشکل از ۲۳ بانک تجاری و همچنین بانک سرمایه‌گذاری اروپا و بانک سرمایه‌گذاری شمال اروپا ارائه می‌شود.

  • نشانه‌های رشد دوباره دومین اقتصاد بزرگ جهان

گروه Rio Tinto، بزرگترین صادرکننده سنگ آهن در جهان، بر این باور است که تلاش‌های دولت چین برای تقویت اقتصاد به بهبود آهسته این کشور در امسال کمک خواهد کرد. این گروه روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقتصاد چین در اوایل سه ماهه چهارم، علائمی از ثبات را نشان داد، زیرا افزایش هزینه‌ها در زیرساخت‌ها و تولید، به جبران ضعف طولانی مدت در بخش املاک کمک کرد. پیش‌بینی می‌شود اقتصاد چین در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ رشد بیشتری داشته باشد. با این حال بخش املاک و مستغلات همچنان ضعیف است. در سال ۲۰۲۳، قیمت سنگ آهن حدود ۲۰ درصد افزایش یافت، اما در سال ۲۰۲۴ تاکنون حدود ۸ درصد کاهش یافته است. دلیل این اتفاق این است که مردم نگران هستند که تقاضای چین برای سنگ آهن و فولاد به اندازه کافی نبوده است.

 

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

  • خلاقیت این شرکت در افزایش قدرت خودروهای برقی

باتری‌های حالت جامد نوید ذخیره‌سازی انرژی بیشتر، برد رانندگی طولانی‌تر و شارژ سریع‌تر را برای نسل بعدی خودروهای برقی دارند. با وجود دهه‌ها تحقیق و میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری، آینده آنها هنوز مبهم به نظر می‌رسد. استارت آپ امریکایی QuantumScape که با شش خودروساز از جمله فولکس واگن معامله می‌کند، یک سلول حالت نیمه جامد ساخته است که از فلز لیتیوم، جداکننده سرامیکی و الکترولیت مایع استفاده می‌کند. این شرکت می‌گوید که می‌تواند برد رانندگی خودروهای برقی را از ۳۵۰ مایل به ۴۰۰-۵۰۰ مایل افزایش دهد که افزایشی بین ۱۴ تا ۴۳ درصد است.

  • برنامه ثروتمندترین فرد جهان برای هوش مصنوعی

ایلان ماسک گفت که از اینکه تسلا را به یک بازیکن بزرگ در هوش مصنوعی و روبات‌ها تبدیل کند، احساس خوبی نخواهد داشت، مگر اینکه حداقل ۲۵ درصد از کنترل رای در شرکت را در اختیار داشته باشد، که تقریباً دو برابر بیشتر از اکنون است. ماسک، ثروتمندترین فرد جهان، درحال‌حاضر حدود ۱۳ درصد از سهام تسلا را پس از فروش میلیاردها دلار سهام در سال ۲۰۲۲، در اختیار دارد. ایلان ماسک درحال‌حاضر به دلیل بسته حقوقی خود مورد شکایت قرار گرفته است. یکی از سهامداران تسلا، ریچارد تورنتتا، در سال ۲۰۱۸ شکایتی را تنظیم کرد و ادعا کرد که ماسک از موقعیت قدرتمند خود در هیات مدیره تسلا برای دریافت بسته حقوقی بسیار بزرگ بدون نیاز به کار تمام وقت در شرکت استفاده کرده است.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

  • دلار امریکا اوج گرفت / قیمت طلا سقوط کرد

ارزش دلار امریکا به دلیل افزایش بازده اوراق قرضه دولتی امریکا به بالاترین سطح در یک ماه گذشته رسید. همزمان بازارهای سهام در آسیا کاهش یافت. قیمت طلا کاهش یافت و بازدهی اوراق قرضه دولتی امریکا به ویژه برای اوراق ۱۰ ساله و ۲ ساله در نخستین روز معاملات از روز جمعه افزایش یافت. معامله گران منتظرند تا بشنوند که کریستوفر والر، رئیس فدرال رزرو در سخنرانی خود در اواخر امروز در مورد اینکه آیا بانک مرکزی با انتظارات کاهش نرخ بهره در ماه مارس مخالفت خواهد کرد یا خیر، چه می‌گوید.

  • قیمت قهوه صعودی شد

ویتنام، بزرگترین تولید‌کننده دانه‌های قهوه با طعم قوی، ممکن است قهوه کمتری صادر کند زیرا برخی از کشاورزان دانه‌های بیشتری را برای خود نگه می‌دارند. همچنین، نگرانی‌های بیشتری در مورد عرضه محدود از منطقه دریای سرخ به دلیل تولید قهوه کمتر در آنجا وجود دارد. برخی از کشاورزان به امید به‌دست آوردن قیمت‌های بهتر، فروش قهوه خود را متوقف می‌کنند. در عوض، آنها با فروش میوه هایی خاص درآمد کسب می‌کنند. قیمت قهوه روبوستا که برای نوشیدنی‌های فوری و اسپرسو استفاده می‌شود، درحال‌حاضر بسیار افزایش یافته است.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر