قیمت دلار | نرخ ارز | بازار ارز

سیگنال مثبت کاهش نرخ بهره به بازارهای مالی

به دنبال اطمینان بیشتر بازارها از پایان یافتن چرخه افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، بازارهای سهام‌ وال‌استریت با رشد روبه‌رو شدند.

سیگنال مثبت کاهش نرخ بهره به بازارهای مالی

دلار آمریکا به عنوان ارز ملی ایالات متحده و یکی از ارزهای پایه جهان، نقش بسیار حیاتی در اقتصاد جهانی دارد. به عنوان ارز معاملاتی بین‌المللی، دلار در تجارت جهانی و انتقال ارزش در سطح جهان به کار می‌رود. وضعیت برتر دلار به عنوان ارز انتخابی برای ذخیره ارزش در بانک‌های مرکزی کشورها و صنایع نفتی جهانی تاثیرگذار است. این وضعیت به ایالات متحده امکان تأثیرگذاری بیشتر در امور بین‌المللی و کنترل بیشتری بر بازارهای مالی جهانی را می‌دهد. همچنین، تحریم‌ها و سیاست‌های اقتصادی ایالات متحده تحت تأثیر قرار گرفته و توسط دلار قدرت تأثیرگذاری بیشتری دارند.

شاخص‌های اصلی بازارهای سهام وال‌استریت در روز پنجشنبه (۲۳ آذر) افزایش یافت و در این میان سهام شرکت اپل یک روز پس از آن که فدرال رزرو سیگنال پایان کمپین افزایش نرخ بهره را به بازارها ارسال کرد، به بالاترین سطح تاریخی خود رسید. سهام شرکت اپل با ثبت بالاترین رکورد روزانه به ۱۹۹/۶۲ دلار رسید که ۰/۲ درصد نسبت به رکورد پیشین خود بیشتر است.

همانطور که انتظار می‌رفت، فدرال رزرو در روز چهارشنبه (۲۲ آذر) نرخ‌ بهره را بدون تغییر گذاشت و جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، اعلام کرد سیاست افزایش نرخ بهره احتمالا پایان یافته است زیرا تورم سریع‌تر از حد انتظار در حال کاهش است.

فدرال رزرو از مارس ۲۰۲۲ در تلاش برای مهار بالاترین میزان تورمِ دهه‌های اخیر آمریکا، نرخ بهره بانکی را به ۵/۲۵ درصد رساند. در جلسه روز چهارشنبه فدرال رزرو، ۱۷ نفر از ۱۹ مقام این بانک پیش‌بینی کردند نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۲۴ کمتر از سطح فعلی خواهد بود.

این رویکرد بانک مرکزی آمریکا باعث افزایش ارزش سهام‌ها شد، به طوری که شاخص میانگین صنعتی داوجونز رکورد جدیدی را ثبت کرد و هفت بخش از ۱۱ بخش اس‎ اندپی ۵۰۰  با رشد همراه شدند.

بازارها اکنون با احتمال ۸۳/۷ درصد پیش‌بینی می‌کنند نرخ بهره بانکی در مارس ۲۰۲۴ میلادی ۰/۲۵ درصد کاهش می‌‎یابد، در حالیکه پیش از رویکرد جدید فدرال رزرو، آن‌ها شانس این اتفاق را حدود ۵۰ درصد می‌دانستند.

در این میان، بازده اوراق قرضه دولتی  ۱۰ ساله آمریکا بیشتر کاهش یافت و ارزش دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح در چهار ماه اخیر سقوط کرد.

 
 
 

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر