پیش بینی قیمت مسکن | زنگ خطر افزایش قیمت مسکن | قیمت‌ خانه

قیمت مسکن از این تاریخ صعودی می شود / برای خرید خانه دست بجنبانید

کارشناسان اقتصادی، با نزدیک شدن به پایان سال ۱۴۰۲، پیش‌بینی می‌کنند که قیمت خانه صعودی می شود. علت اصلی این رکود را کنترل دستوری نقدینگی توسط دولت می‌دانند، که به دلیل کسری بودجه شدید، ادامه آن در آینده قابل انتظار نیست. این شرایط باعث کاهش معاملات و افزایش فاصله میان درآمد و قیمت مسکن شده است.

قیمت مسکن از این تاریخ صعودی می شود / برای خرید خانه دست بجنبانید

بازار مسکن یکی از بزرگترین بازارهای جهان است و تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. عواملی مانند نرخ بهره، تورم، درآمد مردم، تغییرات جمعیتی، تغییرات قوانین و مقررات، تغییرات در بازار سرمایه و سیاست‌های دولتی می‌توانند بر بازار مسکن تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، افزایش نرخ بهره می‌تواند باعث کاهش تقاضا برای خرید مسکن شود، در حالی که کاهش نرخ بهره می‌تواند باعث افزایش تقاضا و قیمت مسکن شود. همچنین، تورم می‌تواند باعث افزایش قیمت مسکن شود و درآمد مردم نیز می‌تواند بر توانایی آن‌ها در خرید مسکن تأثیر بگذارد. در نهایت، تغییرات در قوانین و مقررات می‌تواند باعث تغییرات در بازار مسکن شود، به عنوان مثال، تغییرات در مالیات مسکن می‌تواند باعث کاهش یا افزایش تقاضا و قیمت مسکن شود.

با وجود ادامه رکود در بازار مسکن ایران، کارشناسان اقتصادی ضمن تحلیل عوامل موثر بر این شرایط معتقدند که با نزدیک‌ شدن به روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، قیمت‌ خانه در بازار ایران بار دیگر سیر صعودی خواهد یافت.

در شرایطی که پس از جهش دو‌ ساله قیمت مسکن، روند صعودی قیمت‌ها از تابستان سال ۱۴۰۲ به دلیل انجام نشدن معاملات متوقف و حتی در برخی مناطق تهران نزولی شد، فعالان بازار مسکن بر این باورند که عامل اصلی این رکود کنترل دستوری نقدینگی از سوی دولت بود که به‌ دلیل کسری بودجه شدید، ادامه‌ آن در اواخر سال دیگر ممکن نخواهد بود.

حسن محتشم، عضو هیئت‌مدیره انبوه‌سازان استان تهران، از جمله فعالان حوزه مسکن است که دورنمای بازار را همراه با سیر صعودی قیمت‌ها می‌بیند و معتقد است: «دولت پس از افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن، نقدینگی را کنترل کرد. به همین دلیل می‌بینیم که بازار مسکن حدودا چهار ماه است در رکود به سر می‌برد.»

به گفته محتشم، این رویه که دولت‌ از طریق بانک‌ها نقدینگی را کنترل کند و اجازه ندهد معامله‌ای انجام شود، پیش‌تر در دیگر دولت‌ها هم انجام شده بود اما این فعال حوزه مسکن می‌گوید چنین الگویی را نمی‌توان در درازمدت ادامه داد و تاکید کرد: «به سبب امکان ادامه‌دار بودن کنترل دستوری نقدینگی و رشد متناسب عرضه و تولید، جهش قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود.»

محتشم تجربه کنترل دستوری نقدینگی در دهه ۹۰ را یادآور شد و به رها شدن فنر قیمت‌ها در آن سال‌ها که باعث شد قیمت مسکن ظرف یک دهه ۱۲ برابر شود، اشاره کرد.

استدلال اقتصاددانان در خصوص ایجاد رکود تعمدی در بازار مسکن به‌ قصد ممانعت از روند افزایش قیمت‌ها در حالی مطرح شد که مدیران دولت با اعلام آمار بانک مرکزی در مورد کاهش قیمت‌ها در تهران، مدعی کنترل بحران تورم در بخش مسکن‌اند.

طبق آمارهای بانک مرکزی، متوسط رشد منفی ماهانه قیمت یک مترمربع واحد مسکونی معامله‌شده در شهر تهران در سه ماه فصل تابستان به ترتیب معادل منفی ۲.۲، منفی یک و منفی ۰.۶ درصد بوده است. هرچند بر اساس آمارهای منتشر‌شده، روند کاهش قیمت مسکن فراگیر نبوده و در شهر تهران نیز بیشتر سهم این کاهش قیمت در منطقه ۱ رخ‌ داده است.

این آمار در عین‌ حال مشخص می‌کند که عامل اصلی کاهش قیمت‌ها کاهش معنادار میزان معاملات انجام‌شده است. تعداد واحدهای مسکونی آپارتمانی معامله‌شده در شهر تهران در شهریور ۱۴۰۲ به دو هزار و ۶۰۰ مورد رسید که نسبت به ماه قبل از آن و ماه مشابه در سال قبل از آن به ترتیب ۱۰.۱ و ۵۶.۷ درصد کاهش داشت.

نکته مهم این است که اگرچه در شهریور متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای واحدهای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به نسبت ماه مرداد،  ۰.۶ درصد کاهش داشت، به نسبت ماه مشابه در سال قبل از آن ۷۴.۳ درصد افزایش یافت.

منصور غیبی، کارشناس حوزه مسکن، نیز می‌گوید هرچند می‌توان انتظار داشت که دست‌کم تا پایان سال، رکود فعلی بر بازار حکم‌فرما باشد، سال ۱۴۰۳ بازهم رشد قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود. به گفته غیبی، دولت تعمدا گردش سرمایه در حوزه اقتصاد مسکن را قفل کرده است و آمار معاملات در تهران با منطق معمول بازار همخوانی ندارد که این به ضرر اقتصاد است.

غیبی تاکید کرد فنری که دولت به شکل دستوری فشرده است، در نهایت رها می‌شود و نه‌تنها موج افزایش قیمت‌ها را در پی خواهد داشت که رشد هیجانی میزان معاملات را نیز به دنبال دارد

نکته دیگری که در پیش‌بینی آینده قیمت‌ها در بازار مسکن نقش دارد، مسئله سطح توان مالی جامعه است که کاهش میزان معاملات نشان‌دهنده آن است که سطح درآمد مردم به نسبت رشد قیمت مسکن پایین آمده و رویای خانه‌دارشدن را از دسترس طبقات پایین و متوسط جامعه دورتر کرده است.

موضوع افزایش فاصله میزان درآمد و هزینه‌ها و افزایش میزان فقر و رشد چشمگیر نرخ تورم سبب شده است بخشی از مردم ناچار به فروش ملک و اجاره شوند. رویه‌ای که در صورت صحت، بازار را بیشتر در اختیار دلالان و افرادی قرار می‌دهد که خرید مسکن را سرمایه‌گذاری می‌دانند و به اجاره‌ دادن ملک تمایل کمتری دارند؛ موضوعی که شوک افزایش قیمت در بخش اجاره مسکن را به دنبال خواهد داشت.

مجموعه شرایط موجود در بازار مسکن افزایش قیمت مصالح و هزینه‌ تعمیر و نگهداری و خلف وعده دولت در موضوع سرمایه‌گذاری برای ساخت واحدهای مسکونی ارزان‌قیمت طی دو سال گذشته هیچ‌کدام دورنمای روشنی پیش روی این بازار و حل مشکلات آن قرار نمی‌دهند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • د

    شما که قیمت مسکن را الان جندساله دارید جهشی زیاد میکنید فکر مستاجرها را نمیکنید ؟ آخه با این افزایش جزیی دستمزدها چجوری میشه اجاره مسکن داد ؟!!!!

  • ناشناس

    سازندگان مسکن از آرزوهای خود برای رشد قیمت مسکن می گویند. ولی به هرحال قیمت های میلیاردی در توان خریداران واقعی مسکن نیست.

  • ب غ

    بدانید خریداری نیست چون هیچکس بجز خودتان پول ندارد که یکشبه۳۰تا۵۰برابرشده باشد،مردم به نصف این قیمت‌ها هم توان خریدندارند

  • ناشناس

    ماها زیر همین قیمت‌ها کم آورده ایم .یه روزی عقابی به گنجشکی گفت که
    من تخمی که می‌گذارم به مراتب از تخمی که تو می‌گذاری بزرگتر هست برای تو خیلی کوچکه در پاسخ گنجشک گفت برای همین تخم کوچک چشمهایم از کاسه زده بیرون .خلاصه که با این اخبار خوش آیند خدا بدادمان برسه

  • ناشناس

    سلام:سالهاست که درمشاوراملاک ففعالیت دارم تحلیل انجام گرفته براساس داده های ذهنی سالهای قبل انجام گرفته ودرآن هیچ توجهی به فاصله بی سابقه درآمدهاباقیمت مسکن نشده است آنچه ببیش ازهرچیزمنجربه رکودمعاملات مسکن شده است عدم قدرت خریداست که اگربه آن توجه کنیم حداقل تادوسال آینده نه تنهاافزدایشی درقیمت مسکن نخواهیم داشت بلکه شاهدکاهش قیمت درمیان فروشندگان انبوه سازوافرادنیازبه نقدینگی خواهیم بود

  • مشاور املاک

    آقا خیالت جمع تو جیب این ملت دیگه پول نیست وسلام

  • علیرضا

    هر وقت دلالان و مفت خوران مسکن کنار رفتند وراحت شدیم ما خواهیم تونست خانه بخریم.

  • ناشناس

    چه کسی می‌تونه بااین قیمتهای کذایی خانه بخرد

  • بازنشسته

    در کدام کشور زندگی می‌کنید آقایان به اصطلاح کارشناس ،در جامعه چرخی بزنید می فهمید که اگر خرید و فروش خانه ای انجام نمی‌شود بخاطر افزایش چندبرابری قیمت‌ها می‌باشد و اینکه وام مسکن هم جواب گو نیست،خانه ی 60متری که دوسال پیش 350میلیون بود الان 1350میلیلرد شده است و مردم قدرت خرید ندارند

  • محمد

    با سلام متاسفانه بار دیگر دستها و لابی های سود جوی مسکن و همچنین دستهای املاکی های سود جو به کار افتاده تا اینکه بار دیگر فنر دیگری را رها کنند.چرا به فکر مردم بی خانمان نیستید ؟مستاجران چکار کنند.بس کنید .املاکی های سود جو را محاکمه و بازخواست کنید.

  • ناشناس

    بزا هی گرون بشه ماک نمیتونیم یه خونه کوچیکم کرایه کنیم تا برسه ب خریدن خدا لعنتتون کنه مردمو ب سطوح آوردید وای بر شما مردم ایران دارن دیوانه میشن.. بیشتر جوونا خودکشی میکنن

  • ناشناس

    کاملا درسته از اسفند ماه قیمت ملک سر به فلک خواهد کشید. دو ساله که مسئولین پاشون رو فنره.

  • رزاق

    با کدوم پول ملت خونه بخرن

  • Ali

    همین الانم براهمه ارزو شده.امیدوارم خدا نگذره از مسببین گرانی

  • ناشناس

    الان چیزی که تو جو جامعه خیلی زیاد تکرار میشه
    عزیزم نخر تا ارزون بشه
    به اندازه نیازت بخر

  • امیر

    مردم حتی اگر بخوان هم پولی ندارن برای خرید. تو این سه چهار سال اخیر بازار مسکن چندین برابر ظرفیتش رشد کرده و خونه ها چندین بار با هر بهانه ای جهش داشتن، دیگه بازار بیش از این ظرفیت گرونی مسکن نداره

  • سید

    با سلام خدمت شما و کارشناسان محترم جزای گرونی نخریدنه ...به فکر مصرف کننده ها باشید

  • مسعود

    واسه قشر ضعیف جامعه فایده ندارد.

  • شهرام

    ببخشید کاهش توان اقتصادی و قدرت خرید سبب رکود می شود نه افزایش معاملات خرید و فروش مردم هم اگر قصد فروش دارند بر اساس ارزش منطقی ملک در نظر می‌گیرند اگر سوداگران و دلالان اجازه بدهند شرایط حالت نرمال یابد. متشکرم

  • سازنده

    سلام
    کی گفته مردم توان خرید ندارند و پول نیست. اواسط آذرماه بانک مرکزی اعلام کرد که طی ۸ ماه امسال ۲۴۰ هزار میلیارد تومان سود بانکی از طریق سپرده گذاری به مردم داده شده. اونم فقط توسط ۹ بانک صحت این موضوع رو با یه سرچ ۱ دقیقه ای متوجه میشید.
    این پول مردمه که توی بانک و صندوق های درآمد ثابت سپرده گذا ی شده.
    تعمدا بازار مسکن و خودرو رو راکد کردند که مردم به پول داخل بانک دست نزنن

  • علی

    همین الانش هم کسی با این قیمتها نمیتونه خونه بخره,
    گرون میشه؟
    به جهنم

  • تهرانی

    خریدار تو بازار نیست اونوقت چطور قیمت ها میخواد بره بالا وقتی خریدار نیست قیمتها از هر جا که دوست دارن برن بالا

  • ناشناس

    مردم اکثریت چه با قیمتهای بالاتر پارسال چه در رکود الان پول خرید ملک را ندارن اما متآسفانه رونق بازار مسکن و ماشین و غیره دست مردم اکثریت نیست دست سرمایه دار هست و سرمایه های کلانی که توی بانک ها خوابیده و دوزار سود کف دست مردم میذاره با یه تکون قیمت دوباره از بانک ها خارج میشه و امروز بانک ها هستن که سرمایه گذاری مسکن انجام میدن و در آینده نزدیک همین مردم که پولشونو دادن به بانک و سود میگیرن تمام سودهایی که گرفتنو باید دو برابر بذارن روش و وارد مسکن بشن

  • حمید

    ۴۰ سال یک هزارتومانی را حق و ناحق نکرده ،ولی حالا لگد مال شده است و شرمنده زن و بچه شده است.یعنی بمیریم بهتر است تا این شرمندگی را تحمل کنیم

  • ناشناس

    دست دلال دولتی و خصوصی را کوتاه کنید

  • میلاد

    سلام آدم میشناسم 50سالشه تهران رو نمی‌گم تو شهرستان خونه نداره

  • میلاد

    خدا آنقدر خونه گرون شده آرزو دارم یه روز تو خوابم ببینم چه برسه بخرم این همه ظلم خسته شدم راضی ام یکی قبرم بکنه همین جوری زنده زنده دفن شم بسه

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر