در حاشیه هفدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته مطرح شد؛

ایران در صدر جدول تنوع اقوام / پیشرفت صنعت گردشگری نیازمند حمایت ویژه مسئولان است

دبیر میز ملی گردشگری عشایر بیان کرد: برگزاری تورهای عشایر توسط افراد غیر کارشناس و بدون توجه به ضوابط و قوانین موجود، باعث آسیب به عشایر می‌شود.ما به حمایت ویژه سازمان امور عشایر به عنوان بازوی اصلی این حوزه نیاز داریم که متاسفانه پاسخ خوبی از سوی این سازمان دریافت نکرده‌ایم.

ایران در صدر جدول تنوع اقوام / پیشرفت صنعت گردشگری نیازمند حمایت ویژه مسئولان است

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۲ در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این رویداد از سراسر ایران و همینطور کشورهای دیگر، آخرین دستاوردها، توانمندی‌ها و خدمات خود در حوزه گردشگری، صنایع دستی و صنایع وابسته را از امروز تا ۲۶ بهمن ماه در معرض بازدید فعالان و متخصصان حوزه گردشگری و علاقمندان قرار داده‌اند.

یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه، حضور استان‌های مختلف کشور و فعالان صنعت گردشگری به جهت به نمایش گذاشتن دستاوردها و ظرفیت بالای اقوام گوناگون ایران در حوزه گردشگری است.در همین راستا در حاشیه برگزاری هفدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته به مصاحبه با ابراهیم خسروانی دبیر میز ملی گردشگری عشایر کشور پرداختیم.

اسماعیل خسروانی دیدگاه خود نسبت به هفدهمین نمایشگاه گردشگری اینگونه بیان کرد: نمایشگاه امسال با اندکی تفاوت نسبت به دوره‌های قبل برگزار شده است. خوشبختانه شرکت کننده‌ها در این دوره با حداکثر توان در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند. استان‌های شرکت‌کننده در این نمایشگاه همگی به حمایت ویژه نیاز دارند. امروزه دنیا در حال تمرکز بر تورهای موضوعی و تجربه محور است. بنابراین ما هم با می‌توانیم با فعالیت در زمینه تورهای موضوعی به سطح مناسبی در صنعت گردشگری دست پیدا کنیم.

میز-عشایر

وی در رابطه با ظرفیت گردشگری توضیح داد: ما از پتانسل بالایی در گردشگری عشایر برخوردار هستیم که در سال‌های گذشته از آن به شکلی مشخص استفاده نشده بود و در دنیا به صورت تورهای تجربه گرا و تجربه محور معرفی می‌شود. ایران با ۱۰۳ ایل و اقوام مختلف، از نظر تنوع قومی رتبه اول را دارد. با این حال متاسفانه ما از نظر گردشگری جایگاه ویژه‌ای نداریم. شاید در دنیا رتبه ۷ یا ۸ را در این صنعت داشته باشیم. در حالی که کشوری مانند مغولستان، بدون تنوع قومی در مقام اول در صنعت گردشگری است. ما برای نخستین بار با کمک وزارت میراث فرهنگی و معاونت گردشگری و دفتر توسعه داخلی، میز گردشگری عشایر را راه‌اندازی کردیم که هدف این میز، شناسایی فعالان این حوزه و تهیه پکیج‌های تور عشایر، معرفی به آژانس‌های مسافرتی و آموزش‌های لازم برای عشایر در جهت جذب توریست است. امروز در دنیای مدرن، تور تجربه گرا حرف اول را می‌زند و ما میبایست از ظرفیتی که در این زمینه داریم، بهره زیادی را ببریم.

خسروانی در مورد قوانین مطرح شده ویژه تور عشایر گفت: برای نخستین بار ما قوانینی را تعریف کردیم برای افرادی که قصد بازدید و شناخت زندگی عشایر را دارند. این قوانین عبارتند از: احترام به فرهنگ بومی، عدم عکاسی بدون اجازه قبلی، عدم پرس و جو از زندگی شخصی عشایر و مواردی دیگر. متاسفانه صنایع دستی عشایر و آثار ناملموس آنها در حال از بین رفتن هستند و ما برای رفع این چالش در حال پژوهش در این زمینه برای حفظ این آثار هستیم که گامی مهم در این حوزه است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر چالش‌های گردشگری عشایر عنوان کرد: برگزاری تورهای عشایر توسط افراد غیر کارشناس و بدون توجه به ضوابط و قوانین موجود، باعث آسیب به عشایر می‌شود، زیرا خود عشایر هم بعضا به مواردی از جمه چگونگی حفظ محیط‌زیست آگاهی ندارند. همچنین در برخی مواقع شاهد تضاد فرهنگی بین بازدیدکنندگان و عشایر هستیم. درحال‌حاضر خشکسالی، صدمه‌ای جدی برای عشایر محسوب می‌شود. دیده نشدن این اقوام باعث از بین رفتن گردشگری عشایر می‌شود و سازمان‌های مسئول می‌بایست با رسیدگی به موقع، این صنعت را احیا کنند. اگر این اقدامات صورت نگیرد، تا ۱۰ سال آینده ما چیزی تحت عنوان عشایر نخواهیم داشت.

این فعال گردشگری عشایر در ادامه افزود: ما درحال‌حاضر از سوی معاونت گردشگری و دفتر توسعه گردشگری حمایت می‌شویم، اما به حمایت ویژه سازمان امور عشایر به عنوان بازوی اصلی این حوزه نیاز داریم که متاسفانه پاسخ خوبی از سوی این سازمان دریافت نکرده‌ایم. گردشگری عشایر باید در سازمان‌های بین‌المللی مانند یونسکو و سازمان جهانی گردشگری مطرح شود. سبک زندگی عشایر که ۳۰۰۰ سال قدمت دارد، در دنیا نمونه دیگری ندارد. ما نیاز داریم تا سبک زندگی عشایر در سایت‌های جهانی با چندین زبان معرفی شود. درحال‌حاضر کشورهایی مانند عمان، عربستان، اسپانیا، فرانسه، کاناد، امریکا، ازبکستان و ترکیه از این شیوه برای معرفی گردشگری خود استفاده می‌کنند در حالی که تنوع قومی کشور ما را ندارند.

نمایشگاه-گردشگری

اسماعیل خسروانی در رابطه با لزوم ارائه تسهیلات با هدف توسعه صنعت گردشگری بیان کرد: ما نیاز به برنامه هایی تخصصی در این زمینه داریم تا با تولید متحوای ویژه به استمرار و ماندگاری زندگی عشایر کمک کند. متاسفانه در زمینه گردشگری پایان نامه‌های سطح بالایی نداریم و نیاز داریم تا با اقدامات پژوهشی گامی مثبت در توسعه این صنعت برداریم. اختصاص تسهیلات به این حوزه می‌تواند کمک بزرگی برای راه‌اندازی سایت‌های بین‌المللی و تولید محتوای ویژه و در نهایت معرفی گردشگری عشایر به دنیا باشد.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها